Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/22583
Title: Кібергігієна та безпека життєдіяльності як ключові елементи цифрової компетентності здобувачів освіти
Other Titles: Cyber hygiene and safety as key elements of digital competence of education seekers
Authors: Самойленко, О. О.
Samoilenko, O.
Бацуровська, Ілона Вікторівна
Batsurovskaya, Ilona
Курепін, Вячеслав Миколайович
Kurepin, Vyacheslav
Keywords: цифрова компетентність
кібергігієна
безпека життєдіяльності
цифрова культура
цифрова освіта
етика цифрової поведінки
психологічна стійкість
безпечна поведінка в інтернеті
digital competence
cyber hygiene
life safety
digital culture
digital education
ethics of digital behavior
psychological resilience
safe behavior on the Internet
Issue Date: 2025
Citation: Самойленко О. О., Бацуровська І. В., Курепін В. М. Кібергігієна та безпека життєдіяльності як ключові елементи цифрової компетентності здобувачів освіти. Національні інтереси України. 2025. № 11(16). С 461-477. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1793-2025-11(16)-461-476
Abstract: У статті розглянуто кібергігієну та безпеку життєдіяльності як ключові елементи цифрової компетентності здобувачів освіти в умовах цифрової трансформації освітнього середовища. Показано, що розвиток цифрової компетентності є системним процесом, який поєднує технічні, етичні та поведінкові аспекти безпечної діяльності у цифровому просторі. Визначено, що рівень кібергігієнічної культури виступає інтегративним показником цифрової зрілості особистості, відображаючи її готовність до усвідомленої, відповідальної та безпечної взаємодії з інформаційними технологіями. Обґрунтовано, що недостатній рівень цифрової культури призводить до підвищеної вразливості до інформаційних загроз, порушення психологічної рівноваги та цифрової нерівності. На основі аналізу сучасних наукових досліджень і міжнародних джерел систематизовано теоретико-методологічні підходи до розуміння поняття «кібергігієна» як складової цифрової грамотності, виокремлено управлінські, педагогічні та психологічні аспекти розвитку навичок безпечної поведінки в інтернеті. Розроблено концептуальну модель розвитку цифрової компетентності здобувачів освіти, що інтегрує технічні знання, етичні принципи й поведінкові стратегії безпечної діяльності у цифровому середовищі. Модель передбачає три рівні реалізації: операційно технічний (засвоєння інструментальних навичок і правил кібергігієни), когнітивно-етичний (усвідомлення відповідальності та формування цифрової етики) та психолого-поведінковий (розвиток саморегуляції, емоційної стійкості й рефлексії). Зроблено висновок, що високий рівень кібергігієнічної культури забезпечує безпечну життєдіяльність у цифровому середовищі, сприяє підвищенню цифрового благополуччя, психологічного комфорту та формуванню відповідального користувача цифрових технологій. Запропонований підхід має практичне значення для підготовки педагогічних кадрів, розроблення освітніх програм і впровадження політик цифрової безпеки у закладах освіти.
-
The article examines cyber hygiene and life safety as key elements of digital competence of education seekers in the context of digital transformation of the educational environment. It is shown that the development of digital competence is a systemic process that combines technical, ethical and behavioral aspects of safe activity in the digital space. It is determined that the level of cyber hygiene culture acts as an integrative indicator of the digital maturity of an individual, reflecting his readiness for conscious, responsible and safe interaction with information technologies. It is substantiated that an insufficient level of digital culture leads to increased vulnerability to information threats, disruption of psychological balance and digital inequality. Based on the analysis of modern scientific research and international sources, theoretical and methodological approaches to understanding the concept of "cyber hygiene" as a component of digital literacy are systematized, and managerial, pedagogical and psychological aspects of developing skills for safe behavior on the Internet are highlighted. A conceptual model for the development of digital competence of education seekers has been developed, which integrates technical knowledge, ethical principles and behavioral strategies for safe activity in the digital environment. The model provides for three levels of implementation: operational-technical (acquisition of instrumental skills and rules of cyber hygiene), cognitive-ethical (awareness of responsibility and formation of digital ethics) and psychological-behavioral (development of self-regulation, emotional stability and reflection). It is concluded that a high level of cyber hygiene culture ensures safe life in the digital environment, contributes to increasing digital well-being, psychological comfort and the formation of a responsible user of digital technologies. The proposed approach has practical significance for the training of pedagogical personnel, the development of educational programs and the implementation of digital security policies in educational institutions.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/22583
Appears in Collections:Статті (Інженерно-енергетичний факультет)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
461-471.pdf483,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.