Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/7815
Назва: Сучасні особливості функціонування сфери туризму в Україні.
Інші назви: Modern Features of Tourism Functioning in Ukraine
Автори: Грибова, Д. В.
Hrybova, Diana
Ключові слова: інноваційна діяльність
туристичний продукт
туристична інфраструктура
зовнішній туризм
внутрішній туризм
innovative activity
tourist product
tourist infrastructure
outdoor tourism
domestic tourism
Дата публікації: 2020
Бібліографічний опис: Грибова Д. В. Сучасні особливості функціонування сфери туризму в Україні. Modern Economics. 2020. № 21(2020). С. 72-76. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V21(2020)-11.
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено сучасний стан та особливості функціонування сфери туризму в Україні. Доведено, що для регіонів України, які характеризуються монопрофільністю структури економіки, актуальною задачею є пошук внутрішніх джерел розвитку. Зазначається, що індустрія внутрішнього туризму та гостинності це та галузь, якій притаманні характеристики макроекономічного мультиплікатора. Вказується на значний вплив сфери туризму на формування дохідної частини державного бюджету розвинених країн світу. Сформульовано основні стримуючі фактори для розвитку внутрішнього туризму в Україні. До них, зокрема, віднесено: незбалансованість українського туристичного ринку; недостатній розвиток української туристичної інфраструктури; висока вартість відпочинку у власній країні; втрата у 2014 році значного обсягу природних, культурних та інших ресурсів розвитку туристичної галузі. Зазначається, що в Україні внутрішній туризм не активно набуває популярності. Доведено, що невміння впроваджувати інновації в туризмі, консервативність туристичного бізнесу стримують розвиток галузі, який вимагає формування відповідних послуг, що мають певну якість та конкурентоспроможність. Зазначається, що в цілому економіка України має достатню інноваційність, яка досить повільно реалізується в індустрії туризму та гостинності. Наголошується, що туроператори не розширюють асортимент туристичних продуктів, не пропонують бюджетні тури з трансфертом, наприклад чартерних залізничних перевезень, що сформувало би доступний відпочинок в країні для широкої аудиторії населення.
The article investigates the current state and features of tourism in Ukraine. The influence of internal and external factors on the development of tourist activity is analyzed. The world experience of tourism development in the leading countries of the world, in particular in the USA, China and Japan is covered. Purpose. The aim of the article is to study the current state and specifics of the development of tourism in Ukraine, taking into account global economic trends. Of particular importance is the analysis of the dynamics of indicators that reflect the supplyside aspect of the market situation Results. The main factors that hinder the effective functioning of the tourism business in Ukraine are considered. These include: the imbalance of the Ukrainian tourism market; insufficient development of the Ukrainian tourism infrastructure; high cost of vacation in your own country; the loss in 2014 of a significant amount of natural, cultural and other resources for the development of the tourism industry. It is noted that in Ukraine domestic tourism is not gaining popularity. The reason for this is not only low demand in the presence of high price levels, but also poor diversification of the product offered. The results of the analysis of the dynamics of the indicators of activity of the subjects of tourist business prove that the problems with the organization of innovative tourist activity take place both in the system of tour rating and in the hotel business. It is noted that the ratio of tourists in the middle of the country and those sent abroad shows clear disparities. The dynamics of the ratio of types of tourism shows that the level of innovation in the tourism business remains quite low, although growing moderately. In particular, it is indicated that the number of tourists served by the subjects of tourist activity of Ukraine increased: domestic tourists by 41.5%, foreign - by 4.5 times. It is proved that the inability to innovate in tourism, the conservativeness of the tourist business hinders the development of the industry, which requires the formation of appropriate services with certain quality and competitiveness. It is noted that the Ukrainian economy as a whole has a rather high innovative potential, which is slowly being realized in the tourism and hospitality industry. The article points to the presence of organizational problems, both in the field of tourism business organization and in the hotel and restaurant business. Conclusions. It is noted that in the tourist market of Ukraine is dominated by large companies that orient the client to travel abroad. It is emphasized that tour operators do not expand the range of tourist products, do not offer budget tours with transfers, such as charter rail transportation, which would form an affordable holiday in the country for a large audience. The necessity of forming a system of diversified tourist services as a guarantee for the effective functioning of the industry is pointed out.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/7815
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2020. - Вип. 21.

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
hrybova.pdf461,96 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.