Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/19252
Назва: | Розвиток екологічної компетентності майбутніх викладачів спеціальних дисциплін закладів професійної освіти аграрної галузі |
Інші назви: | Developing Environmental Competence in Future Teachers of Specialized Subjects from Agricultural Vocational Education Institutions |
Автори: | Єршова Людмила Михайлівна, науковий керівник Яблуновська, Катерина Олександрівна Yablunovska, Katerina |
Ключові слова: | екологічна компетентність екологічна освіта екологічне виховання еколого-практична діяльність майбутні викладачі аграрної галузі професійна підготовка педагогічні умови інтерактивні технології навчання environmental competence environmental education practical environmental activities future vocational agriculture teachers professional training pedagogical conditions interactive learning technologies |
Дата публікації: | 2021 |
Бібліографічний опис: | Яблуновська К. О. Розвиток екологічної компетентності майбутніх викладачів спеціальних дисциплін закладів професійної освіти аграрної галузі : дис. ... доктора філософії: 015 – «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» / наук. керівник Л. М. Єршова. Київ, 2021. 281 с. |
Короткий огляд (реферат): | У дисертаційному дослідженні наведено розв’язання актуального
наукового завдання щодо теоретичного обґрунтування та експериментальної
перевірки методики розвитку екологічної компетентності майбутніх викладачів
спеціальних дисциплін закладів професійної освіти аграрної галузі.
Проаналізовано базові поняття дослідження, досліджено рівень розробленості
проблеми розвитку екологічної компетентності майбутніх викладачів
спеціальних дисциплін закладів професійної освіти аграрної галузі, вивчено
досвід їх професійної підготовки в педагогічній практиці.
Вивчення наукових поглядів вітчизняних і зарубіжних учених дало змогу
виокремити основні складові будь-якої компетентності: засвоєні знання, вміння
та навички, що стосуються діяльнісного боку компетентності; особистісні
здібності та якості, мотиваційні й цільові спонукання.
На основі аналізу попередніх наукових досліджень визначено поняття
«екологічна компетентність майбутніх викладачів спеціальних дисциплін
закладів професійної освіти аграрної галузі», яке розуміємо як інтегративну
властивість особистості, що системно поєднує засвоєні екологічні знання,
уміння, навички, способи еколого-безпечної поведінки, набуті екологічні
цінності і здатності застосовувати досвід еколого-безпечної діяльності в
професійно-педагогічних і життєвих ситуаціях, керуючись непрагматичною
мотивацією взаємодії з довкіллям. Процес свідомого розвитку екологічної компетентності починається з усвідомлення власної некомпетентності,
проходить усвідомлене набуття ознак нової здатності шляхом спроб,
експериментування й закріплення нових моделей поведінки та досягає якісно
нового рівня виконання екологічної діяльності через володіння набутими
знаннями.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше:
- визначено й теоретично обґрунтовано педагогічні умови, що
забезпечують розвиток провідних детермінант екологічної компетентності
майбутніх викладачів спеціальних дисциплін закладів професійної освіти
аграрного профілю (екологічної освіти, екологічного виховання та практичноекологічної діяльності): формування безперервної позитивної мотивації до
ґрунтовного опанування екологічними знаннями; оновлення змісту професійної
підготовки з урахуванням сучасних екологічно безпечних технологій;
застосування в професійно-екологічній підготовці інтерактивних педагогічних
технологій;
- обґрунтовано та розроблено модель розвитку екологічної компетентності
майбутніх викладачів спеціальних дисциплін закладів професійної освіти
аграрного профілю, що унаочнює процес поетапного розвитку досліджуваної
властивості особистості й складається з п’яти блоків: цільового (соціальне
замовлення, мета, завдання, методологічні підходи, принципи); науковопроєктувального (науково-теоретичні підходи, принципи); суб’єктного
(студенти – майбутні викладачі спеціальних дисциплін аграрного профілю та
науково-педагогічні працівники аграрних університетів), діяльнісного (методи
й форми реалізації екологічної освіти, екологічного виховання та екологопрактичної діяльності) та діагностико-результативного (критерії, показники,
рівні та результати розвитку досліджуваного феномену).
