Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6169
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorГоробець, Т. А.-
dc.contributor.authorHorobets, Tamara-
dc.date.accessioned2019-08-14T05:58:28Z-
dc.date.available2019-08-14T05:58:28Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationГоробець Т. А. Особливості управління ефективністю діяльності підприємств малого та середнього бізнесу / С. В. Грищук // Modern Economics. - 2019. - № 15. - С. 69-78. - DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V15(2019)-10.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6169-
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню особливостей управління ефективністю діяльності підприємств малого та середнього бізнесу. Розглянуто недоліки існуючих в теорії та практиці методів управління ефективністю діяльності підприємств, що роблять їх несумісними з діяльністю підприємств малого та середнього бізнесу. Сформульовано основні властивості, якими має бути наділена система управління ефективністю діяльності підприємств малого та середнього бізнесу. Розглянуто сучасні методи управління ефективністю діяльності підприємств, зокрема, бенчмаркінг ефективності, вартісно-орієнтоване управління, управління на основі економічної доданої вартості, метод збалансованої системи показників та ключові індикатори ефективності. Розглядаючи можливість використання цих та інших методів управління ефективністю на підприємствах малого та середнього бізнесу, автором здійснено їхню класифікацію у наступні групи: порівняльні методи; вартісно-орієнтовні методи; змішані методи. Визначено, що використання класифікованих методів в малому та середньому бізнесі має спиратись на сформульовані основні властивості системи управління ефективністю діяльності підприємств малого та середнього бізнесу.uk_UA
dc.description.abstractSmall and medium-sized enterprises (SMEs) play an important role in national economies by providing employment opportunities and support for large companies in an effort to increase their competitiveness through the creation of appropriate strategic alliances and networks of companies. SMEs are flexible and innovative due to their size and decision-making processes. However, SMEs lag behind large enterprises in terms of designing and implementing new strategies, as well as developing new skills and technologies. Moreover, the disadvantages of existing methods of managing performance make large enterprises incompatible with the activities of SMEs. Purpose. The purpose of this study is to formulate the main features of performance management on the SMEs, as well as to classify the performance management methods appropriate for small and medium businesses. Results. The author considered the disadvantages that make existing methods in the theory and practice of enterprise performance management incompatible with the activity of SMEs. The main properties, which should be assigned the system of enterprise performance management for the SMEs, are formulated, namely: availability of information; admissibility of the strategy's inflexibility; simplicity and low cost; and the predominant orientation towards financial indicators. Modern methods of the enterprise performance management are considered, in particular, performance benchmarking, value-oriented management (VBM), management based on economic value added (EVA), the method of the balanced scorecard (BSC), and the key performance indicators (KPIs). Considering these and other methods of enterprise performance management in terms of the possibility of their use in small and medium business, the author categorized them in the following groups: comparative methods, value-based methods, and mixed methods. It has been determined that the use of classified methods on SMEs should be based on the formulated main properties of the system of enterprise performance management for the small and medium-sized businesses. Conclusions. The results of this study can be useful for managers and owners of small and medium-sized businesses who wish to increase efficiency and compete with large companies. In addition, the findings of this study will help the future research to find the ways of effective development and forming a mechanism for managing the enterprise performance of the small and medium-sized business.-
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherМиколаївський національний аграрний університетuk_UA
dc.subjectуправління ефективністюuk_UA
dc.subjectпідприємстваuk_UA
dc.subjectмалий та середній бізнесuk_UA
dc.subjectсистема управлінняuk_UA
dc.subjectметоди управлінняuk_UA
dc.subjectperformance managementuk_UA
dc.subjectenterprisesuk_UA
dc.subjectsmall and medium businessuk_UA
dc.subjectmanagement systemuk_UA
dc.subjectmanagement methodsuk_UA
dc.titleОсобливості управління ефективністю діяльності підприємств малого та середнього бізнесуuk_UA
dc.title.alternativeFeatures of Performance Management on the Enterprises of Small and Medium Businessuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2019. - Вип. 15

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
horobets.pdf367,42 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.