Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/10500
Назва: Корпоративна соціальна відповідальність банківських установ України
Інші назви: Corporate social responsibility of banking institutions of Ukraine
Автори: Лункіна, Тетяна Іванівна, науковий керівник
Lunkina, Tetyana, scientific director
Салюк, Світлана Валеріївна
Saliuk, S.
Ключові слова: соціальна відповідальність
банківські установи
банківський сектор
корпоративна соціальна відповідальність
соціальна звітність
нефінансова звітність
соціальна політика
social responsibility
banking institutions
banking sector
corporate social responsibility
social reporting
non-financial reporting
Social policy
Дата публікації: 2021
Бібліографічний опис: Салюк С. В. Корпоративна соціальна відповідальність банківських установ України : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «Магістр» за спеціальністю 072 – фінанси, банківська справа та страхування, галузь знань 07 – управління та адміністрування / наук. керівник Т. І. Лункіна. Миколаїв : МНАУ, 2021. 131 с.
Короткий огляд (реферат): Салюк С. В. Корпоративна соціальна відповідальність банківських установ України. — Кваліфікаційна робота на правах рукопису. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «Магістр» за спеціальністю 072 «Фінанси банківська справа та страхування» у галузі знань 07 – Управління та адміністрування. – Миколаївський національний аграрний університет, Миколаїв, 2021. Всі без винятку великі організації по всьому світу прагнуть приділити свою увагу проблемі соціальної відповідальності бізнесу, так як позитивний результат їх діяльності і можливість завоювання довіри і зміцнення стабільності, більше не залежать тільки від комерційних показників. Глобалізація фінансових ринків і вкладення, націлені в проекти, які можуть відповідати першочерговим потребам суспільства і сприяти вирішенню соціально важливих завдань, допомагаючи при цьому поліпшенню якості життя, стають основним напрямком у розвитку. Комерційна діяльність банківських установ безпосередньо впливає на суспільство, в якому вони функціонують, а майбутні успіхи в бізнесі тісно пов'язані з ключовими суспільними цінностями. Враховуючи специфіку діяльності комерційних банківських установ, довіра стає однією з найважливіших умов нормально функціонуючого ринку банківських послуг, а рівень одержуваного прибутку все більше обумовлює не технологія надання послуг, а правильне позиціонування банківських установ у соціальному середовищі, засноване на соціальній відповідальності та репутації. Корпоративна соціальна відповідальність займає особливе місце в банківській сфері. Через збільшення криз банківських систем різних країн світу, наслідки яких поширилися на глобальний фінансовий простір, багато банківських установ усвідомили необхідність створення системи управління, здатної не тільки підтримувати результативність процесів функціонування банківської системи в короткостроковому періоді, а й забезпечувати її ефективність розвитку в довгостроковій перспективі. Для цього необхідно активно впроваджувати в практику діяльності банківських установ принципи корпоративного управління і корпоративної соціальної відповідальності, що дозволить систематизувати регулювання процесів банківської діяльності, регламентувати взаємодію зі стейкхолдерами, забезпечувати ефективну ІТ-підтримку прийняття управлінських рішень, підвищити інформаційну відкритість результатів банківської діяльності, повернути довіру до банківської системи, забезпечувати реалізацію стратегії розвитку банківської системи. Це, в свою чергу, сприятиме підвищенню результативності фінансової та нефінансової діяльності банківського сектора, поліпшенню взаємодії банківської системи з іншими секторами економіки, підвищенню якості управлінських рішень, що стосуються розширення лінійки інноваційних банківських продуктів, підвищенню ефективності функціонування як окремих банківських установ, так і банківської системи в цілому. Саме тому соціальна відповідальність є одним із ефективних напрямів розвитку, яка передбачає принципову нову комбінацію факторів в процесі функціонування банківського сектору. У роботі розроблено та верифіковано методичний підхід комплексної оцінки рівня корпоративної соціальної відповідальності банківських установ України по кожному її напряму (економічний, правовий, етичний, філантропний) з урахуванням специфіки функціонування банківських установ. Автором вивчено велику кількість тлумачень поняття «корпоративної соціальної відповідальності» і узагальнено її зміст, як «філософія бізнесу, що сприяє сталому (збалансованому) розвитку, шляхом надання економічних, соціальних й екологічних вигод для всіх зацікавлених сторін відповідно до принципів відповідальності, етичності та прозорості». Обґрунтовано, що корпоративна соціальна відповідальність банківських установ повинна здійснюватися на основі холістичного розвитку, який