Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/15925
Title: | Застосування моделі підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія» в умовах дистанційного навчання |
Other Titles: | Application of the model of training bachelors in the specialty "Agroengineering" in the conditions of distance education |
Authors: | Доценко, Наталія Андріївна Dotsenko, Nataliya Горбенко, Олена Андріївна Gorbenko, Elena Галєєва, Антоніна Петрівна Halyeyeva, Antonina |
Keywords: | бакалаври спеціальність «Агроінженерія» дистанційне навчання інженерна освіта bachelors specialty "Agroengineering" distance learning engineering education |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Доценко Н. А., Горбенко О. А., Галєєва А. П. Застосування моделі підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія» в умовах дистанційного навчання // Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип 66, Т. 1. С. 289-295. |
Abstract: | У роботі описано застосування моделі підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія» в умовах дистанційного навчання. Представлена модель є по своїй сутності сукупністю факторів, що впливають на підготовку бакалаврів спеціальності «Агроінженерія» в умовах дистанційного навчання закладу вищої освіти і в
результаті формують фахівця. Вона складається з наступних блоків: цільового, концептуального, змістовного,
технологічного та результативного. Цільовий блок характеризується визначенням сучасних провідних ідей підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія», а саме: задоволення соціального замовлення; підвищення
потреби в самовдосконаленні протягом життя; оновлення вимог до навчання в контексті технічного прогресу.
Концептуальний блок враховує методичні підходи та завдання підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія» в умовах дистанційного навчання, а саме: компетентнісний, професіографічний, технологічний. Змістовний блок описує зміст навчання на кожному з рівнів, він передбачає єдність змісту навчальних дисциплін.
Технологічний блок включає освітні технології, форми навчання та засоби навчання бакалаврів спеціальності
«Агроінженерія». Технології навчання включають дистанційні, інтерактивні, проблемні, практичні. Форми
навчання включають лекції, лабораторні, практичні, семінарські та самостійні роботи. До навчальних інструментів, які використовуються в процесі підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія» в умовах дистанційного навчання, відносяться: відео лекції, онлайн лабораторні роботи, інтерактивні практичні роботи,
онлайн тестування, навчальні тренажери, навчальні мобільні додатки, інженерні програми моделювання і конструювання, онлайн трансляції, форуми і чати, інженерні дослідницькі проєкти, вебінари. Результативний блок
забезпечує моніторинг професійної підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія», який здійснюється
на основі певних критеріїв: мотиваційного; операційного; інтеграційного; креативного. Моніторинг включає
оцінювання, самооцінку та методику вимірювання рівня підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія» в
умовах дистанційного навчання. Виділяють чотири рівні підготовки: початковий, достатній, середній, високий.
Результатом застосування моделі підготовки бакалаврів спеціальності «Агроінженерія» в умовах дистанційного навчання є їх готовність до професійної діяльності. The work describes the application of the model of training bachelors in the specialty "Agroengineering" in the conditions of distance learning. The presented model is, in its essence, a set of factors that influence the training of bachelors in the specialty "Agroengineering" in the conditions of distance learning of a higher education institution and, as a result, it forms a specialist. It consists of the following blocks: target, conceptual, substantive, technological and effective. The target block is characterized by the definition of modern leading ideas for the training of bachelors in the specialty "Agroengineering", namely: satisfaction of the social order; increased need for self-improvement during life; updating training requirements in the context of technological progress. The conceptual block takes into account methodological approaches and tasks of training bachelors in the specialty "Agroengineering" in the conditions of distance learning, namely: competence, professional, technological. The content block describes the content of education at each of the levels, it provides for the unity of the content of educational disciplines. The technological block includes educational technologies, forms of education and means of teaching bachelors in the specialty "Agroengineering". Learning technologies include remote, interactive, problem-based, and practical. Forms of education include lectures, laboratory, practical, seminar and independent work. The educational tools used in the process of training bachelors in the specialty "Agroengineering" in the conditions of distance learning include: video lectures, online laboratory work, interactive practical work, online testing, educational simulators, educational mobile applications, engineering modelling and design programs, online broadcasts, forums and chats, engineering research projects, webinars. The productive block provides monitoring of the professional training of bachelors in the "Agroengineering" specialty, which is carried out on the basis of certain criteria: motivational; operational; integration; creative Monitoring includes assessment, self-assessment and methods of measuring the level of training of bachelors in the specialty "Agroengineering" in the conditions of distance learning. There are four levels of training: initial, sufficient, medium, high. The result of the application of the model of training bachelors in the specialty "Agroengineering" in the conditions of distance learning is their readiness for professional activity. |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/15925 |
Appears in Collections: | Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
45 (1).pdf | 363,89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.