Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12676
Назва: Розробка стратегії управління туристично-готельного підприємництва в об’єднаних територіальних громадах
Інші назви: Development of a management strategy for tourism and hotel entrepreneurship in united territorial communities
Автори: Альбещенко, Олексій Станіславович
Albeschenko, Oleksiy
Ключові слова: стратегія
управління
послуги
підприємство
туристична галузь
strategy
management
services
enterprise
tourism industry
Дата публікації: 2022
Видавництво: Миколаївський національний аграрний університет
Бібліографічний опис: Альбещенко О. С. Розробка стратегії управління туристично-готельного підприємництва в об’єднаних територіальних громадах. Modern Economics. 2022. № 35(2022). С. 13-17. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-02.
-
Albeshchenko O. (2022). Development of a management strategy for tourism and hotel entrepreneurship in united territorial communities. Modern Economics, 35(2022), 13-17. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-02.
Короткий огляд (реферат): Досліджено стан та доцільність розробки стратегії управління туристично-готельними підприємствами в умовах трансформаційних процесів, що відбуваються в Україні. Вказано на необхідність побудови нових ефективних принципів співпраці державних органів і приватного підприємництва. Визначено чинники, які впливають на зміст стратегії розвитку підприємств туристичної галузі України. Розглянуто основні проблеми туристичної галузі в залежності від рівня управління: регіонального, державного та міжнародного. Установлено доцільність створення туристичних кластерів в Україні з огляду на підвищення конкурентоспроможності українських туристично-готельних послуг на світовому ринку. Доведено, що кластер використовуючи регіональний потенціал, буде сприяти розвитку конкурентоспроможності туристично-готельних підприємств. Аналіз показав, що стратегії розвитку та управління туристично-готельними підприємствами повинні ґрунтуватися на сформовані й прогнозовані фактори соціально-економічного середовища функціонування підприємства, основні закони функціонування й розвитку підприємств туризму, концепцію управління, інноваційну та технічну політику.
-
Abstract. Introduction. In the conditions of the transformation processes taking place in Ukraine, the issue of managing the development of tourist and hotel enterprises in the newly created united territorial communities requires special attention. This requires the construction of new effective principles of cooperation between state bodies and private entrepreneurship. Purpose. The purpose of the article is to determine the expediency of developing strategic priorities for the development of tourism and hotel entrepreneurship at the regional level, to substantiate the prospects for its development in conditions of decentralization. Results. The state and expediency of developing a management strategy for tourist and hotel enterprises are analyzed. The system of strategic management of the enterprise includes strategic management of marketing, finance, production, innovative activities and personnel. The system allows to generalize, process and analyze the information coming from the main functional subsystems of enterprise management. The lack of strategy implementation by one of the subsystems of the strategic management system negatively affects others. In order to build an effective and effective development strategy, it is necessary to determine which aspects and features need to be developed, and which are better to abandon or reduce their negative impact on the general activity of the enterprise. The main problems of the tourism industry are highlighted depending on the level of management: regional, state and international. The expediency of creating tourist clusters in Ukraine is considered in view of increasing the competitiveness of Ukrainian tourist and hotel services on the world market. The complex combination of natural and recreational resources, cultural and historical objects constitutes a real potential for the development of competitive tourist clusters in the regions of Ukraine. The creation of regional clusters will contribute to the growth of the economic activity of small and medium-sized businesses. Conclusions. In our opinion, it is appropriate to develop an alternative model of strategic management of tourism development, which is able to combine elements of domestic state regulation of the industry, as well as the experience of other European countries, which attach great importance to public initiative management and cooperation with private entities of the tourism industry.
Опис: JEL Classification: R580; L830
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12676
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2022. - Вип. 35
Статті (Факультет менеджменту)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
albeshchenko.pdf253,13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.