Розглянуто особливості розвитку туристичної сфери в країнах Центрально-Східної Європи,
зокрема Чехії, Словаччини, Угорщини, Польщі та Болгарії щодо формування національної політики розвитку туризму.
Оцінено показники міжнародного та внутрішнього туризму в даних країнах (прибуття, виїзди, доходи від туризму,
витрати на туризм; частка населення, що залучено в міжнародний та внутрішній туризм). Проведено аналіз динаміки
індексу конкурентоспроможності подорожей та туризму за зазначеними країнами. Проаналізовано повноваження
органів державної влади щодо регулювання туристичної сфери. Розглянуто маркетингові аспекти позиціювання та
просування національного туристичного продукту, виявлено ефективні засоби просування на міжнародному
туристичному ринку. На основі іноземних моделей державного регулювання розвитку туризму запропоновано
впровадження заходів щодо удосконалення управління туризмом в Україні та активізації розвитку внутрішнього та
в'їзного туризму.
In the context of the European integration course of Ukraine, the study of the European experience in the
development of the tourism industry became especially relevant. Of particular interest is the experience of post-communist
countries of Central and Eastern Europe, which have very close to Ukrainian geopolitical, natural, demographic, socio-economic,
cultural conditions.
Purpose. The purpose of the article is to study models of tourism development and the formation of national tourism
policy in the countries of Central and Eastern Europe and the possibilities of using foreign experience in Ukraine to stimulate the
development of tourism.
The peculiarities of tourism development in some European countries, including the Czech Republic, Slovakia, Hungary,
Poland and Bulgaria, regarding the formation of national tourism development policy were considered. The indicators of
international and domestic tourism in these countries (arrivals, departures, tourism revenues, tourism expenditures; share of the
population involved in international and domestic tourism) were estimated. The dynamics of the Travel and Tourism
Competitiveness Index for these countries had been analyzed. The authorizations of state authorities to regulate the tourism sphere
were analyzed. The marketing aspects of positioning and promotion of the national tourism product are considered, effective
means of promotion in the international tourism market are identified.
Conclusions. Study of foreign experience in the regulation and development of tourism in Poland, Hungary and the Czech
Republic was showed that the tourism policy of both countries proved to be quite effective. The main components of the tourism
policies of the studied countries were state participation and development of tourism support programs, financial support
programs, development of tourist infrastructure, measures to support the image of countries, participation in pan-European
tourist events. With regard to Slovakia and Bulgaria, international tourism has significantly lower efficiency rates than other
European countries.
On the basis of foreign models of state regulation of tourism development, it was proposed to introduce approaches to
improve tourism management in Ukraine and intensify the development of domestic and inbound tourism.