Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/19255
Назва: | Фінансова безпека України в умовах глобалізації |
Інші назви: | Financial security of Ukraine in the context of globalization |
Автори: | Прокопенко Н. С., науковий консультант Полторак, Анастасія Сергіївна Poltorak, Anastasiya |
Ключові слова: | фінансова безпека глобалізація економічна безпека національна безпека глобалізаційні процеси, фінансова система інансові умови financial security globalization economic security national security globalization processes financial system financial conditions |
Дата публікації: | 2020 |
Бібліографічний опис: | Полторак А. C. Фінансова безпека України в умовах глобалізації : дис. ... доктора економічних наук: 08.00.085 - Гроші, фінанси, кредит / наук. консультант Н. С. Прокопенко. Миколаїв : МНАУ, 2020. 552 с. |
Короткий огляд (реферат): | Трансформаційні процеси у фінансовому секторі України - об'єктивна
реальність сьогодення, пов'язана з новими потребами держави в умовах
глобалізації, новими викликами Ta загрозами. Чітке бачення передумов та
наслідків такої трансформації Moxe стати OasucoM для формування
обтрунтованого комплексу напрямів елімінації негативних факторів впливу на
стан фінансової безпеки держави, її зміцнення в сучасному глобалізованому
світі та, відповідно, розвитку фінансової сек'юритології як наукової системи,
що розробляє проблематику фінансової безпеки.
У роботі вперше розроблено доктринальну модель формування
фінансової безпеки держави з огляду на потребу в адаптації до глобалізаційних
процесів, яка ієрархічно поєднує п'ять рівнів забезпечення фінансової безпеки
держави (доктринальний, концептуальний, стратегічний, програмний та
плановий), розв'язує проблему нечіткої ієрархічності у формуванні документів
стратегічного планування, а також комплексно висвітлює стратегічні підходи та
напрями, спрямовані на зміцнення фінансової безпеки держави в умовах
глобалізації, запровадження якої сприятиме формуванню континууму напрямів
зміцнення фінансової безпеки держави, національних цінностей та інтересів у
фінансовій сфері, затвердженої місії та візії майбутнього стану фінансової
безпеки держави.
Автором обгрунтовано концепт зміцнення фінансової безпеки України 3
огляду на глобалізаційні процеси, який сукупно враховує стрімкий розвиток
фінтех і зміни у фінансових системах світу та містить наступні напрями:
колаборація традиційного фінансового сектору та фінтех-компаній; особливості
фінансового регулювання та оподаткування операцій з криптовалютами; створення платформи P2P кредитування; використання можливостей технології
блокчейн для ведення всіх державних реєстрів, формування платформи P2P
взаємного захисту, що сукупно сприятиме збереженню інформації у
фінансовому секторі, зниженню корупційної складової, кастомізації окремих
страхових продуктів, елімінації суб'єктивності та нівелюванню негативних
аспектів централізованих систем обробки інформації, підвищенню
транспарентності процесів у (iHAHCOBOMY CEKTOpi, зростанню довіри до
держави та зміцненню її фінансової безпеки.
Удосконалено категорійний апарат системи фінансової безпеки держави у
розрізі окремих понять («податкова безпека держави», «кібернетична безпека
фінансового сектору», «фінансова безпека регіону»), в основу яких покладено
авторську позицію щодо трактування категорії «фінансова безпека держави»,
яка розглядається як умови функціонування фінансової системи держави, що
кількісно оцінюються за допомогою узагальнення індикаторів стану грошовокредитної, валютної, банківської, бюджетної, податкової, боргової безпеки та
безпеки небанківського фінансового сектору, за яких дія внутрішніх та
зовнішніх загроз не спричиняє негативних процесів у даній системі та не
обмежує створення сприятливих фінансових умов щодо розвитку, сприяє
удосконаленню науково OOIPYHTOBAHOI термінології сек'юритології та розвитку
економічної науки.
