Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/7823
Title: | Інвестиції у сферу освіти України: особливості, тенденції та проблеми |
Other Titles: | Investment in Education: Features, Trends and Problems |
Authors: | Мордань, Є. Ю. Сайко, А. А. Темченко, О. П. Mordan, Yevheniya Sayko, Anastasia Temchenko, Alexander |
Keywords: | інвестиції система освіти фінансування витрати бюджет investment education system financing expenditures budget |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Мордань Є. Ю., Сайко А. А., Темченко О. П. Інвестиції у сферу освіти України: особливості, тенденції та проблеми. Modern Economics. 2020. № 21(2020). С. 141-148. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V21(2020)-22. |
Abstract: | Investment in the education system is an important factor in improving the social and cultural
standard of living of the population. The article is devoted to the actual problem of investing in the education system in Ukraine.
Purpose. The purpose of the article is to analyze current trends, features, problems and determine the role of investing
in the education system, as well as the conditions necessary for the implementation of an effective policy of investing in education.
Results. In the course of the study, the main problems, trends and principles of investment in the educational sphere of
the state were considered. The main sources of formation of financial resources by educational institutions, components of the
mechanism for implementing investment policy in the field of education and the role of the state in investing in the domestic
education system are identified. A study of the main sources of funding for education in Ukraine was conducted, as well as the latest
alternative ways of financing educational institutions that are not very developed at the moment. The study found that the role of
the state in investment processes remains crucial. The current state of investment in the Ukrainian education system during 2014-
2018 is analyzed. Ukraine's place in terms of investment in education in comparison with the developed countries of the world has
been determined. To do this, we compared public and private spending on education in Ukraine and in some member countries of
the Organization for economic cooperation and development for 2014-2017 and found out the level of education funding in Ukraine as a percentage of GNP among other OECD countries. The dynamics of investment expenditures by sources of funding in the
education system and the dynamics of the volume of expenditures on education from the consolidated budget were considered. The
specific weight of students by sources of funding and the distribution of expenses between different types of educational institutions
is determined. The largest educational grant programs in Ukraine with the participation of foreign investors were considered.
Conclusions. The study identified positive and negative aspects of investing in the education system. Conclusions are
made on ways to increase the efficiency of investment in education. It was determined that investing in education is one of the most
promising areas of investment. A number of problems of investing in education are highlighted. It is investigated that at the
moment the largest share of education funding falls on state and local budgets, while the investment activity of individuals and
legal entities in this area is insignificant. It was determined that the level of expenditures on education in Ukraine is among the
highest in the world, but this does not lead to increased productivity and employer satisfaction with the quality of the workforce. Інвестиції в систему освіти є важливим фактором підвищення соціального і культурного рівня життя населення. Стаття присвячена актуальній проблемі щодо інвестування у систему освіти в Україні. Метою статті є аналіз сучасних тенденцій та особливостей інвестування коштів в систему освіти, а також умови, необхідні для реалізації ефективної політики інвестування в освіту. У ході дослідження було розглянуто основні проблеми, тенденції та принципи інвестування в освітню сферу держави. Визначено основні джерела формування фінансових ресурсів освітніми закладами, складові механізму реалізації інвестиційної політики у сфері освіти та роль держави в інвестуванні у вітчизняну систему освіти. Проведено дослідження основних джерел фінансування сфери освіти в Україні, а також було зазначено альтернативні та новітні шляхи фінансування освітніх закладів. Установлено, що роль держави в інвестиційних освітніх процесах залишається вирішальною. Проаналізовано сучасний стан інвестицій в українську систему освіти протягом 2014-2018 років. Було здійснено порівняння державних та приватних видатків на освітню сферу в Україні та в деяких країнах-членах Організації економічного співробітництва та розвитку за 2014- 2017 роки та з’ясовано рівень фінансування освіти в Україні у відсотках до ВВП серед інших країн ОЕСР. Досліджено динаміку інвестиційних витрат за різними джерелами фінансування в систему освіти й динаміку обсягу витрат на освіту зі зведеного бюджету. Визначено питому вагу студентів за різними джерелами фінансування та розподіл витрат між різними видами навчальних закладів. Були розглянуті найбільші освітні програми грантів в Україні, за участі іноземних інвесторів. В результаті дослідження було виявлено позитивні та негативні аспекти інвестування в систему освіти, а також виділено ряд проблем інвестування в освіту. Досліджено, що на цей час найбільша частка фінансування освіти припадає на державні та місцеві бюджети, водночас інвестиційна активність фізичних та юридичних осіб у даній сфері є незначною. Було установлено, що рівень видатків на освіту в Україні належить до найвищих у світі, однак це не призводить до підвищення показників продуктивності праці та задоволеності роботодавців якістю робочої сили. |
URI: | http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/7823 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2020. - Вип. 21. |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mordan.pdf | 586,74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.