Теоретичною основою дослідження є аналіз нормативно-правових документів, які регулюють управління навчальними закладами, наукові праці вчених з питань ефективного управління навчальними закладами на місцевих рівнях. Визначено, що освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства, розглянуто суть навчальних закладів та проведено їх класифікацію. Встановлено, що управління навчальними закладами проводиться на загальнодержавному та місцевому рівнях.
Метою дослідження є оцінка ефективності управління навчальними закладами на місцевому рівні та розробка рекомендацій щодо підвищення якості освіти у відповідності з потребами місцевої громади.
Встановлено, що відділ освіти, культури, молоді та спорту є структурним підрозділом Березанської селищної ради. Мережа загальноосвітніх закладів у Березанській селищній раді формується відповідно до законодавства. Визначено, що всі навчальні заклади Березанської селищної ради є комунальної форми власності, їх фінансування здійснюється за рахунок коштів громади. Проаналізовано, що загальна кількість учнів, що навчаються в ліцеях та гімназіях селищної ради, становить 1221 особу. Кількісний склад педагогічних працівників показав, що більшість вчителів мають вищу освіту.
Доведено, що впровадження технологій дистанційного навчання підвищує якість навчання за рахунок використання інтерактивних методів, мультимедійних ресурсів, віртуальних лекцій та інтерактивних завдань. Визначено, що ефективне управління навчальними закладами на місцевому рівні вимагає гнучкості, інновацій та спроможності адаптуватися до змін в освітньому середовищі.
The theoretical basis of the research involves an analysis of regulatory documents governing
the management of educational institutions, the reporting of the education department of the Berezan urban council, as well as
scientific works by both domestic and international scholars on the topic of effective management of educational institutions at
the local levels. It is determined that education is a state priority, ensuring innovative, socio-economic, and cultural development
of society. The essence of educational institutions is examined, and their classification is conducted. It is established that the
management of educational institutions is carried out at both the national and local levels.
Purpose. The object of the study is the system of managing educational institutions at the local self-government level.
The aim of the research is to assess the effectiveness of managing educational institutions at the local level and to develop
recommendations for improving the quality of education in accordance with the needs of the local community.
Results. It has been established that the Department of Education, Culture, Youth, and Sports is a structural unit of the
Berezanska Village Council, consisting of a head, two education specialists, one culture specialist, a lawyer, a secretary, as well as
heads of structural subdivisions, who are subordinated to the education department based on the principle of direct subordination
and are not legal entities. The network of general education institutions in the Berezanska Village Council is formed in accordance
with the legislation, taking into account the socio-economic and demographic situation, as well as considering the cultural,
educational, and other needs of the local community and society. It has been determined that all educational institutions of the
Berezanska Village Council are communal property, and their funding is provided by the community. An analysis has shown that
the total number of students enrolled in lyceums and gymnasiums of the village council is 1221 individuals. The largest number of students is enrolled in the Berezansky and Krasnyansky lyceums, while the Tashinsky and Dmytrivsky lyceums do not have
graduating classes at all. The quantitative composition of pedagogical staff indicates that the majority of teachers have higher
education, demonstrating their ability not only to convey information but also to develop critical thinking and creative potential
in students. It has been established that the village council strives to provide funding for all community general secondary
education institutions. The funds are used for teacher salaries, purchase of educational materials, maintenance and repair of
premises, as well as for the development of educational programs.
Conclusions. It has been demonstrated that the implementation of distance learning technologies enhances the quality
of education through the use of interactive methods, multimedia resources, virtual lectures, and interactive assignments. An
analysis of the main web resources has shown that each platform has its own features and capabilities, allowing for effective online
learning. It has been determined that effective management of educational institutions at the local level requires flexibility,
innovation, and the ability to adapt to changes in the educational environment.