Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/13539
Title: | Облік і оподаткування заходів з охорони праці на підприємствах в умовах пандемії COVID-19 |
Other Titles: | Accounting and taxation of labor protection measures at enterprises in a COVID-19 pandemic |
Authors: | Лугова, Ольга Іванівна Lugova, Olga Бабенко, Анастасія Віталіївна Babenko, Anastasiia Петрова, Ірина Андріївна Petrova, Iryna |
Keywords: | бухгалтерський облік витрати пандемія охорона праці COVID-19 accounting expenses pandemic labor protection |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Лугова О. І., Бабенко А. В., Петрова І. А. Облік і оподаткування заходів з охорони праці на підприємствах в умовах пандемії COVID-19 // Економіка та суспільство. 2020. Вип. 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-18. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-18. |
Abstract: | Стаття містить інформацію про перспективи бухгалтерського обліку як основи контролю заходів з охорони праці на підприємстві в умовах пандемії COVID-19. Підкреслено, що виникла необхідність адаптувати спосо би роботи до «нових норм» або запровадити нові підходи до роботи підприємств. Встановлено, що процес охорони праці в умовах пандемії COVID-19 вимагає розробки відповідного інформаційного забезпечення, яке покладене на систему бухгалтерського обліку. Розкрито обов’язки роботодавця щодо створення умов праці відповідно до нормативно-правових актів. Визначено, що в умовах пандемії COVID-19 основними заходами з охорони праці на підприємствах є заходи щодо дезінфекції і використання ЗІЗ, антисептиків і пірометра, що обумовлено виконанням вимог постанови КМУ від 22.07.2020 р. № 641. Обґрунтовано, що придбані антисептики та ЗІЗ слід обліковувати у складі запасів на субрахунку 209 «Інші матеріали», пірометр – у складі
малоцінних необоротних активів на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи», а витрати
на тестування працівників включати до інших операційних витрат. Подальші дослідження полягають у погли бленні вивчення питань системності здійснення бухгалтерського обліку і нутрішньогосподарського контролю заходів з охорони праці в умовах пандемії. - The pandemic COVID-19 created unprecedented challenges for businesses and organizations around the world. As a result, there is a need to adapt ways of working to "new norms" or to introduce new approaches to work. The International Labor Organization called on governments to take measures to prevent and control the spread of COVID-19 in the workplace. The process of labor protection at enterprises in the COVID-19 pandemic requires the development of appropriate information support accounting. The purpose of the article is to identify prospects for optimizing the accounting of occupational safety measures at the enterprise in a pandemic COVID-19. The employ er is obliged to create working conditions in accordance with the regulations, as well as to ensure compliance with the requirements of the legislation on workers' rights in the field of labor protection. Funds and necessary materials are allocated for labor protection measures in accordance with the established procedure. The procedure for using these funds and materials in accordance with Article 162 of the Labor Code is determined in collective agreements. In the context of the COVID-19 pandemic, the main measures for labor protection at enterprises are measures for disinfection and use of personal protective equipment, antiseptics and pyrometers, which is due to compliance with the requirements of the Decree № 641 of the Cabinet of Ministers. Purchased antiseptics and personal protective equipment should be accounted for as part of inventories on sub-account 209 "Other materials". Their value is not considered as income of a particular individual and is not subject to personal income tax and, accordingly, the mili tary tax. If the value of the pyrometer does not exceed the cost criterion of differentiation of Property Plant Equipment and Low-value non-current tangible assets in accordance with the accounting policies of the enterprise, it is reflected on sub-account 112. The company is responsible for the financial support of testing employees at its own discretion. The costs of testing are attributed to the costs of the period, usually – to other operating expenses. Thus, the social responsibility of business entities is a prospect for ensuring the effectiveness of business development in the con text of the COVID-19 pandemic. At the same time, accounting is a significant means of regulating the rationality of control over labor protection measures at enterprises. Prospects for further research in this area should be aimed at deepening the study of the system of accounting and internal control of labor protection measures in a pandemic and the formation of specific recommendations for its organization. |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/13539 |
Appears in Collections: | Статті (Обліково-фінансовий факультет) Статті студентів МНАУ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
65-Текст статті-60-1-10-20210119 (1).pdf | 276,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.