збалансовує економічні, екологічні, соціальні та духовні елементи розвитку банківських установ. Визначено, що для банківського сектора відповідність стратегії холістичного розвитку має суттєвіше значення, ніж, для сектору реальної економіки, оскільки такий чинник, як довіра клієнтів, є одним із пріоритетних у забезпеченні ефективного функціонування банківської установи. Охарактеризовано іноземний досвід формування корпоративної соціальної відповідальності загалом та банківських установ зокрема. Виявлено, що усі перелічені моделі корпоративної соціальної відповідальності описують різне концептуальне розуміння цілей організації, її у суспільстві, взаємовідносин організації із її внутрішнім і зовнішнім середовищем. Визначено, що прибутковість всього банківського сектору в 2020 р. знизилась на третину через нещодавню кризу, спричинену пандемією COVID-19, але все одно більшість банківських установ вели активну соціально відповідальну діяльність, сприяючи не тільки фінансовому покращенню країни, але холістичному розвитку, який поєднує та збалансовує економічні, екологічні, соціальні та духовні напрями діяльності. Запропоновано власний Індекс КСВ, відповідно до ідеї та методичного підходу О. Костюка, Я. Мозгового та Я. Кравченко, який комплексно відобразить рівень корпоративної соціальної відповідальності банківських установ України. Висунуто та доведено дві гіпотези, які припускали, що існує пряма кореляція між розміром банківської установи та його діяльністю в сфері КСВ, а також залежність між державними, з іноземним капіталом та приватним капіталом банківськими установами та їх показниками корпоративної соціальної відповідальності. Сформовано рівні корпоративної соціальної відповідальності банківських установ України: високий, достатній та базовий, які адекватно відображають дійсність та мають визначальний вплив на формування й розвиток соціально орієнтованої спрямованості банківських установ України. Встановлено, що В Україні соціальна відповідальність банківських установ знаходиться на стадії становлення та розвитку, адже її запровадження у вітчизняних банківських установах вимагає чіткої ділової досконалості та цільової збалансованості. З’ясовано, що при реалізації стратегії КСВ банківськими установами найбільшого поширення набувають два перші напрями КСВ - економічний та правовий (95-100% банківських установ), а найменш поширений напрям — соціальні програми філантропічного напряму – 38,2% банківських установ. Етичний напрям запроваджують в середньому близько 56% банківських установ, а такий напрям в області КСВ, як моральне управління реалізують 44,83%. Встановлено позитивний вплив корпоративної соціальної відповідальності банківських установ на показники ефективності їх діяльності: підвищення результативності, залучення інвесторів, покращення репутації, іміджу банківської установи, тим самим підвищення зацікавленості споживачів та працівників, підвищення довіри клієнтів, утримання та залучення кваліфікаційних кадрів, підвищення фінансових результатів тощо. Обґрунтовано механізм формування корпоративної соціальної відповідальності банківських установ України. Встановлено, що за умови ефективної взаємодії та реалізації функцій аналізу, планування, організації, мотивації, контролю та оцінки ефективності заходів, проєктів, програм в сфері соціальної відповідальності банківських установ можливе значне покращення та вдосконалення рівень корпоративної політики банківських установ. З’ясовано, що відповідно до Індексу прозорості і Корпоративної соціальної відповідальності українських компаній, 2019 р. Центром «Розвитку КСВ» за секторальним аналізом найвищий рівень розкриття інформації продемонстрували саме компанії фінансової сфери, середнє значення індексу яких становить 40,9, що свідчить про досить прозоре публікування інформації, розміщеної на сайті банківських установ. Встановлено, що для активного залучення до формування нефінансової звітності банківськими установами, необхідно на рівні держави приймати закони та нормативно – правові акти, які змотивують банківські установи впроваджувати стратегії КСВ та звітувати про свої досягнення в нефінансових, або соціальних звітах. Обґрунтована необхідність у формалізованих звітах банківських установ не залежно від форми власності запровадження корпоративної соціальної відповідальності у відповідних статтях уніфікованої звітності. З’ясовано, що незважаючи на те, що українські банківські установи щорічно публікують відкриту звітність про свою фінансову діяльність, на сьогодні не існує єдиних вимог або стандартів щодо формування соціальних звітів, і вони мають добровільну основу. Тому, запропоновано для активізації політики, щодо розвитку нефінансового звітування впровадити в банківських установах соціальне звітування КСВ у окремих статтях формалізованих звітів (Баланс №1), або у примітках до фінансової звітності. Отримані теоретичні, методологічні та практичні результати спрямовані на розроблення заходів щодо формування та розвитку соціальної відповідальності банківських установ України.
