Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/22610
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorPalamarchuk, V. Y.-
dc.contributor.authorShutsman, T. A.-
dc.contributor.authorOliynyk, M. V.-
dc.contributor.authorЛимар, Олександр Олександрович-
dc.contributor.authorLymar, Oleksandr-
dc.contributor.authorМарченко, Дмитро Дмитрович-
dc.contributor.authorMarchenko, Dmytro-
dc.date.accessioned2025-11-21T09:29:47Z-
dc.date.available2025-11-21T09:29:47Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationFuel economy calculation results gas engine by cycle preheat and start-up on a mathematical model in application combined heating systems / V. Y. Palamarchuk, T. A. Shutsman, M. V. Oliynyk and etc. Інформаційні технології і автоматизація – 2025 : матеріали XVIII міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 30-31 жовтня 2025 р.). Одеса : ОНТУ, 2025. С. 62-65.uk_UA
dc.identifier.urihttps://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/22610-
dc.description.abstractThe article presents the results of mathematical modeling and fuel economy calculations for a gas engine equipped with a combined heating system during pre-start and start-up cycles. A mathematical model was developed to evaluate the fuel efficiency and environmental performance of the K159M2 internal combustion engine using a system for pre-starting and accelerated warm-up (SPC). The model incorporates data from experimental studies and takes into account the influence of coolant circulation speed, temperature variations, and thermal accumulator operation. Simulation results demonstrate that the implementation of SPC reduces the warm-up time by 16–38%, fuel consumption by up to 75%, nitrogen oxide emissions by 93–98%, and particulate matter emissions by 88–94%, compared to a conventional cooling system. The use of the combined heating system ensures stable engine operation, improved fuel economy, and significantly enhanced environmental performance. The proposed mathematical model allows accurate prediction of temperature dynamics, thermal energy requirements, and emission characteristics during the pre-start heating and warm-up phases, providing an effective approach for optimizing cold-start conditions in gas engines.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.titleFuel economy calculation results gas engine by cycle preheat and start-up on a mathematical model in application combined heating systemsuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Статті (Інженерно-енергетичний факультет)
Статті студентів МНАУ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
62-65.pdf695,23 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.