Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11512
Назва: Оцінка конкурентних переваг аптечних мереж в Україні
Інші назви: Assessment of the Competitive Advantages of Pharmacy Chains in Ukraine
Автори: Попова, І. А.
Куриленко, Ю. Є.
Подгайна, М. В.
Подколзіна, М. В.
Popova, I.
Kurylenko, Yu.
Podgaina, M.
Podkolzina, M.
Ключові слова: лід-генерація
лід-менеджмент
канали комунікації
малий та середній міжнародний бізнес
інтернет маркетинг
соціальні медіа
pharmacy networks
competitive advantages
communication channels
integrated indicator
competitiveness
Дата публікації: 2022
Видавництво: Національний фармацевтичний університет
Бібліографічний опис: Попова І. А., Куриленко Ю. Є., Подгайна М. В., Подколзіна М. В. Оцінка конкурентних переваг аптечних мереж в Україні . Modern Economics. 2022. № 31(2022). С. 104-112. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V31(2022)-15.
-
Popova I., Kurylenko Yu., Podgaina M., Podkolzina M. (2022). Assessment of the competitive advantages of pharmacy chains in Ukraine . Modern Economics, 31(2022), 104-112. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V31(2022)-15.
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено конкурентні переваги аптечних мереж. Визначено показники конкурентоспроможності аптечних мереж. Проаналізовано тенденції розвитку аптечних закладів в Україні та за регіонами. Проведено соціологічне дослідження методом анкетування щодо обслуговування в аптечних мережах м. Харкова. Проведено структурний аналіз аптечних мереж України за кількістю аптечних точок та їх долею на фармацевтичному ринку. Розраховано інтегральний показник конкурентоспроможності аптечних мереж. Проведено оцінку каналів комунікації в середні аптечних мереж м. Харкова. Результати проведеного аналізу дозволили визначити, що якість обслуговування у всіх аптечних мережах є високою, особливо фахівцями відмічено, що перевагою є вдале місце розташування та використання роботизації в аптечних закладах, які збільшують кількість обслуговування споживачів та позитивно впливають на рівень конкурентоспроможності аптечних мереж.
-
Abstract. Introduction. The article examines the competitive advantages of pharmacy chains. In modern conditions, the ability of pharmacy chains to compete with each other becomes especially important. Every day the number of pharmacies in each city and in the country as a whole is growing, which leads to increased competition in the Ukrainian market of pharmaceutical services and encourages pharmacies to pay more attention to their competitiveness.. Purpose. The purpose of the study is to assess the competitive advantages of pharmacy chains in Ukraine. Results. The main trends in the development of the pharmaceutical market of pharmacy chains in Ukraine, and in particular the city of Kharkov, have been studied. The analysis of pharmacy chains in Ukraine was carried out in terms of the number of pharmacy outlets and market share. The authors calculated an integral indicator of the competitiveness of pharmacy chains. For objectivity, a factor was included in the assessment - such as communications in pharmacy chains. It has been proven that the quality of service in all pharmacy chains is high, this was especially pronounced in pharmacies with a good location and the use of robotics in pharmacies, which increases the volume of customer service and positively affects the level of competitiveness of the pharmacy chain. The leader in the number of pharmacies for the reporting period is "Pharmacy-Magnolia", which includes the networks of ANC,"Blagodia", "Kopeyka". The top 5 also includes Gamma-55 (Pharmacy 911), Sirius-95 (We wish you health), Plantain and Pharmastor (Good Day Pharmacy). Also, a measure is given, for an integral indicator of competitiveness, which is an overridden leader with a coefficient of 9.6, loans are taken first place for a quick service to customers, which is conditioned by the robotization of some pharmacies of this measure. It should also be noted that over the last year the Plantain network has increased its market share by 2.9%, Sirius-95 - by 2.4%, which may indicate a rapid level of competition in this market segment. Conclusions. Summing up the study, it was found that it is proved that the quality of service in all pharmacy networks that were studied is high, this is due to the use of social networks such as Facebook, YouTube and others.
Опис: JEL Classification: I11, L65, M31
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11512
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2022. - Вип. 31

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
popova.pdf633,43 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.