Saliuk S. V. Corporate social responsibility of banking institutions of Ukraine. - Qualification work on the rights of the manuscript. Qualification work for the master's degree on specialty 072 "Finance, Banking and insurance" in the field of knowledge 07 – Management and administration. - Mikolayiv National Agrarian University, Mikolayiv, 2021. Without exception, all large organizations around the world strive to pay attention to the problem of social responsibility of business, since the positive result of their activities and the opportunity to gain trust and strengthen stability no longer depend only on commercial indicators. Globalization of financial markets and investments aimed at projects that can meet the primary needs of society and contribute to solving socially important tasks, while helping to improve the quality of life, are becoming the main direction in development. The commercial activities of banking institutions directly affect the society in which they operate, and future business success is closely linked to key social values. Taking into account the specifics of the activities of commercial banking institutions, trust is becoming one of the most important conditions for a normally functioning banking services market, and the level of profit received is increasingly determined not by the technology of providing services, but by the correct positioning of banking institutions in the social environment, based on social responsibility and reputation. Corporate social responsibility occupies a special place in the banking sector. Due to the increasing crises of banking systems around the world, the consequences of which have spread to the global financial space, many banks have realized the need to create a management system that can not only support the effectiveness of the banking system's functioning in the short term, but also ensure its effective development in the long term. To do this, it is necessary to actively implement the principles of corporate governance and corporate social responsibility in the practice of banks, which will allow systematizing the regulation of banking processes, regulating interaction with stakeholders, providing effective IT support for managerial decision-making, increasing information openness of banking results, restoring confidence in the banking system, and ensuring the implementation of the banking system development strategy. This, in turn, will contribute to improving the efficiency of financial and non-financial activities of the banking sector, improving the interaction of the banking system with other sectors of the economy, improving the quality of management decisions regarding the expansion of the line of innovative banking products, improving the efficiency of functioning of both individual banks and the banking system as a whole. That is why social responsibility is one of the most effective areas of development, which provides for a fundamentally new combination of factors in the functioning of the banking sector. The paper develops and verifies a methodological approach to a comprehensive assessment of the level of corporate social responsibility of banking institutions in Ukraine in each of its areas (economic, legal, ethical, philanthropic), taking into account the specifics of the functioning of banking institutions. The author has studied a large number of interpretations of the concept of "Corporate Social Responsibility" and summarized its content as "a business philosophy that promotes sustainable (balanced) development by providing economic, social and environmental benefits to all stakeholders in accordance with the principles of responsibility, ethics and transparency." It is proved that corporate social responsibility of banking institutions should be carried out on the basis of holistic development, which balances the economic, environmental, social and spiritual elements of the development of banking institutions. It is determined that for the banking sector, compliance with the strategy of holistic development is more important than for the real economy sector, since such a factor as customer trust is one of the priorities in ensuring the effective functioning of a banking institution. The article describes the foreign experience of forming corporate social responsibility in general and banking institutions in particular. It is revealed that all the listed models of Corporate Social Responsibility describe a different conceptual understanding of the organization's goals, its goals in society, and the organization's relationship with its internal and external environment. It is determined that the profitability of the entire banking sector in 2020 