У статті обґрунтовано необхідність проведення маркетингових досліджень товарних ринків,
зокрема ринків аграрної продукції. Визначено необхідність зосередження уваги вітчизняних виробників олійного насіння
та плодових маслин на вивченні і задоволенні потреб споживачів з метою поліпшення економічної ситуації в Україні,
важливості насичення вітчизняного ринку даною товарною групою підприємствами України, боротьби за споживача,
підвищення якості аграрної продукції та виробництво органічної продукції на території України. Виокремлено
особливості споживання олійного насіння та плодових маслин як товару, функціонування та тенденції розвитку
вітчизняного ринку насіння та плодових маслин, кон’юнктуру світового та вітчизняного ринку насіння та плодових
маслин, цінову ситуацію, позитивні і негативні фактори впливу на формування цього ринку, а також визначено основні
перспективні напрямки розвитку аграрної галузі України. Доведено, що структура світового експорту та імпорту
вимагає від вітчизняних аграріїв вивчення перспектив виходу на нові іноземні ринки продажу. Розроблено пропозиції
щодо формування ринкового портфеля як орієнтиру для прийняття маркетингових рішень щодо виходу вітчизняних
виробників олійного насіння та плодових маслин на міжнародні ринки
It is necessary, under current conditions, that the existence of the enterprise in today's market
environment is a complex marketing issue. One of the objects of a comprehensive study of the commodity market is the market
itself. The success of a marketing strategy leads to a higher demand for the product. The market for oil seeds and olives is specifically
considered, and each consumer is unique and the end consumer is selected to handle the complex processes using purchasing
decisions. Therefore, in order to make decisions in the market for oil seeds and fruit olives, which reaches the largest object and
procurement, vignettes must be reliable marketing information.
Purpose. The purpose of marketing research is to provide a businesses with reliable information about the market, the
structure and dynamics of demand, the tastes and desires of consumers. Systematic market research enables you to form an
information base for effective business management. The purpose of the article is to conduct market research of the market of oil
seeds and fruit olives of foreign countries, to study the structure of world export and import and to determine the prospects for
Ukraine.
Results. When conducting market research on oil seed and fruit olive products of foreign countries, it should be borne in
mind that the world market contains more than 200 national markets with their peculiarities, which is the basis for the
development of the international diversification strategy of agribusiness development.