Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/3322
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorПокровська, Ольга Вікторівна-
dc.contributor.authorПокровская, Ольга Викторовна-
dc.contributor.authorPokrovska, Olga-
dc.date.accessioned2018-04-26T06:43:47Z-
dc.date.available2018-04-26T06:43:47Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationПокровська О. В. Спроможні територіальні громади: фінансовий аспект функціонування [Електронний ресурс] / О. В. Покровська // Modern Economics. - 2018. - № 7. - С. 139-147. - Режим доступу : https://modecon.mnau.edu.ua/capable-territorial-communities-the-financial-aspect-of-functioning/-
dc.identifier.urihttp://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/3322-
dc.description.abstractВ статті розглянуто та проаналізовано сутність адміністративно- територіальної реформи, направленої на формування економічно спроможних територіальних громад. Звертається увага на необхідність об’єднання селищних рад (сіл, селищ, малих міст) в спроможні об’єднані територіальні громади для забезпечення їх самодостатності та самозабезпеченості. Обґрунтовано теоретичні та методичні положення щодо розвитку та функціонування спроможних територіальних громад, як запоруки ефективного економічного розвитку місцевих територій. Зазначені нормативно-правові акти, які врегульовують проблемні питання процесу формування та розвитку спроможних територіальних громад. Наведено аналіз таких понять, як: об’єднані територіальні громади, спроможні територіальні громади, економічна та бюджетна самодостатність громад, адміністративно-територіальна реформа. Проаналізовано фінансові можливості та переваги добровільно об’єднаних територіальних громад у самостійному вирішенні питань місцевого значення, здійсненні впливу на соціально-економічний розвиток прилеглих територій та створенні сприятливих умов для сталого розвитку об’єднаних територіальних громад.uk
dc.description.abstractВ статье рассмотрены и проанализированы сущность административно- территориальной реформы, направленной на формирование экономически состоятельных территориальных общин. Отмечена необходимость объединения поселковых советов (сел, поселков, малых городов) в способные объединены территориальные общины для обеспечения их самодостаточности и самообеспеченности. Обоснованы теоретические и методические положения по развитию и функционированию способных территориальных общин, как залога эффективного экономического развития местных территорий. Указаны нормативно- правовые акты, которые регулируют проблемные вопросы процесса формирования и развития способных территориальных общин. Приведен анализ таких понятий, как: объединенные территориальные общины, способные территориальные общины, экономическая и бюджетная самодостаточность общин, административно- территориальная реформа. Проанализированы финансовые возможности и преимущества добровольно объединенных территориальных общин в самостоятельном решении вопросов местного значения, осуществлении влияния на социально-экономическое развитие прилегающих территорий и создании благоприятных условий для устойчивого развития объединенных территориальных общин.-
dc.description.abstractIntroduction. The essence of administrative and territorial reform is analyzed in the article. The role of capable territorial communities is substantiated in the integrated development of the local government system. Purpose. The purpose of the article is to substantiate the theoretical and methodological provisions concerning the development and functioning of capable territorial communities as a guarantee of the effective economic development of the local territories. Results. The theoretical and methodological provisions concerning the development and functioning of the capable territorial communities as the basis of effective economic development of local territories are substantiated. The financial opportunities of the united territorial communities in the solving of problems of a local level have been analyzed. Conclusions. Consequently, the sustainable development of the social economic systems depends directly on the management of economic entity, namely, their economic activity under the influence of processes occurring in the political, social and legal spheres of the domestic economic system. Today one of such processes is the decentralization of power and the creation of a new system of state and a local government. The policy of decentralization of power contributes to the improvement of the economic and social situation in the country, the improvement of relations between the state and local levels of power relations and the rational and efficient use of budgetary funds at various levels of government. The main task of the administrative territorial reform that has been analyzed in accordance with the law is the transfer of power to the places in order to concentrate their own and public funds and resources and their spending on their own needs and development. It is a matter of establishing united territorial communities, which are called to carry out the development of adjacent territories to the unions through the adoption of independent government decisions. One of the key benefits of creating united territorial communities is a significant increase in their budget revenues. Compared with 2015, the revenues of community budgets have grown by almost 6 times compared to non-united communities, where revenues have grown by only 1.4 times. This indicator is very significant, as an active merger of communities contributes to the growth of their incomes more rapidly, in particular, through access to government programs and international programs to support the development of infrastructure for such communities. The communities, that are not united, are deprived of the right to perform powers by the state agency of the local governments in villages and cities of district significance, which has been delegated by the state. The main problem remains the independent resolution of issues of a local importance, namely the failure to resolve them. Therefore, the main goal of the reform of local government is the creation of independent and capable united territorial communities, which will solve local issues at the expense of their own financial resources and revenues.-
dc.description.abstractJEL Classification: H 73; R 11.-
dc.language.isootheruk
dc.subjectадміністративна реформаuk
dc.subjectтериторіальна реформаuk
dc.subjectдецентралізаціяuk
dc.subjectфінансова підтримкаuk
dc.subjectтериторіальна громадаuk
dc.subjectспроможна територіальна громадаuk
dc.subjectсоціально-економічна системаuk
dc.subjectсуб'єкт господарюванняuk
dc.subjectсистема місцевого самоврядуванняuk
dc.subjectадминистративная реформаuk
dc.subjectтерриториальная реформаuk
dc.subjectфинансовая поддержкаuk
dc.subjectдецентрализацияuk
dc.subjectтерриториальная общинаuk
dc.subjectсоциально-экономическая системаuk
dc.subjectсубъект хозяйствованияuk
dc.subjectсистема местного самоуправленияuk
dc.subjectadministrative reformuk
dc.subjectterritorial reformuk
dc.subjectdecentralizationuk
dc.subjectfinancial supportuk
dc.subjectterritorial communityuk
dc.subjectcapable territorial communityuk
dc.subjectsocial economic systemsuk
dc.subjecteconomic entityuk
dc.subjectlocal government systemuk
dc.titleСпроможні територіальні громади: фінансовий аспект функціонуванняuk
dc.title.alternativeСпособные территориальные общины: финансовый аспект функционированияuk
dc.title.alternativeCapable territorial communities: the financial aspect of functioninguk
dc.typeArticleuk
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2018. - Вип. 7
Статті (Коледжі МНАУ)
Статті (Обліково-фінансовий факультет)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
pokrovska.pdf388,26 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.