Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/10916
Title: Influence of Critical Thinking Technologies on Improvement of Students Performance During Self-Study
Other Titles: Вплив технологій розвитку критичного мислення у покращенні успішності студентів при самостійній роботі
Authors: Морозова, Марія
Morozova, Mariia
Гула, Лариса Вікторівна
Gula, Larysa
Димар, Наталія
Dymar, Nataliia
Дяченко, Інна
Diachenko, Inna
Бикадорова, Наталія
Bykadorova, Nataliia
Keywords: критичне мислення
розвиток інтелекту
самокритичне мислення
організація роботи під керівництвом
покращення успішності
critical thinking
development of intellect
self-guided work
organization of work
improvement of successfulness
Issue Date: 2022
Citation: Morozova M., Gula L., Dymar N., Diachenko I., Bykadorova N. Influence of Critical Thinking Technologies on Improvement of Students Performance During Self-Study // Journal of Curriculum and Teaching. 2022. Vol. 11, No. 1; Special Issue. URL: https://doi.org/10.5430/jct.v11n1p59.
Abstract: Застосовність статті зумовлена вимогами інформаційно-орієнтованого суспільства, що диктують сучасній молоді необхідність роботи з інформаційними вміннями, бачити, передбачати та виправляти логічні помилки. У сучасному світі важливо проводити рефлексію власної діяльності, що підтримує необхідність розвитку критичного мислення, особливо під час індивідуального здобуття знань студентами вищих навчальних закладів. Хоча критичне мислення впроваджується в школі, його слід активно розвивати і на наступних рівнях освіти, в тому числі на рівні вищої освіти. Цілі. Перевірити комплекс методів критичного мислення, спрямованих на розвиток інтелектуально-виховних умінь учнів під час роботи без нагляду. Методи: у дослідженні використано загальнонаукові методи аналізу інформації. Запроваджено метод анкетування за допомогою методів атестації рівня компетентності Ю.В. Татур, «критичний аналіз» Баррета, виявлення логічних помилок Чейфіса. Кваліметричний підхід дослідження рівня атестації компетентності. Семантичний диференціальний розрив Дж. Діза. Статистичний аналіз проводили за допомогою коефіцієнта рангової кореляції Спірмена. Результати. У ході дослідження було виявлено, що середній показник раціонального мислення всіх груп респондентів знаходиться на середньому рівні і становить близько 50%. Схильність до радикальних узагальнень студентів 1-2 курсів вища на 10%, студентів 2-3 років на 10% більше емпіричної. Емпірична об'єктивність студентів 3-4 курсів становить 14,5%, а студентів 1-2 курсів - від 11,4% до 12,1%. Висновки. За всіма критеріями діагностики ефективності критичного мислення виявляється позитивна динаміка впливу на самостійну роботу студентів. Студенти 1-2 років навчання виявили вищий потенціал до самостійної роботи, ніж студенти 3-4 років навчання. Перспективи. Подальші дослідження можуть бути організовані в напрямку розвитку та впровадження розвитку критичного мислення для вдосконалення набуття компетенцій щодо майбутньої професійної діяльності.
Applicability of the article is preconditioned by the requirements of information-oriented society that dictate modern youth the necessity of work with information ability, to see, to envisage and to correct logic errors. In modern world it is important toconduct reflection of own activity that maintain the necessity of critical thinking development, especially during individual acquisition of knowledge by students of higher educational establishments. Though critical thinking is introduced at school, it should be developed actively also on the next levels of education, including the level of higher education. Aims. To check complex of methods of critical thinking methods directed to the development of intellectual educational skills of students during unsupervised work. Methods: general scientific methods of information analysis were used in the research. Questionnaire method was introduced with the help of methods of the level of competency certification of Yu. Tatur, “critical analysis” of Barret, findingof logical errors of Cheifits. Qualimetric approach of the research of level of competency certification. Semantic differential tear of J. Dease. Statistic analysis was performed with the help of Spearman's rank correlation coefficient. Results. During the research it was revealed that the average rate of rational thinking of all groups of respondents is on the average level and is equal to about 50%. Propensity for sweeping generalizations of students of 1-2 years of study is 10% higher, students of 2-3 years of study is for 10 % more empiric one. Empiric objectness of students of 3-4 years of study is 14,5%, and students of 1-2 years of study is from 11,4% to 12,1%. Conclusions. According to all criteria of diagnostics of efficiency of critical thinking effect on self-guided work if students positive dynamics was revealed. Students of 1-2 years of study showed higher potential for self-guided work than students of 3-4 years of study. Perspectives. Further researches can be organized in direction of development and introduction of critical thinking development for improvement of acquirement of competences with regard of future professional activity.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/10916
Appears in Collections:Публікації науково-педагогічних працівників МНАУ у БД Scopus
Статті (Інженерно-енергетичний факультет)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21391-71499-1-SM січень 2022.pdf859,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.