Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/22583
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСамойленко, О. О.-
dc.contributor.authorSamoilenko, O.-
dc.contributor.authorБацуровська, Ілона Вікторівна-
dc.contributor.authorBatsurovskaya, Ilona-
dc.contributor.authorКурепін, Вячеслав Миколайович-
dc.contributor.authorKurepin, Vyacheslav-
dc.date.accessioned2025-11-17T11:44:33Z-
dc.date.available2025-11-17T11:44:33Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationСамойленко О. О., Бацуровська І. В., Курепін В. М. Кібергігієна та безпека життєдіяльності як ключові елементи цифрової компетентності здобувачів освіти. Національні інтереси України. 2025. № 11(16). С 461-477. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1793-2025-11(16)-461-476uk_UA
dc.identifier.urihttps://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/22583-
dc.description.abstractУ статті розглянуто кібергігієну та безпеку життєдіяльності як ключові елементи цифрової компетентності здобувачів освіти в умовах цифрової трансформації освітнього середовища. Показано, що розвиток цифрової компетентності є системним процесом, який поєднує технічні, етичні та поведінкові аспекти безпечної діяльності у цифровому просторі. Визначено, що рівень кібергігієнічної культури виступає інтегративним показником цифрової зрілості особистості, відображаючи її готовність до усвідомленої, відповідальної та безпечної взаємодії з інформаційними технологіями. Обґрунтовано, що недостатній рівень цифрової культури призводить до підвищеної вразливості до інформаційних загроз, порушення психологічної рівноваги та цифрової нерівності. На основі аналізу сучасних наукових досліджень і міжнародних джерел систематизовано теоретико-методологічні підходи до розуміння поняття «кібергігієна» як складової цифрової грамотності, виокремлено управлінські, педагогічні та психологічні аспекти розвитку навичок безпечної поведінки в інтернеті. Розроблено концептуальну модель розвитку цифрової компетентності здобувачів освіти, що інтегрує технічні знання, етичні принципи й поведінкові стратегії безпечної діяльності у цифровому середовищі. Модель передбачає три рівні реалізації: операційно технічний (засвоєння інструментальних навичок і правил кібергігієни), когнітивно-етичний (усвідомлення відповідальності та формування цифрової етики) та психолого-поведінковий (розвиток саморегуляції, емоційної стійкості й рефлексії). Зроблено висновок, що високий рівень кібергігієнічної культури забезпечує безпечну життєдіяльність у цифровому середовищі, сприяє підвищенню цифрового благополуччя, психологічного комфорту та формуванню відповідального користувача цифрових технологій. Запропонований підхід має практичне значення для підготовки педагогічних кадрів, розроблення освітніх програм і впровадження політик цифрової безпеки у закладах освіти.uk_UA
dc.description.abstract--
dc.description.abstractThe article examines cyber hygiene and life safety as key elements of digital competence of education seekers in the context of digital transformation of the educational environment. It is shown that the development of digital competence is a systemic process that combines technical, ethical and behavioral aspects of safe activity in the digital space. It is determined that the level of cyber hygiene culture acts as an integrative indicator of the digital maturity of an individual, reflecting his readiness for conscious, responsible and safe interaction with information technologies. It is substantiated that an insufficient level of digital culture leads to increased vulnerability to information threats, disruption of psychological balance and digital inequality. Based on the analysis of modern scientific research and international sources, theoretical and methodological approaches to understanding the concept of "cyber hygiene" as a component of digital literacy are systematized, and managerial, pedagogical and psychological aspects of developing skills for safe behavior on the Internet are highlighted. A conceptual model for the development of digital competence of education seekers has been developed, which integrates technical knowledge, ethical principles and behavioral strategies for safe activity in the digital environment. The model provides for three levels of implementation: operational-technical (acquisition of instrumental skills and rules of cyber hygiene), cognitive-ethical (awareness of responsibility and formation of digital ethics) and psychological-behavioral (development of self-regulation, emotional stability and reflection). It is concluded that a high level of cyber hygiene culture ensures safe life in the digital environment, contributes to increasing digital well-being, psychological comfort and the formation of a responsible user of digital technologies. The proposed approach has practical significance for the training of pedagogical personnel, the development of educational programs and the implementation of digital security policies in educational institutions.-
dc.language.isootheruk_UA
dc.subjectцифрова компетентністьuk_UA
dc.subjectкібергігієнаuk_UA
dc.subjectбезпека життєдіяльностіuk_UA
dc.subjectцифрова культураuk_UA
dc.subjectцифрова освітаuk_UA
dc.subjectетика цифрової поведінкиuk_UA
dc.subjectпсихологічна стійкістьuk_UA
dc.subjectбезпечна поведінка в інтернетіuk_UA
dc.subjectdigital competenceuk_UA
dc.subjectcyber hygieneuk_UA
dc.subjectlife safetyuk_UA
dc.subjectdigital cultureuk_UA
dc.subjectdigital educationuk_UA
dc.subjectethics of digital behavioruk_UA
dc.subjectpsychological resilienceuk_UA
dc.subjectsafe behavior on the Internetuk_UA
dc.titleКібергігієна та безпека життєдіяльності як ключові елементи цифрової компетентності здобувачів освітиuk_UA
dc.title.alternativeCyber hygiene and safety as key elements of digital competence of education seekersuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Статті (Інженерно-енергетичний факультет)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
461-471.pdf483,2 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.