Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/5690
Title: Communicative intentions and pragmatic objectives realizing in the interview by its collective authors
Other Titles: Комунікативні наміри та прагматичні цілі, які реалізуються в інтерв'ю його колективними авторами
Authors: Саламатіна, Ольга Олександрівна
Марковська, Антоніна В’ячеславівна
Артюхова, Олена Вікторівна
Ігнатенко, Жанна Валеріївна
Markowska, Antonina
Salamatina, Olha
Artyuhova, Elena
Ignatenko, Zhanna
Keywords: інтерв'юер
респондент
комунікативний намір
мовна тактика
прагматична мета
interviewer
respondent
communicative intention
speech tactics
pragmatic objective
Issue Date: 2019
Citation: Communicative intentions and pragmatic objectives realizing in the interview by its collective authors / О. О. Salamatina, A. V. Markowska, O. V. Artyukhova, Zh. V. Ihnatenko // Science and Education a New Dimension. Philology. - Budapest : Editor and authors of individual articles, 2019. – Vol. VII (56). - Issue 190. – P. 44-48.
Abstract: У статті розкрито специфіку взаємодії комунікаторів у сучасному публіцистичному інтерв'ю. Завдяки проведеному аналізу інтерв'ю у сучасній англійській мові визначено та порівняно стратегії інтерв'юера та респондента: мовленнєві стратегії отримання та надання інформації, стратегії вираження точки зору, які залежать від бажання або небажання надавати соціально важливу інформацію. Охарактеризовано тактику мовлення інтерв'юера та респондента, спрямовану на реалізацію їх комунікативних намірів та прагматичних цілей.
The article reveals the communicators’ interaction specificity in modern publicistic interview. By analysis of the interviews in the modern English-language press the interviewer’s and respondent’s strategies are determined and compared: the speech strategies of information getting and granting, the point of view expression strategies which depend on desire or unwillingness to give the socially important information. Interviewer’s and respondent’s speech tactics, aimed at realizing their communicative intentions and pragmatic objectives have been characterized.
В статье раскрывается специфика взаимодействия коммуникаторов в современном публицистическом интервью. С помощью нализа интервью в современной англоязычной прессе определяются и сравниваются стратегии интервьюера и респондента: речевые стратегии получения и предоставления информации, стратегии выражения точки зрения, которые зависят от желания или нежелания предоставлять социально значимую информацию. Речевая тактика интервьюера и респондента направленна на реализацию их коммуникативных намерений и прагматических целей, охарактеризована.
URI: https://doi.org/10.31174/SEND-Ph2019-190VII56-11
http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/5690
Appears in Collections:Статті (Факультет культури і виховання)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
httpsdoi.org10.31174send-ph2019-190vii56-11.pdf282,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.