Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18568
Title: Навчання студентів ЗВО та їх адаптація в умовах воєнного стану
Other Titles: Education of high school students and their adaptation under the conditions of marital state
Authors: Гула, Лариса Вікторівна
Gula, Larysa
Keywords: адаптація учнів до навчання
воєнний стан
інформаційно-комунікаційні технології
дистанційне навчання
навчальне середовище
adaptation of students to learning
martial law
information and communication technologies
distance learning
learning environment
Issue Date: 2024
Citation: Гула Л. В. Навчання студентів ЗВО та їх адаптація в умовах воєнного стану. Інноваційна педагогіка. 2024. № 71, Т. 1. С. 132-136.
Abstract: У статті досліджено механізми та тенденції адаптації дистанційного навчання у вищих навчальних закладах (далі – ЗВО) України в умовах воєнного стану. Адаптація студента в університетському середовищі є головною умовою його подальшої комфортної та успішної діяльності як в освітньому просторі ЗВО, так і поза ним – у громадській та професійній діяльності. Саме тому питання вирішення проблеми адаптації студентів та створення психологічної служби є актуальними в сучасному житті та потребують пошуку шляхів успішного вирішення цих проблем. Зроблено висновок про критичний дефіцит таких праць та неготовність світової та вітчизняної науково-освітньої спільноти до викликів, які постають перед українською освітньою сферою, зокрема вищою освітою. Охарактеризовано особливості впливу бойових дій на території держави саме на нішу вищої освіти. Функції дистанційного навчання в умовах воєнного часу визначаються на основі узагальнення ситуаційно-ідеологічного контексту, в якому ЗВО змушені працювати під час війни. Визначено основні тенденції адаптації дистанційного навчання в навчальному закладі до умов воєнного стану. Визначено особливості адаптації студентів до навчання в ЗВО в умовах воєнного стану. Проведенно емпіричне дослідження, що полягало в онлайн-опитування студентів ЗВО та містило такі блоки, як: психологічна готовність студентів до навчання в умовах воєнного стану; особливості організації навчального процесу у вищих навчальних закладах в умовах воєнного стану; очікування вчителів щодо врахування особливостей становища учнів в умовах воєнного стану. Встановлено, що більшість студентів не адаптовані до навчання в умовах воєнного стану, зокрема, відсутня психологічна готовність, навчальна мотивація та активність на занятті. З початком війни спостерігається особливо різке зниження мотивації та активності. Визначено основні тенденції адаптації дистанційного навчання в ЗВО до умов воєнного стану. Доведено, що шляхом вдосконалення процесу адаптації до умов дистанційного навчання необхідно досягти: високої самоорганізації студентів, що підвищує креативність, інтелектуальний потенціал та бажання здобувати нові знання.
The article examines the mechanisms and trends in the adaptation of distance learning in higher education institutions (hereinafter referred to as HEIs) of Ukraine under the conditions of martial law. Adaptation of a young man in a university environment is the main condition for his further comfortable and successful activities both in the educational space of the Western Military District and outside of it - in social and professional activities. That is why the issues of solving the problem of adaptation of students and creating psychological services are relevant in modern life and require finding ways to successfully solve these problems. A conclusion is made about the critical shortage of such works and the unpreparedness of the global and domestic scientific and educational community for the challenges faced by the Ukrainian educational sphere, in particular the higher education sector. The features of the influence of military operations on the territory of the state specifically on the niche of higher education are characterized. The functions of distance learning in wartime conditions are determined on the basis of a generalization of the situational and ideological context in which the military districts are forced to work during the war. The main trends in adapting distance learning in an educational institution to the conditions of martial law have been identified. The study sought to determine the features of students' adaptation to studying in the Western Military District under martial law. The empirical study consisted of conducting an online survey among higher education students. The online survey included such blocks as: psychological readiness of students to study under martial law; features of the organization of the educational process in higher educational institutions under martial law; expectations of teachers to take into account the peculiarities of the situation of students under martial law. It was found that the majority of students are not adapted to learning under martial law, in particular, there is no psychological readiness, educational motivation and activity in the classroom. There has been a particularly sharp decline in motivation and activity since the start of the war. The main trends in adapting distance learning in the Western Military District to the conditions of martial law have been identified. It has been proven that by improving the adaptation process to the conditions of distance learning, the following should be achieved: high self-organization of students, which increases creativity, intellectual potential and the desire to acquire knowledge
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18568
Appears in Collections:Статті (Інженерно-енергетичний факультет)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
26.pdf293,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.