Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/10825
Назва: Маркетинговий аналіз транспортних послуг України на зовнішньому ринку
Інші назви: Marketing Analysis of Transport Services of Ukraine in the Foreign Market
Автори: Рахман, М. С.
Заіка, О. В.
Чорній, Д. М.
Rakhman, Makhbubur
Zaika, Olha
Chorniy, Diana
Ключові слова: транспортна послуга
маркетинг
аналіз
експорт
видова структура
PEST-аналіз
прогноз
рекомендації
transport service
marketing
analysis
export
species structure
PEST-analysis
forecast
recommendations
Дата публікації: 2021
Бібліографічний опис: Рахман М. С., Заіка О. В., Чорній Д. М. Маркетинговий аналіз транспортних послуг України на зовнішньому ринку . Modern Economics. 2021. № 29(2021). С. 143-150. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V29(2021)-22.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена аналізу транспортних послуг України на внутрішньому й зовнішньому ринках та стану його інфраструктури, пошуку перспективних напрямів розвитку галузі. Мета статті полягає у маркетинговому дослідженні транспортних послуг України на зовнішньому ринку, виявленню ключових факторів і тенденцій ринку та пошуку перспективних напрямів подальшого розвитку галузі. Розглянуто сутність транспортної галузі та транспортних послуг. Названо наявні ключові конкурентні переваги України в геополітичному розташуванні та стані транспортної інфраструктури. Обґрунтовано особливості маркетингового комплексу транспортних послуг, які пов’язані зі специфікою технологічних процесів та умов їх реалізації залежно від видів транспорту. Наведено класифікації видів транспорту та транспортних послуг, які надаються об’єктами та суб’єктами ринку. Проведено структурний, динамічний й PEST аналіз експортно-імпортних показників та виявлено основні тенденції зовнішньої торгівлі транспортними послугами України. Розроблено прогнозні моделі експорту транспортних послуг. Виявлено основні проблеми галузі та надано рекомендації щодо вдосконалення діяльності гравців і суб’єктів ринку транспортних послуг України.
The article is devoted to the analysis of transport services of Ukraine in the domestic and foreign markets and the state of its infrastructure, the search for promising areas of industry development. Purpose. The purpose of the article is to market research of transport services of Ukraine in the foreign market, to identify key factors and market trends and to find promising areas for further development of the industry. Various statistical methods were used to analyze and dynamics of indicators of export-import operations by transport services of Ukraine, PESTanalysis was used to identify key factors influencing the development of the industry; forecast models of export of transport services of Ukraine are constructed by means of the trend analysis. Results. The essence of the transport industry and transport services is considered. The existing key competitive advantages of Ukraine in the geopolitical location and state of transport infrastructure are named. The peculiarities of the marketing complex of transport services depending on the types of transport, the specifics of technological processes and the conditions of their implementation are substantiated. Classifications of types of transport and transport services are given. As a result of the analysis it was revealed that foreign trade in transport services is export-oriented, the trade balance is surplus, due to the advantage of export volumes by 5 times. The most important item of transport services in Ukraine is the transit of gas through pipelines. Sea and air transport were popular among domestic freight and passengers. In the structure of imports until 2019, air transport services amounted to 50.0%. A significant reduction in passenger traffic occurred under the influence of Covid 19. Named the main trading partners of export-import operations by transport services of Ukraine and regional leaders in freight traffic. The results of the PEST analysis and the low probability coefficient of the forecast model indicate a significant influence of political factors on the state of the transport services market in Ukraine. Conclusions. The main problems of the industry are: wear and tear of rolling stock, rising fuel tariffs, unsatisfactory condition of roads, the human factor, weather conditions, low quality of services and more. Improving the state of the industry is possible through: the adoption of a state development strategy and conditions of state support for exporters; development of complex logistics, application of information and digital technologies, expansion and improvement of services, openness and transparency of business conditions and business-state partnership, etc.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/10825
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2021. - Вип. 29

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
rakhman.pdf366,62 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.