Представлено теоретичні підходи до трактування категорії «фінансова
глобалізація», яке, з урахуванням архітектоніки інтеграційних процесів у
фінансовій сфері та відповідно до авторського бачення розглядається як
складова економічної глобалізації й полягає в інтеграції національних
фінансових систем у світові інститути та фінансові ринки через вільний рух
капіталів, що відбувається на трьох рівнях управління: національний (у формі
операцій злиття та поглинання); регіональний (у формі інтеграційних процесів
національних фінансових систем в регіоні); світовий (у формі розвитку
об'єднаного світового фінансового простору).Здійснено декомпозицію категорії «фінансова безпека» відповідно до
об'єкта захисту, який доповнює класичний розподіл особливим структурним
елементом «фінансова безпека об'єднаного світового фінансового простору»,
що розуміється автором як умови розвитку глобальної фінансової системи, за
яких наслідки глобалізації He спричиняють негативних процесів в
інтеграційному процесі та не обмежують можливості створення сприятливих
фінансових умов щодо розвитку світового фінансового простору, сприяють
ідентифікації, якісній оцінці та гарантуванню передумов до забезпечення
фінансової безпеки держав світу.
Обумовлено доцільність застосування біхевіористичного підходу у
формуванні та проведенні моніторингу стану фінансової безпеки держави, який
доповнює наявну систему підходів (процесний, системний, синергетичний,
ресурсний, програмно-цільовий, ресурсно-функціональний, вартісний,
стаціонарний) та розуміється автором як специфічний підхід до формування
фінансової безпеки та перманентного спостереження за процесами і явищами,
що відбуваються в системі її забезпечення, базується на поведінкових та
тендерних аспектах, вивчає процеси прийняття управлінських рішень 3
урахуванням ментальних, психологічних та емоційних особливостей,
використовується з метою прогнозування та управління поведінкою учасників
фінансових відносин, застосування якого сприятиме підвищенню ефективності
формування та омоніторингу сстану фінансової безпеки держави,
унеможливленню переважання особистих, регіональних або корпоративних
інтересів над національними.
Доповнено системну таксономію фінансової безпеки держави та її місце у
структурі національної безпеки держави, відповідно до якої, на відміну від
наявних, на першому класифікаційному рівні розподілено фінансову безпеку на
три підсистеми: безпека державних фінансів; безпека фінансового ринку та
кібернетична безпека фінансового сектору, а на другому рівні в підсистемі
безпеки державних фінансів окремо виокремлено податкову безпеку, що
сприятиме ефективному нівелюванню системних загроз, викликаних глобалізацією та парадигмальними зрушеннями в економічній науці в умовах
діджиталізації.
Запропоновано підхід щодо виокремлення й узагальнення
класифікаційних ознак чинників впливу на рівень фінансової безпеки держави,
що, на відміну від нині вживаних (таких як джерело виникнення, стабільність
та ступінь впливу, рівень значущості, зв'язок 3 іншими факторами, ступінь
дослідження) доповнено специфічними ознаками, серед яких: таксономія
фінансової безпеки (фактори впливу на фінансову безпеку домогосподарств;
суб'єктів господарювання; регіону; галузі; держави; об'єднаного світового
фінансового простору); об'єкт спрямування та захисту (фактори впливу на
фінансову безпеку державних фінансів; безпеку фінансового ринку;
кібернетичну безпеку фінансового сектору); парадигмальна сутність (діджиталфактори технологічних інновацій; недотримання рівноваги (економічної та
соціальної); конфликтів.
OOrpyHTOBaHO алгоритм формування системи фінансової безпеки
держави, який, на відміну від загальновідомих, складається з наступних
іманентних йому етапів: узагальнення цільових орієнтирів (формулювання
стратегічної мети; конкретизація поточних цілей; виділення пріоритетних
завдань 3 урахуванням національних інтересів у фінансовій сфері);
декомпозиція осистеми забезпечення фінансової безпеки держави
(систематизація принципів забезпечення та оцінки вразливості; виокремлення
функцій; конкретизація організаційної структури; узагальнення понятійнокатегоріального апарату); затвердження алгоритму дій (послідовних методів
забезпечення фінансової безпеки, серед яких: уточнення порогових значень
індикаторів стану фінансової безпеки та методики їх розрахунку; моніторинг
стану фінансової безпеки; аналіз чинників впливу; прогнозування дії чинників і
загроз, значень індикаторів у перспективі; розроблення і реалізація заходів,
спрямованих на забезпечення фінансової безпеки держави на належному рівні);
систематизація парадигми забезпечення фінансової безпеки держави у
державній стратегії.Представлено методологічний підхід до моніторингу стану фінансової
безпеки регіонів України, який, на відміну від наявних, дозволяє оперативно
аналізувати стан фінансової безпеки областей, визначати місце (ранг) регіону,
яке він посідає серед всіх інших, виділити проблемні компоненти забезпечення
фінансової безпеки регіону за періодами дослідження, виокремити специфічні
регіональні загрози Ta резерви 3 метою подальшого застосування цієї
інформації у процесі зміцнення стану фінансової безпеки регіону.
