Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2621
Назва: Відновлення бухгалтерського обліку підприємства: передумови та сутність
Інші назви: Восстановление бухгалтерского учета предприятия: предпосылки и сущность
Restoration of accounting a of the enterprise: prerequisite and essence
Автори: Лугова, Ольга Іванівна
Луговая, Ольга Ивановна
Lugova, Olga
Крижановська, Н. М.
Крыжановская, Н. Н.
Kryzhanovska, Natalia
Іванова, І. В.
Иванова, И. В.
Ivanova, Iryna
Ключові слова: бухгалтерський облік
відновлення бухгалтерського обліку
бухгалтер
звітність
підприємство
бухгалтерский учет
восстановление бухгалтерского учета
бухгалтер
отчетность
предприятие
accounting
restoration of accounting
accountant
reporting
enterprise
Дата публікації: 2017
Бібліографічний опис: Лугова О. І. Відновлення бухгалтерського обліку підприємства: передумови та сутність [Електронний ресурс] / О. І. Лугова, Н. М. Крижановська, І. В. Іванова // Modern Economics. - 2017. - № 6. - С. 121-129. - Електр. текст. дані. - Режим доступу : https://modecon.mnau.edu.ua/issue/6-2017/UKR/luhova.pdf
Короткий огляд (реферат): Розкрито причини, які призводять підприємство до ситуації, коли потрібно відновити бухгалтерський облік. Несвоєчасне відновлення бухгалтерського обліку і наявність порушень може призвести до серйозних наслідків для діяльності підприємства. Перш за все, виникнуть проблеми з державними органами. Ухилення від сплати податків або сплата неправильних сум тягне за собою адміністративну або навіть кримінальну відповідальність. Крім того, відсутність грамотного бухгалтерського обліку може негативно позначитися на господарській діяльності, включаючи проблеми з кредиторами, партнерами і клієнтами. Неналежне ведення документації рано чи пізно призведе до того, що керівництво підприємства не зможе контролювати рух товарно-матеріальних цінностей, фінансових активів. Розглянуто можливі варіанти відновлення системи бухгалтерського обліку. Відновлення може бути виконане штатним бухгалтером, приватним бухгалтером, залученим для виконання цієї процедури або може бути доручено аутсорсинговій бухгалтерській компанії. Узагальнено і обґрунтовано етапи відновлення бухгалтерського обліку підприємства, а саме: аналіз наявних первинних документів і регістрів обліку; внесення необхідних правок в існуючі документи і заповнення відсутніх документів; перевірка точності нарахування податкових платежів і перерахувань до бюджету; складання звітності за минулі періоди, коригування звітності поточних періодів; постановка бухгалтерського обліку для того, щоб ситуація з втратою даних не повторилася; консультації з питань подальшого ведення бухгалтерського обліку.
Раскрыты причины, которые приводят предприятие к ситуации, когда нужно восстановить бухгалтерский учет. Несвоевременное восстановление бухгалтерского учета и наличие нарушений может привести к серьезным последствиям для деятельности предприятия. Прежде всего, возникнут проблемы с государственными органами. Уклонение от уплаты налогов или уплата неправильных сумм влекут за собой административную или даже уголовную ответственность. Кроме того, отсутствие грамотного бухгалтерского учета может негативно сказаться на хозяйственной деятельности, включая проблемы с кредиторами, партнерами и клиентами. Несоответствующее ведение документации рано или поздно приведет к тому, что руководство предприятия не сможет контролировать движение товарно- материальных ценностей, финансовых активов. Рассмотрены возможные варианты восстановления системы бухгалтерского учета. Восстановление может быть выполнено штатным бухгалтером, частным бухгалтером, привлеченным для выполнения этой процедуры или может быть поручено аутсорсинговой бухгалтерской компании. Представлены этапы восстановления бухгалтерского учета предприятия, а именно: анализ имеющихся первичных документов и регистров учета; внесение необходимых поправок в существующие документы и восполнение недостающих документов; проверка точности начисления налоговых платежей и перечислений в бюджет; составление отчетности за прошлые периоды, корректировка отчетности текущих периодов; постановка бухгалтерского учета для того, чтобы ситуация с потерей данных не повторилась; консультации по вопросам дальнейшего ведения бухгалтерского учета.
Introduction. The accounting department regulates the work of all departments and documents the changes that take place at the enterprise in detail. Ukrainian legislation clearly defines the necessity and procedure for proper accounting by business entities. The main requirement is a going concern of accounting: from the date of registration of the enterprise to its liquidation. However, in practice, business entities do not always comply with the requirements of the legislation. Falsity or lack of reporting, poor quality of accounting can interfere cooperation with lenders, business partners and investors. In addition, the law provides administrative responsibility in violation of accounting. Purpose. To research the reasons that caused the restoration of accounting, to reveal the purpose, variants and stages of its realization. Results. The reasons that cause the company to a situation when it is necessary to restore accounting are reviewed. Late recovery and availability of accounting violations can lead to serious consequences for the enterprise. First of all, there will be problems with state authorities. Evading taxes or paying inappropriate amounts leads to administrative or even criminal responsibility. In addition, the lack of proper accounting can negatively affect the economic activity of the enterprise. Distortion of data sooner or later will cause to the fact that the company's management will not be able to control the movement of inventories, financial assets. Possible options for restoring the accounting system are considered. Recovery may be done by a staff accountant, a private accountant which is involved in the execution of this procedure, or may be entrusted to an outsourcing accounting company. Stages of enterprise's accounting restoration are reviewed. They are analysis of available primary documents and registers of accounting; making necessary changes in existing documents and filling out missing documents; verification of the accuracy of the calculation of tax payments and transfers to the budget; preparation of statements for past periods, adjustment of reporting of current periods; statement of accounting in order to ensure that the situation with the loss of data does not repeat; consultations on further accounting issues. Conclusions. Without restoring accounting, it is impossible for the entity to continue to conduct safe business. On the basis of data obtained during the restoration of accounting, not only the state authorities receive information about the activities of the company, but also the leadership receives benchmarks for successful business. After the restoration of accounting it is possible to operate with objective information about the activities of the company, coordinate its development, correct errors and manage the property rationally.
Опис: JEL Classification: M 41
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2621
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2017. - Вип. 6
Статті (Обліково-фінансовий факультет)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
luhova.pdf263,13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.