Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/8637
Назва: Особливості трудових відносин в Україні на період встановленого карантину (Covid-19)
Інші назви: Peculiarities of Employment Relations in Ukraine for the Period of Established Quarantine (Covid-19)
Автори: Пісоченко, Тетяна Сергіївна
Pisochenko, Tetyana
Агафонова, С. Е.
Agafonova, S.
Ключові слова: трудові відносини
пандемія
оплата праці
оплата часу
COVID-19
labor relations
pandemic
wages
Дата публікації: 2020
Бібліографічний опис: Пісоченко Т. С., Агафонова С. Е. Особливості трудових відносин в Україні на період встановленого карантину (Covid-19). Modern Economics. 2020. № 24(2020). С. 151-156. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V24(2020)-24.
Короткий огляд (реферат): Розглянуто фактори впливу на трудові відносини між роботодавцями та робітниками в період встановлення карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19). Досліджено проблеми, що виникають унаслідок недосконалості законодавчої бази відносно врегулювання трудових питань в період пандемії. Проаналізовано заходи, що застосовуються роботодавцями щодо оптимізації витрат на оплату праці, запровадження дистанційної роботи, перехід на неповний робочий день або тиждень, оформлення відпусток без збереження заробітної плати. Розглянуті умови для надання листка непрацездатності особам, яким встановлено діагноз захворювання коронавірусною інфекцією, або таким, що контактували з особами хворими на COVID-19. Проаналізовані розбіжності в думках щодо оплати часу вимушеного простою на період запровадження карантину та заходів, спрямованих на подолання поширення коронавірусної хвороби.
The author investigates in his article the main drawbacks of the Ukrainian legislative base that may cause difficulties for employers and employees during the COVID-19 pandemic. While reading this article you will find several solutions on how to limit salary expenses of you company or firm, lead in remote or part-time working schedule on the enterprise and grant employees unpaid leave. The article also deals with the procedure of the paper work that should be done while processing sick leaves of the people who suffered from the COVID-19 disease or contacted with the COVID-19 patients. Purpоse. The purpose of this article is to identify the shortcomings of labor legislation during quarantine and restrictive measures related to the spread of coronavirus disease (COVID-19). Consider and analyze new approaches in building labor relations between employees and employers in the face of rising unemployment and the introduction of telework. Results. The pandemic covered 210 countries and territories. Studies have shown that tens of millions of people have lost their jobs. According to various social survey centers, every third company surveyed optimized the payroll, sent employees to remote work with a reduction in wages, reduced staff and transferred some workers to contracts. Today it is possible to exercise the right to receive partial unemployment benefits for insured workers who have lost part of their wages due to forced downtime or reduction of working hours due to quarantine. Cоnclusiоns. Today, much responsibility lies with the subjects of labor relations, much depends on the employees and employers, on their responsibility and charity. State aid to those categories that were more vulnerable during the crisis remains important. Financial assistance can take the form of grants and grace periods on outstanding loans - in order to support and overcome the profitability crisis.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/8637
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2020. - Вип. 24.
Статті (Обліково-фінансовий факультет)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
pisоchenkо.pdf748,29 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.