Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/8288
Title: | Модель підготовки бакалаврів з агроінженерії до професійної діяльності в умовах інформаційно-освітнього середовища |
Other Titles: | Model of preparation of barchelors in agricultural engineering for professional activities in conditions of informational and educational environment. |
Authors: | Доценко, Наталія Андріївна Dotsenko, Nataliіa |
Keywords: | педагогічна модель підготовка бакалаври з агроінженерії професійна діяльності інформаційно- освітнє середовище experimental model training bachelors in agricultural engineering professional activity informational and educational environment |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | Доценко Н. А. Модель підготовки бакалаврів з агроінженерії до професійної діяльності в умовах інформаційно-освітнього середовища // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 72 том 1. С. 177-183. |
Abstract: | Розглядається педагогічна модель підготовки бакалаврів з агроінженерії до професійної діяльності в умовах інформаційно освітнього середовища. Модель містить в собі шість ключових блоків: цільовий, концептуальний, ціннісно-мотиваційний, змістовний, операційно-діяльнісний, результативний. Цільовий блок характеризується визначенням сучасних провідних ідей щодо підготовки бакалаврів з агроінженерії. Концептуальний блок враховує методологічні підходи, педагогічні принципи та завдання підготовки бакалаврів з агроінженерії в умовах інформаційно-освітнього середовища. Ціннісно-мотиваційний блок передбачає мотивацію агроінженерів на початковому, бакалаврському рівнях. Змістовний блок описує зміст освіти на кожному з рівнів, та передбачає єдність змісту навчальних дисципліни, способів засвоєння змісту та їх відповідність цьому змісту. Операційно-діяльнісний блок включає форми та методи, прийоми та технології навчання. В умовах інформаційно-освітнього середовища для підготовки бакалаврів з агроінженерії використовуються такі форми та методи навчання: лекції з аудіовізуальним супроводом, вебінари, онлайн-глосарій, проблемні семінари, інтерактивні мультимедійні лекції, круглі столи в рамках тематичних форумів, онлайн, практичні заняття, інтерактивні завдання, навчальні комп’ютерні інтерактивні тренажери, відео конференції, тематичні чат-конференції, наукові проекти. Результативний блок розробленої моделі передбачає моніторинг професійної підготовки агроінженерів, що здійснюється на основі визначених компонентів (мотиваційний, інтеграційний, операційний, творчий) та критеріїв: планово-мотиваційного, когнітивно-конструктивного, рефлексивно-оцінювального та дослідницько-творчого. Виділено чотири рівні готовності бакалаврів з агроінженерії до професійної діяльності в умовах інформаційно-освітнього середовища: початковий, середній, достатній та високий. Слід зазначити, що між усіма блоками моделі існує зворотній зв’язок, який дозволяє, ґрунтуючись на отриманих результатах, вносити
зміни до змісту, форм і методів навчання. The result of preparing the bachelors in agricultural engineering for professional activity in the conditions of information and educational environment is the readiness for the above activity. Professional readiness is acquired through forms and methods of training. The purpose of the article is the presentation of an experimental model of preparing bachelors in agricultural engineering for professional activity in conditions of information and educational environment. The target unit is characterized by defining modern leading ideas in the preparation of bachelors in agricultural engineering. The conceptual block takes into account methodological approaches, pedagogical principles and tasks of preparation of bachelors in agricultural engineering in the conditions of information and educational environment. The value-motivational unit provides for the motivation of agricultural engineers at the elementary, bachelor’s levels. The content block describes the content of education at each level, and provides for the unity of the content of the disciplines, ways of assimilation of content and their correspondence to this content. The operating unit includes forms and methods, techniques and technologies of training. The resultant block of the developed model provides for monitoring of professional training of agricultural engineers, which is carried out on the basis of certain components (motivational, integration, operational, creative) and criteria: motivational, integration, operational and creative. The pedagogical model of preparing bachelors in agricultural engineering for professional activity in an informational and educational environment requires detailed substantiation and analysis, as these aspects remain poorly understood. The pedagogical model of preparation of bachelors in agricultural engineering for professional activity in conditions of informational and educational environment is presented in the article. The model contains six key blocks: target, conceptual, value- motivational, meaningful, operational-activity, effective. There is feedback between all the blocks of the model that, based on the results obtained, makes changes to the content, forms and methods of training. |
URI: | http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/8288 |
Appears in Collections: | Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2. Доценко Н.А..pdf | 507,13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.