Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/5753
Title: Експертиза дошкільної освіти Німеччини
Other Titles: Evaluation in the field of preschool education in Germany
Authors: Пономаренко, Наталя Григорівна
Ponomarenko, Natalia
Keywords: експертиза
дошкільний заклад
педагогічна концепція
якість орієнтацій
якість структури
якість взаємодії з батьками
якість педагогічного процесу
assessment
preschool institution
pedagogical concept
quality of orientations
quality of structure
quality of interaction with parents
quality of the pedagogical process
Issue Date: 2019
Citation: Пономаренко Н. Г. Експертиза дошкільної освіти Німеччини / Н. Г. Пономаренко // Збірник наукових праць Херсонського державного університету : Педагогічні науки. - Херсон, 2019. - Вип. LXXXVI. - С. 330–334.
Abstract: У статті з’ясовано, що необхідність експертизи дошкільної освіти закріплено на законодавчому рівні Німеччини. Визначено структуру педагогічної концепції та параметри якості діяльності німецьких дошкільних закладів освіти. Проаналізовано інструменти проведення внутрішньої та зовнішньої експертизи в галузі дошкільної освіти Німеччини.
The article is devoted to the examination of evaluation in the field of preschool education in Germany. It is established that the need for evaluaton of preschool education is fixed at the level of the federal states of Germany. The structure of the pedagogical concept is defined. It has been established that the study of the quality of orientations, structure, interaction with parents and pedagogical activity is the basis for the system “German quality mark for preschool educational institutions”, with the help of which documentary evidence of the quality of the activities of the pre-school education institution (certification) is carried out. The parameters of the quality of the activities of German preschool educational institutions are determined. The tools for conducting internal and external evaluation in the field of preschool education in Germany have been clarified. The main tools for studying the quality of orientations and structure are interviews, a survey of the management and teaching staff of a preschool educational institution, documentation analysis, observation, and a written survey of parents. The study of the quality of the pedagogical process is carried out by observing experts over children in a preschool educational institution using scales for kindergartens.
URI: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/5753
Appears in Collections:Статті (Факультет культури і виховання)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Пономаренко_стаття 2.pdf269,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.