Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2161
Назва: Моніторинг якості вищої професійної освіти в українських університетах
Мониторинг качества высшего профессионального образования в украинских университетах
Monitoring of the Quality of Higher Professional Education in Ukrainian Universities
Автори: Артюхова, Олена Вікторівна
Артюхова, Елена Викторовна
Artyukhova, Olena
Ключові слова: якість освіти
моніторинг
професійна підготовка
порівняльний аналіз
тенденції
качество образования
мониторинг
профессиональная подготовка
сравнительный анализ
тенденции
quality of education
monitoring
professional training
comparative analyses
tendencies
Дата публікації: 2016
Бібліографічний опис: Артюхова О. В. Моніторинг якості вищої професійної освіти в українських університетах / О. В. Артюхова // Педагогічні науки: теорія, історія, іноземні технології. - Суми : Сум ДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. - С. 131-143.
Короткий огляд (реферат): У статті йдеться про необхідність запровадження моніторингу якості професійної підготовки студентів вищих навчальних закладів як інструмента виявлення закономірностей, тенденцій, змінних та їх динаміки для проектування заходів щодо покращення якості вищої професійної освіти. Дослідження базується на методах порівняльного аналізу. Виявлено прогалини в професійній підготовці студентів та окреслено шляхи моніторингу сформованості професійних компетенцій, мета якого - підвищити рівень інформаційно-аналітичного супроводу діяльності ВНЗ, налагодити механізм своєчасного виявлення основних тенденцій і змін показників щодо підвищення якості професійної підготовки студентів вітчизняних ВНЗ.
В статье говорится о необходимости мониторинга качества подготовки студентов вузов как инструмента для выявления закономерностей, тенденций, переменных и их динамики для проектирования мер по улучшению качества высшего профессионального образования. Исследование базируется на методах сравнительного анализа. Выявлены недостатки в профессиональной подготовке студентов, определены пути мониторинга сформированости профессиональных компетенций, цель которого – повысить уровень информационно-аналитического сопровождения деятельности вуза, создать механизм своевременного выявления основных тенденций и изменений показателей качества профессиональной подготовки студентов отечественных вузов.
The article is devoted to the problem of monitoring of the quality of students’ professional training at Ukrainian universities. Monitoring is regarded as an instrument of defining regularities, tendencies, variables and their dynamics for designing measures aimed at improving the quality of higher professional education. The research is based on the methods of comparative analyses such as comparison and ranging. The latest state documents concerning education: the Laws of Ukraine “About Higher Education” (2014) and “About Education” (draft, 2016) are taken into consideration by the author. Gaps in students’ professional training are defined: most students are not able to work in a team, they cannot take decisions and bare responsibilities for their implementation. Students are overloaded with theoretical material and lack of practical skills of using their knowledge in practice. That is because the academic process at most Ukrainian universities is based on knowledge-oriented approach while in European universities the competence approach to teaching prevails. Reproductive but not creative thinking is prospering at our universities: students reproduce the materials from the text-books which are often obsolete and do not reflect the latest scientific data. Students seldom participate in scientific-research activity or are engaged in special students scientific societies. As a result our university graduates are passive and very rare create their own intellectual products. Very often they cannot get used to quickly changeable reality because they were taught to operate by only standard set of knowledge and skills. All these drawbacks prevent our students from successful integration to the European educational community. The basic ways of monitoring of students’ professional competence are cleared out. They are connected with improving of the of informative and analytical level of accompaniment of the university activity, creating the mechanism of well-timed exposure of the main tendencies and changes concerning improving of the quality of professional training at Ukrainian universities. Monitoring of the quality of higher professional education can be regarded as a means of management of the university activity in general and as an instrument for planning further steps on the way of improving our higher educational system.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/2161
Розташовується у зібраннях:Статті (Факультет культури і виховання)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Артюхова ст 1 2016.pdf244,57 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.