Запропонований підхід оновлено математично доведеним переліком кількісних
індикаторів для кожної з підсистем, виділених у процесі декомпозиції складової
«фінансова безпека регіону», які безпосередньо формують базис і можливість
оцінки задоволення фінансової захищеності та потреб усіх суб'єктів регіону та
його фінансово-економічного розвитку, характеризуються сигнальною
здатністю о щодо piBHA 3arpo3 фінансовій безпеці регіону, доступністю
статистичних даних та придатністю до математичного та інших видів аналізу,
висвітлення зміни явища або процесу у часі, однозначністю тлумачення,
високою чутливістю до зміни регіональної економічної ситуації.
Запропоновано алгоритм функціонування платформи P2P кредитування
як стратегічного напряму колаборації традиційного фінансового сектору та
фінтех, запровадження якої, за умови ефективного фінансового державного
регулювання такої діяльності, сприятиме залученню валютних коштів
надлишкової ліквідності (інвестицій) у фінансову систему України, зміцненню
національної валюти, формуванню альтернативи класичним формам
банківського кредитування, підвищенню якості та швидкості обслуговування як
приватних інвесторів, так і позичальників, зміцненню фінансової безпеки
України.
Сформовано підходи до переліку специфічних принципів, на основі яких
має відбуватися процес побудови системи формування фінансової безпеки
держави, який, на відміну від загальновідомих (принцип відкритості влади;
відповідальності та MiA3BITHOCTI; субсидіарності; розвитку Ta адаптації;
узгодженості та підпорядкованості; ефективності; міжнародної співпраці та інтеграції), доповнено наступними принципами: множинності моделей;
принцип інтегративних рівнів та біфуркації; принцип інклюзивності розвитку
та принцип біхевіористичних аспектів, дотримання яких дозволить: збільшити
кількість альтернативних рішень; виділити взаємозв'язок між психологією
соціального організму та рішеннями державного менеджменту у сфері
фінансової безпеки; трансформувати зміцнення фінансової безпеки у
суспільний прогрес.
Запропоновано до використання перелік показників безпеки системи
оподаткування, яка розглянута як нівіддільна частина безпеки державних
фінансів, формування якого здійснювалось за принципами репрезентативності
вибірки (здатності вибіркової сукупності відтворювати основні характеристики
генеральної сукупності), інформаційної доступності (безперешкодного доступу
до інформації для проведення санкціонованих операцій ознайомлення або
модифікації з певною інформацією) та достовірності, яка сконцентрована у
напрямі обрання показників, які найповніше характеризують безпеку системи
оподаткування, що сприятиме розширенню напрямів моніторингу фінансової
безпеки, підвищенню ефективності прийнятих управлінських рішень,
направлених на зміцнення Її стану.
