Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2780
Назва: Дидактичне конструювання ІТ-дисциплін професійної освіти майбутніх агрономів
Дидактическое конструирование ИТ-дисциплин профессионального образования будущих агрономов
Didactic constructing of IT-disciplines of professional education for the future agronomists.
Автори: Тихонова, Тетяна
Тихонова, Татьяна
Tykhonova, Tetiana
Нєлєпова, Альона Володимирівна
Нелепова, Алена Владимировна
Nelepova, Alena
Ключові слова: інформаційно-технологічна освіта агронома
інформаційно- технологічна дисципліна
дидактичне конструювання
інформатичний продукт
інформатична компетентність
інформатична діяльність
информационно-технологическое образование агронома
информационно-технологическая дисциплина
дидактическое конструирование
информатический продукт
информатическая компетентность
информатическая деятельность
information technology education of the agronomist
information technology discipline
didactic constructing
informatics product
informatics competencies
information activities
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Тихонова Т. В. Дидактичне конструювання ІТ-дисциплін професійної освіти майбутніх агрономів / Т.В. Тихонова, А. В. Нєлєпова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2016. - № 9 (63). – С. 172-188.
Короткий огляд (реферат): Метою статті є опис апробації технології дидактичного конструювання ІТ- дисциплін професійної підготовки майбутніх агрономів на основі компетентнісного підходу та методики навчання продуктивно-технологічної діяльності. Дидактичне конструювання інформаційно-технологічних дисциплін – це технологічна діяльність викладача з проектування, розробки та реалізації в навчальному процесі ефективної результатоспрямованої дидактичної системи навчання інформаційних технологій. Процес дидактичного конструювання складається з трьох стадій: стадія визначення цілей навчання та проектування змісту дисципліни; стадія розробки дидактичної системи дисципліни; стадія дидактичного аналізу та коригування змісту дисципліни.
Целью статьи является описание апробации технологии дидактического конструирования ИТ-дисциплин профессиональной подготовки будущих агрономов на основе компетентностного подхода и методики обучения продуктивно- технологической деятельности. Дидактическое конструирование информационно- технологических дисциплин - это технологическая деятельность преподавателя по проектированию, разработке и реализации в учебном процессе эффективной результатонаправленной дидактической системы обучения информационных технологий. Процесс дидактического конструирования состоит из трех стадий: стадия определения целей обучения и проектирования содержания дисциплины; стадия разработки дидактической системы дисциплины; стадия дидактического анализа и корректировки содержания дисциплины.
The goal of this article is the description of didactic design technology for constructing ITdisciplines for future agronomists in professional training. Technology is based on competency approach and training methods of productive-technological activities. Information-technology discipline is a didactic training system of Information and Communication Technologies (ICT) for designing and creating professional informatics products. IT product is an information object that has a use value and is created according to certain requirements and certain technology using software tools. Didactic design of IT-discipline is a technological teacher’s activity for design, development and implementation in educational process the effective result-oriented didactic training system of the information technology. The process of IT-discipline didactic design consists of three stages: - the stage of setting goals and designing learning content. It includes strategic, conceptual and functional analyses that determine appropriate general targets, scientific basis and content of IT discipline training modules; - the stage of development of IT-discipline’s didactic system. It includes clarifying learning objectives as diagnostic, identifying the organizational and pedagogical features of learning discipline, coordination of objectives, content, methods, forms and means of training and diagnostics; - stage of didactic analysis and content adjustment of IT discipline. It allows making an examination of educational and university programs of IT-discipline using formal criteria and making, if necessary, corrections or expert conclusions about the quality and efficiency of discipline. Approbation of the technology of didactic design for IT discipline is considered on an example of discipline “Information Technology”, which is taught to students training direction 6.090101 “Agriculture” in Mykolaiv State Agrarian University. Results of approbation technology of didactic constructing of IT disciplines in the educational process of MNAU show that the quality and effectiveness of teaching information technology of the future agronomists are improved, level of their information competence is increased. Further direction of research is formalization and automation of IT competency evaluation of the future agronomy specialists with the help of expert systems.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2780
Розташовується у зібраннях:Статті (Обліково-фінансовий факультет)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
8.pdf1,2 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.