Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11103
Title: | Аналіз сучасного стану ринку та перспективи туристичних послуг в Україні |
Other Titles: | The Analysis of the Current Market State and Prospects of Tourist Services in Ukraine |
Authors: | Глубоченко, К. О. Дорошенко, О. М. Glubochenko, Kateryna Doroshenko, Olena |
Keywords: | туризм туристичний ринок в Україні ринок туристичних послуг туристичні послуги tourism tourist market in Ukraine tourist market analysis tourist services |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Миколаївський національний аграрний університет |
Citation: | Глубоченко К. О., Дорошенко О. М. Аналіз сучасного стану ринку та перспективи туристичних послуг в Україні // Modern Economics. 2021. № 30(2021). С. 71-75. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-11. - Glubochenko K., Doroshenko O. (2021). The analysis of the current market state and prospects of tourist services in Ukraine. Modern Economics, 30(2021), 71-75. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-11. |
Abstract: | У статті розглядається сучасний стан та перспективи розвитку ринку туристичних послуг
України. Виявлено, що для розвитку туристичної галузі в Україні існують усі передумови. Встановлено, що маючи
вигідне геополітичне розташування, Україна володіє значним рекреаційним потенціалом: сприятливими
кліматичними умовами, різноманітним рельєфом, мережею транспортних сполучень, культурною спадщиною.
Розглянуто особливості українського ринку туристичних послуг. Виявлені основні проблеми, що стримують розвиток
туристичної індустрії в країні та потребують подальшого розв’язання. Для реалізації виявлених перспектив
туристичного ринку в Україні запропоновано впровадження таких заходів як розробка державних стратегій розвитку
туризму; створення належних умов для розвитку внутрішнього та зовнішнього туризму; створення сприятливих
умов для залучення інвестицій у розвиток туристичної інфраструктури; забезпечення дотримання безпечних умов для
в’їзних туристів; якісне медичне обслуговування; здійснення контролю за збереженням та раціональним
використанням природних територій туризму; забезпечення доступності туристичних послуг для людей з особливими
потребами; сприяння розвитку готельного бізнесу, підвищення якості послуг, що надаються місцевими виробниками
туристичного продукту. - Introduction. Tourism is one of the most prospective current economic industries. It ensures the sustainable development of many countries and their regions. Ukrainian experience of the tourist industry development is rather uneven and inconsistent. Purpose. The purpose of the article is to analyze the current state of the touristic industry in Ukraine and to define the prospects of their development in dynamics. Results. The article revealed that in order to fulfill the prospects of the touristic industry development it is necessary to implement the actions as follows. It is recommended to develop the public strategies of the tourism development; to create the appropriate conditions for the development of domestic and foreign tourism; to provide the appropriate conditions for investing in the development of the tourist infrastructure; to ensure security and safety for foreign tourists; to provide qualitative medical health care; to control the rational use of the touristic territories; to provide the opportunity to use touristic products for people with special needs; to foster the development of hotel business; to improve quality of touristic products provided by domestic touristic companies. Conclusions. The authors concluded that tourism as an industry is extremely important for social and economic development in Ukraine. The touristic market obtains the development prospects related to realization of resource and recreational potential of many Ukrainian regions, its cultural and historical heritage, and optimum price policy. At the same time, the main obstacles to implement the strategy in Ukraine are the issues of touristic infrastructure, unsatisfactory conditions of touristic services, and discrepancy between Ukrainian touristic products and their international standards. |
Description: | JEL Classification: M310; L830 |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11103 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2021. - Вип. 30 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
glubochenko.pdf | 211,52 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.