Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/3998
Назва: Регіональні особливості знаннєвої потужності освітнього простору України
Інші назви: Региональные особенности знаниевой мощности образовательного пространства Украины
Regional features of knowledge power at educational space in Ukraine
Автори: Подлужна, Н. О.
Подлужная, Н. А.
Podluzhna, N.
Ключові слова: економіка знань
освіта
рейтинг ТОП-200
університет
студенти
аспіранти
докторанти
экономика знаний
образование
университет
студенты
аспиранты
докторанты
knowledge economy
education
rating TOP-200
university
students
postgraduate students
doctoral students
Дата публікації: 2018
Видавництво: Миколаївський національний аграрний університет
Бібліографічний опис: Подлужна Н. О. Регіональні особливості знаннєвої потужності освітнього простору України / Н. О. Подлужна // Modern Economics. - 2018. - № 8. - С. 150-160.
Короткий огляд (реферат): Досліджено основні параметри знаннєвої потужності освітнього простору України протягом 2009/10-2016/17 навчальних років. Встановлено динаміку абсолютних і відносних характеристик споживачів освітніх послуг в Україні, основними серед яких є студенти, аспіранти, докторанти, читачі бібліотек. Здійснено побудову зонального регіонального розташування вишів України відповідно до місць, отриманих ними за результатами рейтингу «ТОП-200» у 2009 та 2016 рр. Оцінено регіональні диспропорції зосередження освітнього потенціалу та перспективні можливості їх вирівнювання у територіальному поширенні якісних послуг вищої освіти і можливостей знаннєвого регіонального розвитку. Зроблено групування регіонів України за критерієм знаннєвої потужності освітнього простору.
Исследованы основные параметры знаниевой мощности образовательного пространства Украины на протяжении 2009/10-2016/17 учебных годов. Установлена динамика абсолютных и относительных характеристик потребителей образовательных услуг в Украине, основными из которых являются студенты, аспиранты, докторанты, читатели библиотек. Осуществлено построение зонального регионального расположения вузов Украины в соответствии с их местами, полученными ими по результатам рейтинга «ТОП-200» в 2009 и 2016 гг. Оценены региональные диспропорции нахождения образовательного потенциала и перспективные возможности их выравнивания в территориальном распространении качественных услуг высшего образования и возможностей знаниевого регионального развития. Сделана группировка регионов Украины в соответствии с критерием знаниевой мощности образовательного пространства.
Introduction. The success of the formation of the knowledge economy involves the creation of the effective educational system that, through the provision of quality educational services to the population, contributes to the accumulation of national human capital, provides conditions for the introduction of the principles of continuous education and serves as the guarantor of innovation development and socio-economic progress in the region and the country. Purpose. The purpose of the study is to determine the main characteristics of the knowledge capacity of educational space in Ukraine and its regions. Results. The main parameters of the scientific capacity of the educational space in Ukraine during 2009/10-2016/17 academic years are investigated. The dynamics of absolute and relative characteristics of consumers at educational services in Ukraine, majority of them a post-graduate students, doctoral students, readers of libraries. The regional zonal arrangement of universities in Ukraine according to the places received by them according to the TOP-200 rating in 2009 and 2016 has been constructed. The regional disproportions of concentration of educational potential and perspective possibilities of their equalisation in the territorial distribution of high-quality, higher education services and opportunities for knowledgeable regional development are estimated. The grouping of the regions in Ukraine according to the criterion of the scientific capacity of the educational space is made. Conclusions. Thus, despite some positive tendencies, the general state of the educational system in Ukraine, evaluated during the period under study, according to the indicators, can be assessed as unsatisfactory. It has been established that the number of students and graduate students of higher institutions is rapidly decreasing, all this affects the limited possibilities of satisfying market demand in the most scarce specialists and puts the majority of regional higher education institutions on the verge of survival. On the contrary, the number of doctoral students tends to increase, which is a rather positive trend for the innovative development of the regional economy. It has been determined that the largest number of institutions of higher education throughout the study period was concentrated in Kyiv and Kharkiv region. These regions, both in 2009 and 2016, remained strong leaders in the educational sphere in comparison with other regions and have the highest level of international recognition, the highest quality of scientific and pedagogical potential and high efficiency of mastering of new knowledge by students during the educational process.
JEL Classification: I21, R10
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/3998
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2018. - Вип. 8

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
podluzhna.pdf564,42 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.