Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11112
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЛітвінчук, Світлана Борисівна-
dc.contributor.authorLitvinchuk, Svetlana-
dc.contributor.authorГула, Лариса Вікторівна-
dc.contributor.authorGula, Larysa-
dc.date.accessioned2022-03-18T08:10:01Z-
dc.date.available2022-03-18T08:10:01Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationЛітвінчук С. Б., Гула Л. В. Інформаційні технології навчання економічним дисциплінам в інтерактивному програмному середовищі (English) // Modern Economics. 2021. № 30(2021). С. 136-140. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-21.uk_UA
dc.identifier.citation--
dc.identifier.citationLitvinchuk S., Gula L. (2021). Information technologies of teaching economic disciplines in an interactive software environment. Modern Economics, 30(2021), 136-140. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-21.-
dc.identifier.urihttps://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11112-
dc.descriptionJEL Classification: A22uk_UA
dc.description.abstractIntroduction. The latest information technologies (IT), modern forms and methods of higher education are considered, which create prerequisites for intensifying the introduction of computer technology in the educational process of higher education, which allows to solve a number of pressing issues facing it in modern conditions: to increase the information culture of the future specialist, to make available to him the world's information resources and to strengthen the information content of the entire educational process in higher education institutions of the country. The main means of implementing information and communication technologies in education are the so-called creative technologies - computer graphics, hypertext, electronic textbooks, GIS - technology, virtual reality, computer networks. The use of information and communication technologies in the process of training future professionals has a number of advantages - the ability to control the pace of educational activities, choose the level of complexity of tasks, the ability to clearly demonstrate certain phenomena and others. Along with the positive aspects of computerization of training of young professionals, there are negative ones, the main of which are disregard for the requirements and motives of personal activities of students, the inability to perform the educational function of control, the difficulty of determining the depth of students' knowledge. Therefore, it is recommended to find the optimal ratio in the use of computer and traditional technologies in higher education. The proposed model of preparation of the future specialist for professional activity with the use of computer technology includes goals, principles, content, ways and means, form and general purpose. Such changes in the organization of educational process will allow to form at future experts components of information culture necessary for the modern person. Purpose. Аnalysis of the practical significance of computer technology in the educational process and building a model of the use of computer technology in the training of specialists in economic specialties. Results. Analysis of scientific works on the introduction of compute technology in the educational process of higher education institutions. The formed model of preparation of the specialist for professional activity with use of computer technologies, presented on fig. 1, has the specificity as it is connected with transition from traditional didactic system of training – «teacher-student», «student-student», to new systems «teacher-computer-student», «computer-student» and «tudentcomputer-student». Conclusions. The main means of implementing information and communication technologies in education are the socalled creative technologies - computer graphics, hypertext, electronic textbooks, GIS - technology, virtual reality, computer networks. The use of information and communication technologies in the process of training future professionals has a number of advantages - the ability to control the pace of educational activities, choose the level of complexity of tasks, the ability to clearly demonstrate certain phenomena and others.uk_UA
dc.description.abstract--
dc.description.abstractРозглянуто новітні інформаційні технології (ІТ), сучасні форми та методи навчання у вищій школі, котрі створюють передумови для активізації впровадження комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес закладів вищої освіти, що дозволяє в комплексі розв’язати низку актуальних проблем, що постають перед нею в сучасних умовах: підвищити інформаційну культуру майбутнього фахівця, зробити доступним для нього світові інформаційні ресурси та посилити інформаційну насиченість всього освітнього процесу у закладах вищої освіти країни. Основними засобами реалізації інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні є так звані креативні технології – комп’ютерна графіка, гіпертекст, електронні підручники, ГІС - технології, віртуальна реальність, комп’ютерні мережі. Розвиток ІТ та динаміка економічного середовища істотно вимагають змін стосовно підготовки сучасного економіста з огляду на необхідність формування в нього вміння оперувати ІТ, не лише для розв’язання фахових завдань, але й для успішної організації пізнавальної діяльності. Застосування інформаційнокомунікаційних технологій у процесі підготовки майбутніх спеціалістів має низку переваг – можливість контролювати темп навчальної діяльності, обирати рівень складності завдань, здатність наочно демонструвати певні явища та інші. Поряд з позитивними сторонами комп’ютеризації підготовки молодих спеціалістів, існують і негативні, основними серед яких є неврахування вимог і мотивів особистісної діяльності студентів неможливість виконання виховної функції контролю, складність визначення глибини знань здобувачів вищої освіти. Тому рекомендується відшукати оптимальне співвідношення у застосуванні комп’ютерних та традиційних технологій у вищій освіті. Запропоновано модель підготовки майбутнього спеціаліста до професійної діяльності з використанням комп’ютерних технологій, яка включає в себе цілі, принципи, зміст, напрями та засоби, форму та загальну мету. Саме такі зміни в організації навчального процесу дозволять формувати у майбутніх фахівців необхідні для сучасної людини компоненти інформаційної культури.-
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherМиколаївський національний аграрний університетuk_UA
dc.subjectсomputer technologyuk_UA
dc.subjectmodeluk_UA
dc.subjectmultimedia technologiesuk_UA
dc.subjectinformation technologyuk_UA
dc.subjectfuture specialistsuk_UA
dc.subjectstudentsuk_UA
dc.subjecthigh schooluk_UA
dc.subjecthypertextuk_UA
dc.subjectкомп’ютерні технологіїuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectмультимедійні технологіїuk_UA
dc.subjectінформаційні технологіїuk_UA
dc.subjectмайбутні спеціалістиuk_UA
dc.subjectстудентиuk_UA
dc.subjectвища школаuk_UA
dc.subjectгіпертекстuk_UA
dc.titleInformation Technology of Teaching Economics Disciplines in an Interactive Software Environmentuk_UA
dc.title.alternativeІнформаційні технології викладання економічних дисциплін в інтерактивному програмному середовищіuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2021. - Вип. 30
Статті (Інженерно-енергетичний факультет)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
litvinchuk.pdf216,89 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.