Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12965
Title: | Методи активізації навчання у ЗВО: сучасні тренди |
Other Titles: | Methods of Learning Activation in High Schools: Current Trends |
Authors: | Гула, Лариса Вікторівна Gula, Larysa |
Keywords: | активні методи інтерактивні методи інновації навчання заклади вищої освіти сучасні тренди active methods interactive methods innovations training higher education institutions modern trends |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Миколаївський національний аграрний університет |
Citation: | Гула Л. В. Методи активізації навчання у ЗВО: сучасні тренди // Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 54, Т. 1. С.133-136. |
Abstract: | У статті обгрунтовується необхідність використання активізації навчання у закладах вищої освіти (ЗВО). Визначено, що сьогодні ЗВО повинен прищеплювати інтерес до отримання знань, формувати прагнення студентів навчатися протягом усього життя, усіма сучасними засобами та мето¬дами розвивати комунікативні навички, вчити студентів ставити проблеми та вирішувати їх самостійно й у команді. Викладачі, в свою чергу, мають виконувати голо¬вну мету навчання – забезпечення умов для якісної освіти студентів у відповідності з їхніми індивідуальними нахилами, можливостями, здібностями та потребами, забезпечення професійної орієнтації студентів на майбутню діяльність. Встановлено, що необхідно більше уваги приділяти залученню здобувачів освіти до різних форм і методів навчальної діяльності на занятті та позааудиторний час, використання на заняттях наочності, елементів інноваційних технологій, залучення здібних студентів до науково-дослідницької діяльності, оскільки це розширює їх пізнавально-творчі комунікативні можливості. Постійна робота мислення веде до розвитку самостійності того, хто навчається, внаслідок чого відбувається плідна робота над виявленням особистих здібностей, нахилів, способів вирішення навчальних завдань, а також до розвитку комунікативної компетенції та активізації студентів. Для активізації навчальної діяльності студентів потрібно змінити діяльність самого викладача з тим, щоб застосування такого змісту, методів, форм, прийомів та засобів навчання сприяло підвищенню пізнавального інтересу, творчості, активності та самостійності у здобуванні знань, формуванні вмінь та навичок, професійної компетентності майбутнього фахівця. Ця проблема заставляє педагогів так організувати освітній процес, щоб досягти високої мотивації до вивчення предмету, постійно підвищуючи якість знань з предмету, формувати у здобувачів освіти вміння самостійно набувати необхідних знань, виділяти першочергове, розвивати та вдосконалювати розумові здібності. Визначено роль здобувача та викладача ЗВО у навчально – освітньому процесі. Дано рекомендації стосовно впровадження активних форм та методів у навчальний процес. Розібрано деякі з основних методів активного навчання, сучасні тренди, котрі допоможуть у ефективному виконанні навчально – освітніх завдань у ЗВО. Зроблено аналіз основних дидактично-виховних наслідків використання активних методів навчання. - The article justifies the necessity of using the activation of learning in institutions of higher education (HEIs). It was determined that today higher education institutions should instill interest in acquiring knowledge, form students' desire to learn throughout their lives, develop communication skills using all modern means and methods, teach students to pose problems and solve them independently and in a team. Teachers, in turn, must fulfill the main goal of education - providing conditions for quality education of students in accordance with their individual inclinations, capabilities, abilities and needs, ensuring professional orientation of students for future activities. It has been established that it is necessary to pay more attention to the involvement of education seekers in various forms and methods of educational activities in class and extracurricular time, the use of visualization in classes, elements of innovative technologies, the involvement of capable students in scientific and research activities, as this expands their cognitive and creative communication capabilities. The constant work of thinking leads to the development of the student's independence, as a result of which there is fruitful work on the identification of personal abilities, inclinations, methods of solving educational tasks, as well as the development of communicative competence and activation of students. In order to activate the educational activity of students, it is necessary to change the activity of the teacher himself so that the use of such content, methods, forms, techniques and means of learning contributes to the increase of cognitive interest, creativity, activity and independence in acquiring knowledge, forming abilities and skills, professional competence of the future specialist. This problem forces teachers to organize the educational process in such a way as to achieve high motivation to study the subject, constantly improving the quality of knowledge of the subject, to form in students of education the ability to independently acquire the necessary knowledge, to prioritize, develop and improve mental abilities. The role of the acquirer and teacher of higher education in the educational process is determined. Recommendations are given regarding the implementation of active forms and methods in the educational process. Some of the main methods of active learning, modern trends, which will help in the effective performance of educational tasks in higher education institutions, have been analyzed. An analysis of the main didactic and educational consequences of the use of active learning methods was made. |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12965 |
Appears in Collections: | Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Стаття_ГулоїЛ.В,.pdf | 153,2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.