DSpace Repository

Експертиза в освіті: особливості, функції, типи

Show simple item record

dc.contributor.author Пономаренко, Наталя Григорівна
dc.contributor.author Пономаренко, Наталья Григорьевна
dc.contributor.author Ponomarenko, Natalia
dc.date.accessioned 2018-02-05T14:30:58Z
dc.date.available 2018-02-05T14:30:58Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Пономаренко Н. Г. Експертиза в освіті: особливості, функції, типи / Н. Г. Пономаренко // Освітологія. – Київ : Едельвейс, 2015. – № 4. – 134 с. ru
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/2469
dc.description.abstract В статті розглядаються різні підходи до визначення сутності понять «експертиза» та «експертиза в галузі освіти або педагогічна експертиза». Визначено, що педагогічну експертизу розглядають як систему досліджень або комплекс науково-дослідних чи аналітичних процедур, спрямованих на поліпшення якості змісту освіти, підвищення професійної компетентності педагогічного колективу, а також підготовки й прийняття компетентного управлінського рішення. З’ясовано відмінності між поняттями «експертиза», «моніторинг», «діагностика», «аудит», «інспектування». Виокремлено найбільш важливі функції експертизи в галузі освіти та її основні типи. ru
dc.description.abstract В статье рассматриваются разные подходы к определению сущности понятий «экспертиза» и «экспертиза в области образования или педагогическая экспертиза». Определено, что педагогическую экспертизу рассматривают как систему исследований или комплекс научно-исследовательских или аналитических процедур, направленных на улучшение качества содержания образования, повышение профессиональной компетентности педагогического коллектива, а также подготовки и принятия компетентного управленческого решения. Выяснены отличия между понятиями «экспертиза», «мониторинг», «диагностика», «аудит», «инспекция». Выделены наиболее важные функции экспертизы в области образования и ее основные типы.
dc.description.abstract The article covers various approaches to defining the notion of «expert assessment in education or pedagogical expert assessment». It has been found that pedagogical expert assessment is seen as a system of researching pedagogical phenomena, processes, problems, pedagogical activity results as well as forecasting the development of education, expert assessment of alternative solutions and identifying the best results of the educational process arrangement in order to improve the quality of education and provide counseling services to authors and staff in educational institutions. On the other hand, expert assessment is seen as a complex of scientific and research procedures aimed at summarising the information received from experts to enable competent decision-making in the field of educational institutions management. It is highlighted that expert assessment is significantly different from such notions as «monitoring», «diagnostics», «audit» and «inspection». That is to say that the main purpose of monitoring is to prevent any possible failures in effective functioning of an object, while expert assessment maintains its development. Diagnostics can be conducted by any individual with the help of certain methods aimed at identifying the causes of positive and negative outcomes. One of the features of audit is that educational authorities are invited by the head of an educational institution. Inspections identify whether or not schools meet the requirements and standards of the industry and make conclusions. In addition to the above, the key functions and types of expert assessment in education have been defined (analytical, developmental, counseling, diagnostic, reflexive and forecasting).
dc.language.iso other ru
dc.subject діагностика ru
dc.subject експертиза ru
dc.subject експертиза в освіті ru
dc.subject експертний метод дослідження ru
dc.subject моніторинг ru
dc.subject педагогічна експертиза ru
dc.subject Диагностика ru
dc.subject экспертиза ru
dc.subject экспертиза в образовании ru
dc.subject экспертный метод исследования ru
dc.subject мониторинг ru
dc.subject педагогическая экспертиза ru
dc.subject diagnostics ru
dc.subject expert assessment ru
dc.subject expert assessment in education ru
dc.subject expert method of research ru
dc.subject monitoring ru
dc.subject pedagogical expert assessment ru
dc.title Експертиза в освіті: особливості, функції, типи ru
dc.title Экспертиза в образовании: особенности, функции, типы
dc.title Expert Assessment In Education: Features, Funktions and Types
dc.type Article ru


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account