Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18633
Title: | Дослідження ефекту віртуальної та доповненої реальності на мотивацію навчання майбутніх педагогів |
Other Titles: | Study of the effect of virtual and augmented reality on the motivation of future teachers |
Authors: | Опольська, Алевтина Володимирівна Пак, Антонiна Короленко, Віктор Леонтійович Korolenko, Viktor Opolska, Alevtyna Pak, Antonina |
Keywords: | освітні технології інтерактивне навчання цифрові інструменти мотиваційні стратегії educational technologies interactive learning digital tools motivational strategies |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Опольська А. В., Пак А., Короленко В. Л. Дослідження ефекту віртуальної та доповненої реальності на мотивацію навчання майбутніх педагогів. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. № 10. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13626846 |
Abstract: | Швидкий розвиток цифрових технологій у сучасному світі
створює нові перспективи для впровадження різних інноваційних рішень,
зокрема імерсивних технологій, в освітній процес. Ці технології можуть
сприяти підвищенню залученості здобувачів освіти до навчання та покращенню
їхніх навчальних результатів. Мета цієї статті полягає у дослідження ефекту
технологій віртуальної і доповненої реальності на підвищення мотивації до
навчання майбутніх педагогічних фахівців. Для досягнення поставленої мети
було використано методи порівняльного аналізу та теоретичного узагальнення.
У результатах дослідження з’ясовано, що мотивація є ключовим фактором
успішного навчання та професійного становлення майбутніх фахівців. В умовах
дистанційної форми навчання, яка стала однією з головних форм здобуття
освіти в Україні в умовах воєнного стану, питання вмотивованості всіх
учасників освітнього процесу набуло особливої актуальності. Створенню
ефективного, захоплюючого та персоналізованого освітнього середовища, що
може значно підвищити мотивацію майбутніх педагогів, сприяють імерсивні
технології. Наведено визначальні характеристики всіх імерсивних технологій
навчання. Охарактеризовано технології віртуальної та доповненої реальності,
які стали потужними засобами, здатними радикально змінити освітній процес.
Використання цих технологій сприяє більш глибокому розумінню складних
концепцій, встановленню міжпредметних зв'язків та інтеграції різних методів
навчання. Незважаючи на те, що технології доповненої та віртуальної
реальності здійснили справжню революцію в методах навчання майбутніх
педагогів, вони все ще перебувають на етапі розвитку і потребують значних
інвестицій та широкомасштабної адаптації. У висновках зазначено, що
віртуальна і доповнена реальність представляють значний потенціал для
покращення навчального процесу завдяки створенню інтерактивних і
захоплюючих середовищ, які сприяють підвищенню мотивації здобувачів педагогічної освіти. Для досягнення максимальних результатів у підготовці
майбутніх фахівців необхідно подолати існуючі бар’єри, зокрема, в плані
технічної готовності, фінансових витрат і методичного забезпечення The rapid developent of digital technologies in the modern world creates new prospects for the introduction of various innovative solutions, in particular immersive technologies, into the educational process. These technologies can contribute to increasing the involvement of learners in learning and improving their learning outcomes. The purpose of this article is to study the effect of virtual and augmented reality technologies on increasing the motivation to study future pedagogical specialists. To achieve the goal, the methods of comparative analysis and theoretical generalization were used. The results of the study revealed that motivation is a key factor in successful training and professional development of future specialists. In the conditions of distance learning, which has become one of the main forms of education in Ukraine under martial law, the issue of motivation of all participants in the educational process has become particularly relevant. Immersive technologies contribute to the creation of an effective, exciting and personalized educational environment that can significantly increase the motivation of future teachers. The defining characteristics of all immersive learning technologies are given. Technologies of virtual and augmented reality, which have become powerful tools capable of radically changing the educational process, are characterized. The use of these technologies contributes to a deeper understanding of complex concepts, the establishment of cross-curricular connections and the integration of different learning methods. Despite the fact that augmented and virtual reality technologies have made a real revolution in the training methods of future teachers, they are still at the stage of development and require significant investment and large-scale adaptation. The conclusions indicate that virtual and augmented reality represent a significant potential for improving the educational process through the creation of interactive and exciting environments that contribute to increasing the motivation of students of pedagogical education. In order to achieve maximum results, it is necessary to overcome existing barriers, in particular, in terms of technical readiness, financial costs and methodical support. |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18633 |
Appears in Collections: | Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Короленко,В.Л..pdf | 431,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.