У статті досліджено значення управління конкурентоспроможністю для вітчизняних підприємств у контексті сучасного економічного середовища. Основний акцент робиться на необхідності проведення оцінки управлінської діяльності та розвитку відповідних методологічних підходів. Авторами здійснено аналіз теоретичних та методологічних засад оцінки конкурентоспроможності підприємств, виокремлено основні напрямки їх подальшого удосконалення. Представлені матеріали спрямовані на підвищення ефективності стратегічного управління та забезпечення конкурентних переваг українських підприємств на міжнародних та внутрішніх ринках. Обґрунтовано складові чинники, що визначають конкурентоспроможність для кожного підприємства та є специфічними у виборі методики оцінювання конкурентоспроможності. Описано важливість системності у виборі методологічних основ оцінки конкурентоспроможності підприємства. Наголошено на важливості вибору конкретного методу або комбінації методів залежно від цілей дослідження, доступності даних та ресурсів у проведенні дослідження. Інтеграція декількох методів може дати більш об’єктивну картину конкурентоспроможності підприємства, а також забезпечити більш точні та надійні результати.
In today's globalized world and constantly changing business environment, the importance of
assessing competitiveness is even greater. The use of different methodological approaches allows companies to adapt to new
challenges and maintain their competitive advantage. In addition, the systematic improvement of competitive intelligence methods
is key to effective business management and determining strategies for its further development.
Purpose. The purpose of the article is to generalize the methodological foundations for assessing the competitiveness of
Ukrainian enterprises based on a critical analysis of existing methodological approaches and the use of system analysis and system
approach. Emphasizing the importance of economic research by leading scholars in the field of methodological aspects of
enterprise competitiveness, we note the need to focus on identifying existing approaches to formulate criteria for assessing the
competitiveness of Ukrainian enterprises in foreign and domestic markets for goods and services. In particular, these approaches
should include a systematic analysis and a systemic approach to better understand the factors that affect competitiveness and
ensure their effective management.
Results. The article examines the importance of competitiveness management for domestic enterprises in the context of
the current economic environment. The authors analyze the theoretical and methodological bases of assessment of competitiveness
of enterprises and identify the main directions of its further improvement. The presented materials are aimed at improving the efficiency of strategic management and ensuring the competitive advantages of Ukrainian enterprises in international and
domestic markets. The authors substantiate the constituent factors that determine the competitiveness of each enterprise and are
specific in the choice of methods for assessing competitiveness. The importance of consistency in the choice of methodological bases
for assessing the competitiveness of an enterprise is described. The integration of several methods can provide a more objective
picture of the competitiveness of an enterprise, as well as provide more accurate and reliable results.
Conclusions Given the wide range of methods and approaches used in competitiveness research, researchers and
practitioners have the opportunity to choose those that best suit their needs and the nature of the firms under study. At the same
time, it is important to keep in mind the need to constantly update and adapt methods to changes in the business environment and
consumer demands. Only such an approach will ensure sustainable competitive advantage and successful market performance in
the long run. Therefore, there is no single universal methodology for assessing competitiveness. However, all these methods are
aimed at improving quality, design, updating the product range, providing warranty and post-warranty service, reducing prices
and effective product promotion. The use of such methods depends on the specific situation and characteristics of the industry to
which the company under study belongs. The analysis process uses various methods and approaches, including questionnaires and
surveys, analysis of financial indicators, expert opinions, comparative analysis, SWOT analysis, quantitative analysis, and
stakeholder balance analysis. Researching and gathering information from various sources and assessing its reliability and
relevance is a key step in the valuation process. Such a comprehensive approach allows to obtain an objective picture of the
company's competitiveness and provides an opportunity to develop effective strategies for its further development.