Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6141
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorМ'ячин, В. Г.-
dc.contributor.authorMyachin, Valentin-
dc.date.accessioned2019-08-09T08:47:22Z-
dc.date.available2019-08-09T08:47:22Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationМ'ячин В. Г. Кластерний аналіз інноваційно-активних підприємств за допомогою карт Кохонена як передумова стратегічного планування / В. Г. М'ячин // Modern Economics. - 2019. - № 14. - С. 180-185. - DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-28.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6141-
dc.description.abstractУ статті розроблено концептуальний підхід до кластеризації інноваційно-активних машинобудівних підприємств з метою виявлення ступеня їх готовності до інноваційної діяльності та планування стратегії розвитку. Кластеризація проводилася для тридцяти інноваційно-активних підприємств за двома показниками: рівнем кризового стану та показником використанням стратегічних можливостей підприємств. За допомогою кореляційного аналізу показано, що вхідні фактори є практично незалежними один від одного. Використання кластерного аналізу на підставі сучасних методів досліджень з використанням нейронних мереж – карт Кохонена – дозволило диференціювати інноваційно-активні підприємства за ступенем їх готовності до здійснення інноваційної діяльності. Для проведення кластеризації використано метод нейронних мереж – карти Кохонена. Всі тридцять досліджуваних підприємств розбито на п’ять кластерів, які суттєво відрізняються за параметрами. Це кластери «0», «1», «2», «3» та «4». До найбільшого кластеру «0» увійшли 13 машинобудівних інноваційно-активних підприємств, до найменшого кластеру «1» увійшло одно інноваційно-активне підприємство. Для інноваційно-активних машинобудівних підприємств кожного кластеру запропоновано застосовувати відповідну інноваційну стратегію.uk_UA
dc.description.abstractFormation of prerequisites for innovative development of industrial enterprises includes strategic planning, which is one of the components of the management system. The choice of the strategy of innovative development of the portfolio of strategies for innovation-active enterprises depends on their internal and external environment. Purpose. The aim of the study is to develop conceptual approaches to clustering of innovation -active machinebuilding enterprises, to analyze the clusters in order to identify their significant differences, and on this basis to develop appropriate strategies for each cluster of enterprises. Results. A conceptual approach to the clustering of innovation-active machine-building enterprises in order to identify the degree of their readiness for innovation. Clustering was carried out for thirty innovation-active enterprises on two indicators – the level of the crisis and the indicator of the use of strategic capabilities of enterprises. By means of the correlation analysis the relative dependence of input factors is established and by its results it is shown that the incoming factors are practically independent from each other. The use of cluster analysis on the basis of modern research methods using neural networks – Kohonen maps allowed to differentiate the innovation-active enterprises according to the degree of their readiness for innovation. The method of neural networks – Kohonen maps was used for clustering. Clustering is carried out on the basis of two input indicators – an indicator of the level of crisis and an indicator of the use of strategic opportunities.These clusters are called «0», «1», «2», «3» and «4». The largest cluster «0» included 13 machine -building innovation-active enterprises, the smallest cluster «1» included one innovation-active enterprise. The enterprises of cluster «3» have average strategic opportunities with moderate negative dynamics of the crisis indicator. In General, this is one of the largest crisis groups of enterprises among the thirty studied innovation-active enterprises. Enterprises of clusters «1» and «2» have average strategic opportunities with stable positive dynamics of the crisis state indicator. These two clusters include only three enterprises out of the thirty innovation-active enterprises under study. Conclusions. All thirty studied enterprises are divided into five clusters, which differ significantly in parameters. For machine-building innovative-active machine-building enterprises of each cluster the corresponding innovative strategy is offered.-
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherМиколаївський національний аграрний університетuk_UA
dc.subjectкластерний аналізuk_UA
dc.subjectкарти Кохоненаuk_UA
dc.subjectінноваційно-активні підприємстваuk_UA
dc.subjectстратегічне плануванняuk_UA
dc.subjectнейронні мережіuk_UA
dc.subjectinnovation-active enterprisesuk_UA
dc.subjectcluster analysisuk_UA
dc.subjectKohonen mapsuk_UA
dc.subjectstrategic planninguk_UA
dc.subjectneural networksuk_UA
dc.titleКластерний аналіз інноваційно-активних підприємств за допомогою карт Кохонена як передумова стратегічного плануванняuk_UA
dc.title.alternativeCluster Analysis of Innovation-Active Enterprises Using Kohonen Maps as a Prerequisite for Strategic Planninguk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2019. - Вип. 14

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
myachin.pdf624,39 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.