Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/9275
Назва: | Методика використання інтерактивних графічно-цифрових онлайн засобів під час вивчення загальнотехнічних дисциплін на практичних заняттях |
Інші назви: | Methods of using interactive graphic-digital online tools during the study of general technical disciplines in practical classes |
Автори: | Доценко, Наталія Андріївна Dotsenko, Natalia |
Ключові слова: | Загальнотехнічні дисципліни інженерна освіта інтерактивні графічно-цифрові онлайн засоби інформаційно-освітнє середовище практичні заняття General technical disciplines engineering education interactive graphical digital online tools informational and educational environment practical classes |
Дата публікації: | 2020 |
Бібліографічний опис: | Доценко Н. А. Методика використання інтерактивних графічно-цифрових онлайн засобів під час вивчення загальнотехнічних дисциплін на практичних заняттях // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. № 8. С. 181-190 |
Короткий огляд (реферат): | У статті розглянута методика використання інтерактивних графічно-цифрових онлайн засобів під час вивчення загальнотехнічних дисциплін. Під час дослідження використовувалися емпіричні наукові методи. Визначено особливості вивчення загальнотехнічних дисциплін в умовах інформаційно-освітнього середовища. Представлено приклад використання програми для створення інтерактивного плакату чи інструкції на прикладі створення пояснення до практичної роботи з дисципліни «Механіка матеріалів і конструкцій». Представлено шлях до поєднання інтерактивних графічно-цифрових онлайн засобів та інформаційно-освітнього середовища. Розглянуто функції для створення інтерактивного плакату чи інструкції до практичних робіт із загальнотехнічних дисциплін. Упровадження такого контенту під час вивчення загальнотехнічних дисциплін розширить інтенсивність сприйняття практичного завдання, логічну побудову етапів його виконання та підвищить зацікавленість майбутніх інженерів у процесі навчання. There is a need to improve the methods of interactive practical training in the training of specialists in modern technical higher education institutions, so the question of developing methods of using interactive digital graphic online tools in teaching general disciplines in practical classes becomes relevant in current learning conditions. The purpose of the article is to present the methods of using interactive graphical digital online tools in the study of general technical disciplines. The study used empirical scientific methods, namely: observation, interviews, study of products (graphical digital online tools), generalization of pedagogical experience on the use of graphical digital online tools during practical classes in general technical disciplines. Peculiarities of studying general technical disciplines in the conditions of informational and educational environment are determined. An example of using the program to create an interactive poster or instructions for creating an explanation for practical work in the discipline “Mechanics of materials and constructions” is presented. The way to a combination of interactive graphical digital online tools and informational and educational environment is presented. Functions for creating an interactive poster or instructions for practical work in general technical disciplines are considered. The introduction of such content during the study of general technical disciplines will expand the intensity of perception of the practical task, the logical construction of the stages of its implementation and increase the interest of future engineers in the learning process. The described method of using interactive graphical digital online tools during the study of general technical disciplines in practical classes expands the possibilities of perception of the task and logical construction of its implementation. Such tools are a valuable addition to traditional practical classes to help higher education applicants to master the knowledge in today’s digital educational space. Performing graphic tasks requires visual perception, which is provided in the context of a practical task. The gradual implementation of such tasks in the study of general technical disciplines is due to the possibility of interactive blocks, which are accompanied by explanations and key formulas. The introduction of such content in the educational process will expand the intensity of perception of the practical task, the logical construction of the stages of its implementation and increase interest in the study of general technical disciplines. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/9275 |
Розташовується у зібраннях: | Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
14_Суми_№8_2020.pdf | 414,3 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.