Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2470
Назва: | Експертна діяльність у вищій освіті Німеччини Экспертная деятельность в высшем образовании Германии Higher Education Evaluation In Germany |
Автори: | Пономаренко, Наталя Григорівна Пономаренко, Наталья Григорьевна Ponomarenko, Natalia |
Ключові слова: | акредитація акредитаційна агенція експертиза зовнішня експертиза інституційна акредитація кластерна акредитація ранжування самоекспертиза системна акредитація аккредитация аккредитационное агентство внешняя экспертиза институциональная аккредитация кластерная аккредитация ранжирование самоэкспертиза системная аккредитация экспертиза accreditation accreditation agency evaluation external evaluation institutional accreditation cluster accreditation ranking self-evaluation systematic accreditation |
Дата публікації: | 2015 |
Бібліографічний опис: | Пономаренко Н. Г. Експертна діяльність у вищій освіті Німеччини / Н. Г. Пономаренко // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: наук.-метод. журн. – Київ : Едельвейс, 2015. – № 4. – 120 с. |
Короткий огляд (реферат): | В статті розглядається проблема експертизи вищої освіти Німеччини, яка є важливою складовою функціонування вищої школи. Визначені та охарактеризовані принципи експертної діяльності в галузі вищої освіти. Виокремлено та описано основні етапи проведення експертизи вищого навчального закладу. Виявлені відмінності між поняттями «експертиза» та «акредитація». При цьому з’ясовано, що акредитація проводиться на основі експертизи. Охарактеризовано діяльність німецьких акредитаційних агенцій та типи акредитації. Встановлено, що одним з напрямків експертної діяльності в галузі вищої освіти Німеччини є ранжування вищих навчальних закладів країни. В статье рассматривается проблема экспертизы высшего образования Германии, которая является важной составляющей функционирования высшей школы. Определены и охарактеризованы принципы экспертной деятельности в сфере высшего образования. Выделены и описаны основные этапы проведения экспертизы высшего учебного заведения. Выявлены отличия таких понятий как «экспертиза» и «аккредитация». При этом выяснено, что аккредитация проводится на основе результатов экспертизы. Охарактеризована деятельность немецких аккредитационных агентств и типы аккредитаций. Установлено, что одним из направлений экспертной деятельности в сфере высшего образования Германии является ранжирование высших учебных заведений страны. The article deals with the problem of higher education evaluation in Germany which is an important component of this type of education. The principles of evaluation in the field of higher education have been defined and characterised and are as follow: discursiveness, diversity of perspectives and process-orientation. The key stages of evaluation in a higher educational institution have been highlighted and described, in particular, self- evaluation, external evaluation and applying the results of the external and internal evaluation to practice. The differences in such notions as “ evaluation “ and “accreditation” have also been identified. Though evaluation and accreditation have the same methods and assessment criteria, their goals are different. evaluation is focused on quality improvement in higher education and enables to develop a strategy to achieve that goal, while accreditation simply indicates compliance with the minimum standards and requirements at the time of inspection. In addition to that, it has been found that accreditation is conducted on the basis of evaluation results. The article also describes the activity of German accreditation agencies and accreditation types which are programme, cluster, institutional and systematic ones. It has been found that one of the areas of evaluation in German higher education is ranking of higher educational institutions. Moreover, the research offers the analysis of the ranking system, which is adopted by The Centre of Development of Higher Educational Institutions in Germany, and gives characteristics to opportunities and educational conditions related to academic subjects and research activities conditions as well as assesses bachelor courses in the light of graduates’ further employment opportunities. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://hdl.handle.net/123456789/2470 |
Розташовується у зібраннях: | Статті (Факультет культури і виховання) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
14.pdf | 255,76 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.