Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11108
Title: | World Experience оf Territorial Communities Infrastructure Development |
Other Titles: | Світовий досвід розвитку інфраструктури територіальних громад |
Authors: | Kamashev, Anatoly Камашев, Анатолій Володимирович |
Keywords: | territorial community infrastructure production social infrastructure components infrastructure components foreign experience територіальна громада інфраструктура виробнича складова інфраструктури соціальна складова інфраструктури іноземний досвід |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Миколаївський національний аграрний університет |
Citation: | Камашев А. В. Світовий досвід розвитку інфраструктури територіальних громад (English) // Modern Economics. 2021. № 30(2021). С. 102-108. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-16. - Kamashev A. (2021). World experience оf territorial communities infrastructure development. Modern Economics, 30(2021), 102-108. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-16. |
Abstract: | Introduction. The article is aimed at defining the essence of infrastructure and infrastructure components of
territorial communities. Research of world experience in the development of infrastructure of territorial communities, namely
some of its components.
Purpose. The purpose of the article is to study the world experience of infrastructure development of territorial
communities
Results. It is established that the production infrastructure of the territorial community consists of transport,
information, environmental and recreational components. Social infrastructure consists of housing and communal services and
the educational component, medical and social and cultural support. It is determined that the development of infrastructure
depends on the specifics of industries and communities and is carried out in accordance with changes in the production sphere. A
review of the Polish experience in the development of the transport component of the production infrastructure of territorial
communities. It is proved that after joining the European Union, Poland's funding opportunities have significantly improved, in
particular, the largest share in the structure of financial support from the EU fell on transport infrastructure, namely the
construction of roads. It has been established that stable incomes that allow Poland to plan and implement infrastructure
projects of territorial communities are local incomes, real estate tax and land tax on which a private house or apartment
building stands. It is investigated that the peculiarity of Estonia's experience in the development of the educational component of
the social infrastructure of territorial communities is its financing, which is carried out from the state budget, and not the
educational costs are covered by the local budget. Examining the experience of the development of the environmental
component, the experience of Canada and the EU countries was considered.
Conclusions. The basis for the formation of territorial communities is certainly high-quality infrastructure, in particular,
the availability of quality roads, water supply network, education, ecology, etc. In modern conditions, local self-government uses
a new approach to management as the community understands what to spend money on. In particular, the community
leadership is accountable to the people who live there. Therefore, the funds are primarily spent on improving living conditions in
the community. The study of world experience has shown the feasibility of transferring management levers from the state to the
regional and municipal levels. Thus, the expansion of the powers of local governments will enable communities to solve their
problems regarding the development of infrastructure. In addition, taking into account foreign experience will help intensify the
investment process by directing part of the proceeds, taxes and fees to the development of infrastructure of local communities.
The article mentions only the experience of developing some components of the infrastructure of territorial communities.
Therefore, it seems appropriate to further study the world experience of development of other components of the infrastructure
of territorial communities and develop on this basis measures to adapt it to domestic territorial communities. - У статті досліджено сутність та складові інфраструктури територіальних громад. Встановлено, що виробнича інфраструктура територіальної громади складається з транспортної, інформаційної, екологічної та рекреаційної складової. Соціальна інфраструктура складається з житлово-комунального господарства та освітньої складової, медичної та складової соціально-культурного забезпечення. Визначено, що розвиток інфраструктури залежить від специфіки галузей і громад, здійснюється відповідно до змін у виробничій сфері. Проаналізовано польський досвід щодо розвитку транспортної складової виробничої інфраструктури територіальних громад. Доведено, що вступивши до Європейського Союзу можливості фінансування Польщі значно покращились., зокрема найбільшу питому вагу в структурі фінансової підтримки з ЄС припадало на транспортну інфраструктуру, а саме на будівництво доріг. Встановлено, що стабільними доходами, які дозволяють Польщі планувати та реалізувати інфраструктурні проєкти територіальних громад є місцеві доходи, податок на нерухомість, а також податок за землю на якій знаходиться приватний житловий будинок чи багатоквартирний будинок. Досліджено, що особливістю досвіду Естонії щодо розвитку освітньої складової соціальної інфраструктури територіальних громад є його фінансування, яке здійснюється з державного бюджету, а не освітні витрати покриває місцевий бюджет. Досліджуючи досвід розвитку екологічної складової було розглянуто досвід Канади та країн ЄС. |
Description: | JEL Classification: R; R1; R10 |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11108 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2021. - Вип. 30 Статті (Факультет менеджменту) Статті аспірантів МНАУ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
kamashev.pdf | 239,93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.