Розроблено та апробовано методичний підхід до експрес-оцінки стану
фінансової безпеки України, який характеризується можливістю оперативного
аналізу, якісного прогнозування на основі скороченої кількості індикаторів, та,
на відміну від нині вживаних, спирається на базові ідеї поліноміального
алгоритму екстраполяції параметрів стохастичних систем та розроблену
поліноміальну степеневу кореляційно-регресійну модель експрес-оцінки та
прогнозування стану фінансової безпеки України, в результаті застосування
якої доведено точність отриманих прогнозів. Transformational processes in the financial sector of Ukraine are the objective reality of today, linked to the new needs of the state in the context of globalization, new challenges and threats. A clear vision of the preconditions and consequences of such a transformation can be the basis for the formation of a reasonable set of directions to eliminate the negative factors affecting the state of financial security of the state, its strengthening in the modem globalized world and, accordingly, the development of financial securitology as a scientific system that develops financial security issues. The paper first develops a doctrinal model of the formation of financial security of the state in the conditions of globalization changes, which hierarchically combines the five levels of ensuring the financial security of the state (doctrinal, conceptual, strategic, programmatic and planned), solves the problem of fuzzy hierarchy in the formation of strategic documents as well as comprehensive coverage of strategic approaches and directions aimed at strengthening the financial security of Ше state in фе context of globalization, фе introduction of which will contribute їо the formation of con ynuumu areas of strengthening financial security, national values and interests in the financial sector, approved the mission and vision of the future of the financial security. The author thoroughly substantiates the concept of strengthening the financial security of Ukraine in the context of globalization changes, which collectively takes into account Ше rapid development of fintech and changing conditions of functioning of modern financial systems of the world and contains the following directions: collaboration of the traditional financial sector and fintech companies; peculiarities of financial regulation and taxation of cryptocurrency transactions; creation of P2P lending platform; use of blockchain technology capabilities for keeping all state registers, creation of a P2P platform of mutual protection, which will collectively contribute to the preservation of information in the financial sector, reducing the corruption component, customization of certain insurance products, elimination of subjectivity and elimination of negative aspects of centralized information processing, centralization in Ше financial sector, increasing confidence in Ше state and strengthening its financial security. The categorical apparatus of the state financial security system has been improved in terms of individual concepts ("tax security of Ше state", "cyber security of Ше financial sector", "financial security of Ше region"), based on Ше author's position on Ше interpretation of Ше category "financial security of Ше state", which 15 considered as conditions of functioning of the financial system of the state, which are quantitatively estimated by means of generalization of indicators of the state of monetary, credit, currency, banking, budgetary, tax, debt security and security of nonbanks whom Ше financial sector, in which the effect of internal and extemal threats without causing negative processes in this complex system and does not prevent the creation of favorable conditions for its financial sustainability, which will help improve science-based terminology sek'yurytolohiyi and development economics. The article presents theoretical approaches to the interpretation of the category "financial globalization", which, taking into account the architectonics of integration processes in the financial sphere and according to the author's vision, is considered as а component of globalization processes, which consists in фе integration of national financial systems in the world institutions and financial markets due to Ше free movement of capital occurring at three levels of manifestation: national (in the form of mergers and acquisitions); regional (in the form of integration processes of national financial systems in the region); global (in the form of a consolidated global financial space). The decomposition of Ше category "financial security" in accordance with the object of protection, which supplements the classical distribution with a special structural element "financial security of the united world financial 5расе", which 15 understood by the author as conditions for the development of the global financial system, under which the consequences of globalization do not cause negative processes in Ше integration process and do not interfere with Ше creation of favorable financial conditions for the development of the global financial space, which will facilitate Ше identification, quality assessment and consideration ії the фе influx of globalization factors in the process of ensuring national financial security. It is emphasized on the expediency of applying a behavioral approach to the formation and monitoring of the state of financial security of the state, which complements Ше common system of approaches (process, system, synergetic, resource, program-purpose, resource-functional, cost, stationary) and is understood by the author as a specific approach to financial security and permanent monitoring ОЇ processes and phenomena occurring in its security system, which 15 based on behavioral and gender aspects and studies on Thou management decisions on the basis of mental, psychological and emotional characteristics to predict and control the behavior of participants in financial relations, the use of which will increase the efficiency of formation and monitoring of the financial security of the state, making impossible фе prevalence of personal, corporate or regional interests over national. The systematic taxonomy of the financial security of the state and its place in the structure of the national security of the state were added, according to which, unlike the existing ones, financial