Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/3060
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorГрубань, Василь Анатолійович-
dc.contributor.authorГрубань, Василий Анатолиевич-
dc.contributor.authorHruban', Vasyl'-
dc.contributor.authorОлійниченко, Любов-
dc.contributor.authorЛічук, Михайло-
dc.contributor.authorПірогов, Володимир-
dc.contributor.authorОлийниченко, Любовь-
dc.contributor.authorЛичук, Михаил-
dc.contributor.authorПирогов, Владимир-
dc.contributor.authorOlijnichenko, Lubov-
dc.contributor.authorLichuk, Mihail-
dc.contributor.authorPirogov, Vladimir-
dc.date.accessioned2018-03-27T07:12:02Z-
dc.date.available2018-03-27T07:12:02Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationOn the limited accuracy of balancing the axial fan impeller by automatic ball balancers / L. Olijnichenko, V. Hruban, M. Lichuk, V. Pirogov // Eastern European Journal of Enterprise Technolies. – 2018. – № 1(91). – P. 27-35.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/3060-
dc.description.abstractКомп'ютерним 3D моделюванням досліджений процес динамічного балансування кульовими автобалансирами крильчатки осьового вентилятора. Досліджено режими розгону, крейсерського руху і вибігу вентилятора. Оцінена точність балансування на ділянці крейсерського руху. Досліджено вплив сил тяжіння, в’язкого опору руху куль на точність балансування. Оцінений вплив ексцентриситетів бігових доріжок автобалансирів на точність балансуванняuk
dc.description.abstractКомпьютерным 3D моделированием исследован процесс динамической балансировки двумя шаровыми автобалансирами крыльчатки осевого вентилятора. Исследованы режимы разгона, крейсерского движения и выбега вентилятора. Оценена точность балансировки на участке крейсерского движения. Исследовано влияние сил тяжести, вязкого сопротивления движению шаров на точность балансировки крыльчатки. Оценено влияние эксцентриситетов беговых дорожек автобалансиров на точность балансировки-
dc.description.abstractThe study explores the process of dynamic balancing of the impeller of an axial fan VО 06-300 (Ukraine) by two automatic ball balancers. The computer simulation of the dynamics of the fan in the absence and presence of automatic balancers has confirmed the qualitative results of a previously conducted field full-scale experiment. Thus, the presence of automatic balancers reduces the following: – the mean square value of the vibration velocity in the segment from the rotor start to the beginning of automatic balancing, – the vibration velocity values at two resonant peaks when the rotor is running down, and – the peaks of the vibration velocities in the section of the start of automatic balancing (74 times in the 3D modelling; 5.4 times in the field experiment). The computer simulation of the dynamics of the axial fan with the «on» and «off» gravity forces has allowed determining the following: – the effect of gravity on the accuracy of balancing the impeller decreases rapidly with increasing the cruising speed of the impeller, – when increasing the forces of viscous resistance to the motion of the balls, the effect of gravity on the accuracy of the rotor balancing increases; – at low speeds of rotation (15 r/s), the impeller can be balanced not better than by accuracy class G 2.5, but at the rated speed of 25 r/s, it is balanced according to accuracy class G 1. Herewith, the residual vibration velocities that are caused only by gravity decrease with increasing the rotor speed. The residual vibration velocities that are caused only by the eccentricities of the raceways increase directly proportionally to the rotor speed. Therefore, fast-turning rotors need a more precise installation of automatic balancers. It is recommended to reduce the eccentricity of the raceway of the automatic balancer at least 2.5 times in relation to the maximum permissible value. Residual vibration velocities in the automatic balancing mode (up to 3 mm/s) on the test fan are mostly caused by gravity. The probable causes of residual vibration velocities are eccentricities of the raceways of the automatic balancers, standstill of the balls (lack of reaction to small unbalances), etc. Therefore, residual vibration velocities can be reduced at the stages of manufacturing and installing automatic balancers into a fan.-
dc.language.isoenuk
dc.subjectосьовий вентиляторuk
dc.subjectкульовий автобалансирuk
dc.subjectточність балансуванняuk
dc.subjectдинамічне балансуванняuk
dc.subjectавтобалануванняuk
dc.subjectперехідний процесuk
dc.subjectосевой вентиляторuk
dc.subjectшаровой автобалансирuk
dc.subjectточность балансировкиuk
dc.subjectдинамическая балансировкаuk
dc.subjectавтобалансировкаuk
dc.subjectпереходной процессuk
dc.subjectaxial fanuk
dc.subjectautomatic ball balanceruk
dc.subjectautomatic balancinguk
dc.subjectstatic balancinguk
dc.subjectdynamic balancinguk
dc.subjecttransientsuk
dc.titleOn the limited accuracy of balancing the axial fan impeller by automatic ball balancersuk
dc.titleПро обмеження точності балансування кульовими автобалансирами крильчатки осьового вентилятора-
dc.typeArticleuk
Розташовується у зібраннях:Публікації науково-педагогічних працівників МНАУ у БД Scopus
Статті (Інженерно-енергетичний факультет)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Стаття Грубань 2018.pdf766,27 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.