Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/16287
Назва: Використання міжнародного досвіду в діяльності соціальних служб України
Інші назви: Use of international experience in the activities of Social Services of Ukraine
Автори: Сичова, О. Є.
Sychova, Olena
Беспалова, А. В.
Bespalova, Arina
Ключові слова: соціальний розвиток
соціальні служби
соціальні послуги
допомога
соціальна робота
соціальна політика
social development
social services
assistance
social work
social policy
Дата публікації: 2023
Видавництво: Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
Бібліографічний опис: Сичова О. Є., Беспалова А. В. Використання міжнародного досвіду в діяльності соціальних служб України // Modern Economics. 2023. № 41(2023). С. 113-120. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V41(2023)-16.
-
Sychova O., Bespalova A. (2023). Use of international experience in the activities of Social Services of Ukraine. Modern Economics, 41(2023), 113-120. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V41(2023)-16.
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано використання іноземного досвіду управління соціальною політикою в діяльності вітчизняних організацій, де, для порівняння з українським, а саме на прикладі Харківського міського центру соціальної служби «Довіра» Новобаварського району, було взято досвід Німеччини та Польщі. Таке порівняння показало, що в Україні недосконала система надання соціальних послуг. Метою статті є розробка методології удосконалення управління соціальною політикою організації за допомогою сучасного маркетингового інструментарію. Запропоновано заходи щодо розв’язання наявних проблем служби та покращення управління соціальною політикою. Для покращення уявлення про соціальні послуги порівняно та проаналізовано види наявних соціальних послуг і допомоги в Україні, Польщі та Німеччині. Розглянуто способи пошуку спонсорів, написання листа-пропозиції про співпрацю та надання їм можливих переваг за допомогу, шляхом висвітлення їх марки у соціальних мережах, що надає можливість покращити імідж підприємства або компанії.
-
Introduction. In this article we will consider the international experience of social services for comparison with Ukraine. Currently, the issue of social assistance is very relevant, because after the full-scale invasion of Ukraine, a large number of socially vulnerable people appeared. The needs of each person are different, but what is clear is that help is needed. The article analyzes the use of foreign experience of social policy management in the activities of domestic organizations, where the experience of Germany and Poland was taken for comparison with the Ukrainian, namely with Kharkiv social service center «Dovira» of Novobavar district as an example. Due to the international experience it is possible to make a qualitative analysis of what changes and innovations the national social services need. Purpose. The purpose of the article is to develop a methodology for improving the organization’s social policy management using modern marketing tools. This will be done by drawing on the international experience of social services that have been actively promoting this area for a long time. Results. The comparison showed that the Ukrainian system of providing social services is flawed. The analysis of the activities of the Ukrainian organization revealed the following main problems: lack of specialists, low awareness of the “Helpline”, and insufficient sponsorship. The elimination of these problems is very important for the further development of the services, and especially for a quick response to the clients’ needs and problems. It is necessary to engage in social development, create new institutions and more comfortable conditions, spread awareness about the existence of such organizations and particularly hotlines that are most popular in other countries. Conclusion. In order to be more successful, the Ukrainian social policy should be more advanced and focused on, especially during the war. The article proposed measures to solve the existing problems of the services and improve the management of social policy. Ways of finding sponsors, writing a cooperation proposal letter, and giving them possible benefits for their support by highlighting their brand in social media, which allows to improve the image of an enterprise or company, were considered.
Опис: JEL Classification: Н55; Р36; L31
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/16287
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2023. - Вип. 41

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
sychova.pdf254,26 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.