У статті проаналізовано розвиток та сучасний стан управлінської звітності в Україні, визначено її роль і місце в системі управління підприємствами. Розглянуто історію становлення управлінської звітності та основні етапи її розвитку: від зародження простих звітів в 90-х роках до сучасного стану з поширенням автоматизованих систем, орієнтованих на підтримку прийняття управлінських рішень. Проаналізовано і визначено основну роль та місце управлінської звітності в сучасній системі управління підприємств та виділено основні функції та складові управлінської звітності. Обґрунтовано необхідність доповнення традиційних фінансових звітів даними з соціальних мереж та іншої інформацією, що характеризує взаємодію бізнесу і суспільства. Окреслено проблеми, що перешкоджають ефективному застосуванню управлінської звітності в практиці вітчизняного менеджменту. Запропоновано основні напрями їх подолання через проведення подальших наукових досліджень та удосконалення практичних підходів до формування систем управлінської звітності на підприємствах. Обґрунтовано зростаючу роль управлінської звітності як інструменту прийняття управлінських рішень та ключового елемента системи ефективного менеджменту.
Management reporting serves as a primary source of information about the financial and
economic activities of an enterprise. Understanding the role and significance of management reporting in enterprise management
systems is a crucial factor in improving the quality of management decisions.
Purpose. The purpose of the research is to determine the role and significance of management reporting in modern
management and planning systems of Ukrainian enterprises, to study its main functions, and to summarize the stages of creation
of management reporting.
Results. The reporting activity of a modern enterprise is a complex and multifaceted system, which not only reflects the
financial position of the enterprise, but also plays a key role in the formation of strategies and competitive advantages. It occupies
an important place as the main means of communication between different departments and management levels within the
company and reflects all aspects of both financial and operational activities. In addition, the development of a company's brand is
becoming increasingly important, and the reflection of the success of such actions finds its numerical interpretation in management
reporting.
By using management reporting, an organization has the ability to plan and forecast future periods, taking into account
data and indicators that are not reflected in financial reporting. A modern company must use management reporting to plan and
forecast future events. This is because it provides a comprehensive and objective view of not only the financial, but also the
operational state of the company, allowing management to identify trends and analyze key indicators necessary for the
development of future strategies.
Management reporting performs functions and tasks that are an integral part of the process of uninterrupted functioning
and growth of any organization and is aimed at ensuring effective management and making informed management decisions.
However, as with any tool of management reporting, there are drawbacks such as incomplete or inaccurate information,
lack of standards and unified methodology, high cost of preparation, etc.
Conclusions. Management reporting is not only an accounting tool, but also a strategic resource for gaining competitive
advantage. Its timely and skillful use contributes to the creation of a stable market position and successful competition in conditions
of constant change. Reliable management reporting contributes to making informed strategic decisions, allowing the company to
adapt to changes in the competitive environment and not only maintain but also improve its market position.