decreased by a third due to the recent crisis caused by the COVID-19 pandemic, but still most banking institutions conducted active socially responsible activities, contributing not only to the financial improvement of the country, but also to holistic development that combines and balances economic, environmental, social and spiritual areas of activity. Our own CSR Index is proposed, in accordance with the idea and methodological approach of A. Kostyuk, Y. Mozgovoy and Y. Kravchenko, which comprehensively reflects the level of corporate social responsibility of banking institutions in Ukraine. Two hypotheses were put forward and proved that suggested that there is a direct correlation between the size of a banking institution and its CSR activities, as well as the relationship between state-owned, foreign-capital and private-capital banking institutions and their indicators of Corporate Social Responsibility. The levels of corporate social responsibility of banking institutions of Ukraine are formed: high, sufficient and basic, which adequately reflect reality and have a decisive influence on the formation and development of socially oriented orientation of banking institutions of Ukraine. It is established that in Ukraine the social responsibility of banking institutions is at the stage of formation and development, because its implementation in domestic banking institutions requires clear business excellence and targeted balance. It was found out that when implementing the CSR strategy by banking institutions, the first two areas of CSR are most widespread - economic and legal (95-100% of banking institutions), and the least common direction is social programs of the philanthropic direction — 38.2% of banking institutions. On average, about 56% of banking institutions introduce the ethical direction, and 44.83% implement such a direction in the field of CSR as moral management. The positive impact of corporate social responsibility of banking institutions on the performance indicators of their activities is established: increasing efficiency, attracting investors, improving the reputation and image of a banking institution, thereby increasing the interest of consumers and employees, increasing customer confidence, retaining and attracting qualified personnel, improving financial results, etc. The mechanism of formation of corporate social responsibility of banking institutions of Ukraine is substantiated. It is established that under the condition of effective interaction and implementation of the functions of analysis, planning, organization, motivation, control and evaluation of the effectiveness of activities, projects, programs in the field of social responsibility of banking institutions, it is possible to significantly improve and improve the level of corporate policy of banking institutions. It was found out that according to the index of transparency and corporate social responsibility of Ukrainian companies, 2019 by the CSR Development Center for sectoral analysis, the highest level of information disclosure was demonstrated by financial companies, the average index value of which is 40.9, which indicates a fairly transparent publication of information posted on the website of banking institutions. It is established that in order to actively involve banking institutions in the formation of non – financial reporting, it is necessary to adopt laws and regulations at the state level that motivate banking institutions to implement CSR strategies and report on their achievements in non-financial or social reports. The necessity of introducing corporate social responsibility in the relevant articles of unified reporting in formalized reports of banking institutions, regardless of the form of ownership, is justified. It was found out that despite the fact that Ukrainian banking institutions annually publish open reports on their financial activities, today there are no uniform requirements or standards for the formation of social reports, and they have a voluntary basis. Therefore, in order to activate the policy on the development of non-financial reporting, it is proposed to introduce CSR social reporting in banking institutions in separate items of formalized reports (Balance Sheet No. 1), or in notes to financial statements. The obtained theoretical, methodological and practical results are aimed at developing measures for the formation and development of social responsibility of banking institutions in Ukraine.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/10500
Розташовується у зібраннях:Кваліфікаційні роботи (Обліково-фінансовий факультет)
Кваліфікаційні роботи студентів МНАУ
Статті (Обліково-фінансовий факультет)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Кваліфікаційна робота_Салюк.pdf1,74 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.