Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/13323
Title: | Pedagogical model of preparation of future engineers in specialty "Electric power, electrical engineering and engineering mechanics" with use of massive online courses |
Other Titles: | Педагогічна модель підготовки майбутніх інженерів спеціальності «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» з використанням масових онлайн курсів |
Authors: | Бацуровська, Ілона Вікторівна Batcurovskaya, Ilona Доценко, Наталія Андріївна Dotsenko, Nataliya Горбенко, Олена Андріївна Gorbenko, Elena Oliynyk, Viktor Олійник, Віктор Васильович Samoylenko, Olekandr Самойленко, Олександр Миколайович |
Keywords: | educational and scientific activity pedagogical model students, specialty “Electric Power Engineering, Electrical Engineering and Electromechanics” massive open online courses (MOOC) навчальна та наукова діяльність педагогічна модель здобувачі вищої освіти, спеціальність «Електроенергетіка, електротехніка та електромеханіка» масові відкриті онлайн-курси |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | Oliynyk, V. V., Samoylenko, O. M., Batsurovska, I. V., Dotsenko, N. A., & Gorbenko, O. A. (2019). Pedagogical model of preparation of future engineers in specialty "Electric power, electrical engineering and engineering mechanics" with use of massive online courses // Information Technologies and Learning Tools, 73(5), 161–173. https://doi.org/10.33407/itlt.v73i5.2864 |
Abstract: | The article presents an experimental model of training future engineers in
specialty“Electric Power Engineering, Electrical Engineering and Electromechanics”in conditions
of massive open online courses (MOOC). The article reveals the concepts of modeling, designing
and validity in pedagogy. The stages of construction of the pedagogical model are presented. Four
blocks of the model of training the students in specialty”Electric Power Engineering, Electrical
Engineering and Electromechanics”for educational and scientific activities in the conditions of
MOOC are presented: motivational, content and procedural, technological and productive. The
motivational block is characterized by the definition of the main goals of the introduction of
pedagogical technology: the preparation of a highly qualified specialist. The content and
procedural block is based on the implementation of pedagogical conditions of educational and
scientific training. The technological block consists of three stages: motivational, cognitive procedural and control-evaluation. The productive block provides monitoring of educational and
scientific training of students in the specialty "Electrical power, electrical engineering and
electromechanics".It is determined that there is feedback between all blocks of the model, which
allows to make changes in the content, forms and methods of teaching. The principles of
construction and the main structural elements of each of the blocks are analyzed. The general
principles for the training of future engineers in specialty ‘Electric Power Engineering, Electrical
Engineering and Electromechanics” are determined in conditions of MOOC; forms, methods and
means of instruction are described. It is considered that educational and scientific training is
implemented through such forms of teaching as lectures, video lectures, webinars, workshops,
video conferences, discussion in forums, participation in scientific conferences and seminars. It is determined that the result of the developed model is readiness of the students majoring in ‘Electric
Power Engineering, Electrical Engineering and Electromechanics” for research and study. - У статті представлено експериментальну модель підготовки майбутніх інженерів спеціальності «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» на основі конструювання завдань експерименту і теоретичних підходів до навчальної та наукової діяльності в умовах масових відкритих онлайн-курсів. У статті розкриваються поняття «моделювання», «проєктування», «обґрунтованість» в педагогіці. Представлено етапи побудови педагогічної моделі та проєкту алгоритму моделювання. Представлено чотири блоки моделі підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» до освітньої та наукової діяльності в умовах масових відкритих онлайн-курсів: мотиваційний, змістовно-процедурний, технологічний та продуктивний. Мотиваційний блок характеризується визначенням основної цілі впровадження педагогічної технології – підготовці висококваліфікованого фахівця. Змістовий та процедурний блок базуються на реалізації педагогічних умов навчальної та наукової підготовки. Технологічний блок складається з трьох етапів: мотиваційного, когнітивно-процесуального та контрольно-оцінного. Виробничий блок забезпечує моніторинг навчальної та наукової підготовки студентів за спеціальністю "Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка". Встановлено, що існує зворотний зв'язок між усіма блоками моделі, що дозволяє за результатами вносити зміни до змісту, форми і методів навчання. Розглянуто принципи побудови та основні конструктивні елементи кожного з блоків. Загальні принципи підготовки майбутніх інженерів за фахом «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» до навчально-наукової діяльності визначаються в умовах масових відкритих онлайн-курсів; описано форми, методи і засоби навчання. Вважається, що освітня і наукова підготовка здійснюються за допомогою таких форм навчання, як лекції, відеолекції, вебінари, семінари, відеоконференції, обговорення на форумах, участь у наукових конференціях і семінарах. Встановлено, що результатом розробленої моделі є готовність здобувачів вищої освіти за спеціальністю «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» до навчальної та наукової діяльності. |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/13323 |
Appears in Collections: | Публікації науково-педагогічних працівників МНАУ у БД Web of Science Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bashurovska-20.pdf | 250,2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.