Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/23153
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКалінкін, А.В.-
dc.contributor.authorKalinkin, A.V.-
dc.date.accessioned2025-12-18T11:35:49Z-
dc.date.available2025-12-18T11:35:49Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationКалінкін А. В. Теоретичні основи стратегічного інструментарію міжнародного маркетингу в умовах глобальної конкуренції. Modern Economics. 2025. № 53(2025). С. 130-136. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V53(2025)-18.uk_UA
dc.identifier.citationKalinkin A. (2025). Theoretical Basis of Strategic Toolkit of International Marketing in the Conditions of Global Competition. Modern Economics, 53(2025), 130-136. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V53(2025)-18.-
dc.identifier.urihttps://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/23153-
dc.description.abstractАнотація. У статті окреслено ключові теоретичні аспекти стратегічного інструментарію міжнародного маркетингу, зокрема концептуальні положення маркетингу, теорію стратегічного управління, конкурентні переваги М. Портера, ресурсно-компетентнісний підхід, інституційну теорію та міжкультурні відмінності, які формують фундамент для теоретичного обґрунтування дослідження. Проведене дослідження показало, що ефективність стратегічних інструментів міжнародного маркетингу в умовах глобальної конкуренції визначається здатністю управлінців завчасно адаптуватися до змін ринкового середовища. Аналіз теоретичних підходів засвідчив специфіку міжнародного маркетингу під впливом глобальної конкуренції. Порівняння наукових позицій дало змогу встановити, що стратегічні інструменти мають багаторівневу структуру, яку доцільно розглядати через три взаємопов’язані блоки: аналітичні інструменти зовнішнього середовища, стратегічні моделі вибору та формування конкурентних переваг, а також операційні інструменти реалізації стратегії. Доведено, що теоретичні принципи стратегічних інструментів міжнародного маркетингу, які поєднують різні наукові підходи та концепції, слугують основою для формування ефективних стратегій у глобальному бізнес-середовищі. Ефективність використання таких інструментів забезпечується розширенням інформаційної бази для прийняття управлінських рішень в умовах жорсткої конкуренції, підвищенням рівня конкурентоспроможності підприємств шляхом підвищення їхньої гнучкості, адаптивності та технологічних можливостей з орієнтацією на досягнення довгострокових стратегічних цілей.uk_UA
dc.description.abstractAbstract. Introduction. The modern development of the world economy occurs amid strengthening globalization processes, the dynamic evolution of international trade, and the intensification of competitive interactions among participants in the global marketplace. In this context, international marketing becomes a key factor in ensuring enterprises’ long-term competitiveness. At the same time, the need for companies to constantly adapt their marketing activities to a changing environment through strategic tools that strengthen market positions and expand presence in new segments is becoming more urgent. Therefore, analyzing the effectiveness of international marketing tools in conditions of global competition is an important direction of scientific research. This article identifies and discusses the key theoretical aspects of strategic marketing tools in global competition. In detail, we examine the conceptual provisions of marketing, the theory of strategic management, M. Porter’s theory of competitive advantages, the resource-competence approach, institutional theory, and the influence of intercultural differences. Together, these approaches provide a broad methodological foundation that explains the multifaceted nature of international marketing. Together, they form the foundation for the theoretical basis of this study, providing an opportunity to organize existing knowledge and highlight the strategic importance of marketing for companies in the global arena. Purpose. This article aims to generalize the theoretical basis of strategic international marketing tools in the context of global competition, as well as determine their role in ensuring competitive advantages. Results. The study revealed that the effectiveness of international marketing strategies in a global market depends on the management’s ability to anticipate and adapt to market changes. The analysis of theoretical approaches to strategic management revealed the characteristics of international marketing under the influence of global competition. Comparing the approaches of various scientists to strategic marketing tools revealed that they have a multi-level structure that should be considered through the prism of three interrelated blocks: analytical tools for the external environment, strategic models for choosing and forming competitive advantages, and operational tools for implementing the strategy. Conclusions. Theoretical principles of strategic international marketing tools, combining various scientific approaches and concepts, form the basis for effective strategies in global business. These tools are effective because they expand the information base for making management decisions in conditions of fierce competition. They also increase the competitiveness of enterprises by enhancing their flexibility, adaptability, technological capabilities, and ability to respond quickly to global challenges. In the future, successful international marketing strategies will be defined by orientation towards long-term strategic goals, strengthening innovative potential, and ensuring sustainable development.-
dc.language.isootheruk_UA
dc.subjectміжнародний маркетингuk_UA
dc.subjectстратегічний інструментарійuk_UA
dc.subjectмаркетингова стратегіяuk_UA
dc.subjectадаптація до ринкуuk_UA
dc.subjectконкурентоспроможністьuk_UA
dc.subjectконкуренціяuk_UA
dc.subjectстратегічне управлінняuk_UA
dc.subjectinternational marketinguk_UA
dc.subjectstrategic toolsuk_UA
dc.subjectmarketing strategyuk_UA
dc.subjectmarket adaptationuk_UA
dc.subjectcompetitivenessuk_UA
dc.subjectcompetitionuk_UA
dc.subjectstrategic managementuk_UA
dc.titleТеоретичні основи стратегічного інструментарію міжнародного маркетингу в умовах глобальної конкуренціїuk_UA
dc.title.alternativeTheoretical Basis of Strategic Toolkit of International Marketing in the Conditions of Global Competitionuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2025. - Вип. 53

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
18-kalinkin.pdf1,31 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.