Удосконалено комплекс критеріїв (мотиваційний, когнітивний,
діяльнісний, суб’єктний), показників і рівнів (базовий; достатній; високий)
розвитку екологічної компетентності майбутніх викладачів спеціальних
дисциплін закладів професійної освіти аграрного профілю; зміст поняття «екологічна компетентність майбутніх викладачів спеціальних дисциплін
закладів професійної освіти аграрного профілю», яке визначається як
інтегративна властивість особистості, що системно поєднує засвоєні екологічні
знання, уміння, навички, способи еколого-безпечної поведінки, набуті
екологічні цінності і здатності застосовувати досвід еколого-безпечної
діяльності в професійно-педагогічних і життєвих ситуаціях, керуючись
непрагматичною мотивацією взаємодії з довкіллям.
Практичне значення одержаних результатів полягає в розробленні та
впровадженні в освітній процес закладів професійної освіти аграрного профілю
методики розвитку екологічної компетентності майбутніх викладачів
спеціальних дисциплін закладів професійної освіти аграрного профілю, що
системно й функціонально поєднує зміст, методи, засоби, форми екологічної
освіти, екологічного виховання та еколого-практичної діяльності в єдиний
технологічний конструкт.
Теоретичні положення, експериментальні дані, висновки дисертаційного
дослідження можуть бути використані в освітньому процесі закладів
професійної, фахової передвищої і вищої освіти, в системі підвищення
кваліфікації педагогічних працівників, у діяльності позашкільних закладів
освіти екологічного спрямування, просвітницькій діяльності екологічних
організацій тощо. The thesis offers some effective solutions to the relevant scientific problem concerning theoretical justification and experimental verification of methods for developing environmental competence in future teachers of specialized subjects from agricultural vocational education institutions. It analyzes the basic research concepts, shows the coverage of the problem in question in relevant scientific sources and studies the characteristics of professional training of these specialists. A detailed analysis of Ukrainian and foreign scholars’ views has allowed one to identify the main components of any competence (personal capabilities, such as knowledge, skills, abilities and attitudes). As shown by a review of existing studies, ―environmental competence of future teachers of specialized subjects from agricultural vocational education institutions‖ should be seen as one’s quality that systematically combines the acquired environmental knowledge, skills, abilities, environmentally friendly behaviour, environmental values and readiness to act accordingly in professional, pedagogical and life situations, adhering to non-pragmatic motivation to interact with the environment. Deliberate development of environmental competence begins with the awareness of one’s incompetence. This process involves the experimentation and consolidation of new patterns of behaviour, which should result in a qualitatively new level of environmental activities due to the acquired knowledge. The scientific value of the thesis is as follows: for the first time, pedagogical conditions for developing the main components (environmental education and practical environmental activities) of environmental competence of future vocational agriculture teachers (motivating future teachers to gain environmental knowledge; updating professional teacher training with the latest environmentally friendly technologies; promoting the use of interactive pedagogical technologies in professional-environmental training of future teachers) have been determined and theoretically justified; the model for developing environmental competence in future vocational agriculture teachers has been justified and developed; this model illustrates a gradual development of environmental competence and consists of the five blocks: goals (social order, aims, objectives, methodological approaches, principles); scientific projects (scientific-theoretical approaches, principles); actors (students future teachers of specialized agriculture courses, research and teaching staff from agriculture universities); activities (methods and forms of environmental education and practical environmental activities); result verification (criteria, indicators and levels of environmental competence). The thesis shows how a set of criteria (motivational, cognitive, activity-related, actor-related), indicators and levels (basic, sufficient, high) of future teachers’ environmental competence has been improved. The concept of future vocational agriculture teachers’ environmental competence is defined as one’s quality that systematically combines the acquired environmental knowledge, skills, abilities, environmentally friendly behaviour, environmental values and readiness to act accordingly in professional, pedagogical and life situations, adhering to nonpragmatic motivation to interact with the environment. The practical value of the thesis lies in developing and introducing the author’s methods for developing environmental competence in future vocational agriculture teachers into the educational process of agricultural vocational education institutions. These methods systematically and functionally combine the content, methods, tools and forms of environmental education and practical environmental activities into one technological construct. Importantly, theoretical foundations, experimental data and conclusions of the thesis can be incorporated into the educational process of professional (vocational), professional pre-higher and higher education institutions, in the system of teacher professional development, in out-of-school environmental learning, as well as in educational activities of environmental organizations |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/19252 |
Розташовується у зібраннях: | Дисертації |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
dis_Yablunovska.pdf.pdf | 3,39 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.