security 15 divided into three subsystems at the first classification level: the security of public finances; financial market security and cyber security for Ше financial sector, and at Ше second level, fiscal security 15 singled out at the second level in the public security subsystem, which will contribute їо Ше effective elimination of systemic threats caused by globalization and paradigmatic shifts in economic science in the context of digitization. An approach о distinguishing the classification of factors of influence on Ше level of financial security of the state is proposed, which, unlike the current ones (such as source of origin, stability and degree of influence, level of significance, connection with other factors, degree of research) is supplemented with specific features, among of which: taxonomy of financial security (factors influencing the financial security of households; economic entities; region; industries; states; integrated global financial space); the object of direction and protection (factors affecting the financial security of public finances; financial market security; cyber security of the financial sector); paradigmatic nature (digital factors of technological innovation; failure to balance (economic and social); conflicts. The algorithm of construction of the system of formation of the financial security of the state is substantiated, which, unlike the well-known ones, consists of the following immanent stages: generalization of target guidelines (formulation of a strategic goal; concretization of current goals; allocation of priorities with consideration of national interests; decomposition of the system of ensuring the financial security of Ше state (systematization of principles of security and vulnerability assessment; separation of functions; specification of the organizational structure; generalization of the conceptual and categorical apparatus); approval of the algorithm of actions (successive methods of ensuring financial security, including: clarification of thresholds of financial security indicators and methods of their calculation; monitoring of financial security; analysis of factors of influence; forecasting of factors and threats; values of indicators in the future; development and implementation of measures; aimed at ensuring the financial security of the state at Ше proper level); systematization of фе paradigm of financial security of the state in the state strategy. The methodological approach to the monitoring of the financial security of the regions of Ukraine 15 presented, which, unlike фе current ones, allows to determine the financial security of the regions promptly, to determine the place (rank) of the region it occupies among all others, to identify the problematic components of ensuring the financial security of Ше region in фе appropriate period, identify regionspecific threats and reserves їо further use this information in the process of strengthening the financial security of а particular region well. The proposed approach is updated with a mathematically proven list of quantitative indicators for each of the subsystems allocated in the process of decomposition of the component "financial security of Ше region", which directly form the basis апа фе ability їо assess the satisfaction of financial security and needs of all subjects of the region, and its financial and economic development the ability to threaten the financial security of the region, the availability of statistics and the ability to do mathematical and other analysis, to cover Ше change phenomenon or process in time, unambiguous interpretation, high sensitivity to changing regional economic situation. The algorithm of functioning of P2P lending platform as a strategic direction of cooperation of Ше traditional financial sector and fintech 15 proposed. bank lending, improving the quality and speed of service to both private investors and borrowers, with itsnennyu financial security of Ukraine. Approaches to the list of specific principles on the basis of which the process of building a system of financial security of the state should be described, which, unlike the well-known ones (principle of openness of power; responsibility and accountability; subsidiarity; development and adaptation; coherence and subordination; efficiency; international cooperation and integration), supplemented by the following principles: multiplicity of models; the principle of integrative levels and bifurcation; the principle of inclusiveness of development and the principle of behavioral aspects, adherence to which will allow: to increase the number of alternative decisions; to distinguish the relationship between the psychology of the social organism and public management decisions in the field of financial security; to transform financial security enhancement into social progress. The list of indicators of the security of the tax system, considered as an integral part of the security of public finances, which formation was carried out according to Ше principles of representativeness of the sample (ability of the sample population ( reproduce Ше basic characteristics of the general population), information accessibility (unimpeded access to information for sanctioning operations) with certain information) and а certainty that 15 concentrated in the direction of choosing Ше metric ¢, which most fully characterize Ше security of the tax system, which will help to expand the areas of financial security monitoring, to improve the effectiveness of management decisions taken to strengthen its condition. А methodical approach їо Ше rapid assessment of Ше financial security of Ukraine is developed and verified, characterized by the possibility of operational analysis, qualitative forecasting on the basis of reduced number of indicators, and, unlike nowadays, relies on the basic ideas of a polynomial algorithm for extrapolation of parameters of stochastic systems and developed polynomial systems correlationregression model of rapid assessment and forecasting of the financial security of Ukraine, which resulted in the proven accuracy triman example. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/19255 |
Розташовується у зібраннях: | Дисертації |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Дисертація Полторак.pdf.pdf | 5,39 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.