Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/4920
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Черкашина, К. Ф. | - |
dc.contributor.author | Cherkashyna, Ekateryna | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-23T09:54:28Z | - |
dc.date.available | 2018-11-23T09:54:28Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | фінансово-кредитними установами / К. Ф. Черкашина // Modern Economics. - 2018. - № 11. - С. 154-159. | uk |
dc.identifier.uri | http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/4920 | - |
dc.description.abstract | У статті проведено аналіз основних аспектів державного регулювання та нагляду за небанківськими фінансово-кредитними установами. Розглянуто основні органи, які здійснюють регулювання компаній, які надають фінансові послуги в Україні. Проаналізовані основні результати державного регулювання та нагляду в Україні у площині кількості вжитих заходів: накладення штрафів та виключення фінансових установ з реєстрів. Проведене дослідження показало, що кількість небанківських фінансово-кредитних установ має значну волатильність. Серед фінансових посередників, кількість яких зменшується за останні роки, можна виділити наступні: страхові компанії, кредитні спілки та ломбарди. До числа небанківських фінансово -кредитних установ, кількість яких збільшується, відносять фінансові компанії. Нерівномірність державного регулювання та нагляду призводить до асиметричності розвитку небанківських фінансово-кредитних установ. Результатом такої асиметричності є перенасичення ринку певними видами фінансових послуг та брак інших. | uk |
dc.description.abstract | Ukraine has a typical bank-centered model of the financial market. The banks are predominance among all financial intermediaries in this model. That is why the supervision and regulation are primarily considered banking. It should be noted that the requirements for banking institutions are constantly risin g both in relation to the size of capital and the standards of liquidity, profitability and other. At the same time, the requirements for the activities of non-bank financial and credit institutions are much milder than for banks both in the area of capita l and in relation to the standards of activity. Last years almost half of the banks have disappeared from the financial sector, and no new ones have emerged. At the same time, the number of non-bank financial institutions, such as financial companies, has grown rapidly. Financial companies primarily carry out one of the banking functions, namely lending and currency exchange transactions. Purpose. The purpose of the article is to analyze the effectiveness of state regulation in Ukraine with the further development of directions for its improvement. Results. The regulation is a mechanism to ensure that financial institutions enforce current legislation. Supervision is a monitoring of the activities of a non-bank financial and credit institution. Among the priority areas of prudential supervision activities of non-bank financial and credit institutions are the control over compliance with the requirements for disclosure of information, risk management, redundancy and increasing liability of financial instituti ons for violation. According to the results of the prudential supervision in 2017, 1,177 measures of influence were applied (39.2% less than in the previous year). To financial companies - 373; to credit unions - 278, to insurance companies - 236, to pawnshops - 134, to lessors - 125, to subjects of non-state pension provision - 23, to governors of the Federal Reserve and FON - 8. Conclusions. Non-compliance by financial institutions with regulatory requirements is a direct threat to the violation of the rights of consumers of financial services. Indicators of the effectiveness of state regulation and supervision are low volatility of non-bank financial institutions, as well as improvement of their qualitative indicators. | - |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Миколаївський національний аграрний університет | uk |
dc.subject | регулювання | uk |
dc.subject | нагляд | uk |
dc.subject | законодавство | uk |
dc.subject | небанківські фінансово-кредитні установи | uk |
dc.subject | фінансові компанії | uk |
dc.subject | regulation | uk |
dc.subject | supervision | uk |
dc.subject | legislation | uk |
dc.subject | non-bank financial and credit institutions | uk |
dc.subject | financial companies | uk |
dc.title | Ефективність державного регулювання та нагляду за небанківськими фінансово-кредитними установами | uk |
dc.title | The effectiveness of state regulation and supervision of non-banking financial and credit institutions | - |
dc.type | Article | uk |
Розташовується у зібраннях: | Modern Economics. - 2018. - Вип. 11 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
cherkashyna.pdf | 332,72 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.