Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11112
Title: | Information Technology of Teaching Economics Disciplines in an Interactive Software Environment |
Other Titles: | Інформаційні технології викладання економічних дисциплін в інтерактивному програмному середовищі |
Authors: | Літвінчук, Світлана Борисівна Litvinchuk, Svetlana Гула, Лариса Вікторівна Gula, Larysa |
Keywords: | сomputer technology model multimedia technologies information technology future specialists students high school hypertext комп’ютерні технології модель мультимедійні технології інформаційні технології майбутні спеціалісти студенти вища школа гіпертекст |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Миколаївський національний аграрний університет |
Citation: | Літвінчук С. Б., Гула Л. В. Інформаційні технології навчання економічним дисциплінам в інтерактивному програмному середовищі (English) // Modern Economics. 2021. № 30(2021). С. 136-140. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-21. - Litvinchuk S., Gula L. (2021). Information technologies of teaching economic disciplines in an interactive software environment. Modern Economics, 30(2021), 136-140. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-21. |
Abstract: | Introduction. The latest information technologies (IT), modern forms and methods of higher education are
considered, which create prerequisites for intensifying the introduction of computer technology in the educational process of
higher education, which allows to solve a number of pressing issues facing it in modern conditions: to increase the information
culture of the future specialist, to make available to him the world's information resources and to strengthen the information
content of the entire educational process in higher education institutions of the country.
The main means of implementing information and communication technologies in education are the so-called creative
technologies - computer graphics, hypertext, electronic textbooks, GIS - technology, virtual reality, computer networks. The use of
information and communication technologies in the process of training future professionals has a number of advantages - the
ability to control the pace of educational activities, choose the level of complexity of tasks, the ability to clearly demonstrate
certain phenomena and others. Along with the positive aspects of computerization of training of young professionals, there are
negative ones, the main of which are disregard for the requirements and motives of personal activities of students, the inability to
perform the educational function of control, the difficulty of determining the depth of students' knowledge. Therefore, it is
recommended to find the optimal ratio in the use of computer and traditional technologies in higher education. The proposed
model of preparation of the future specialist for professional activity with the use of computer technology includes goals,
principles, content, ways and means, form and general purpose. Such changes in the organization of educational process will
allow to form at future experts components of information culture necessary for the modern person.
Purpose. Аnalysis of the practical significance of computer technology in the educational process and building a model
of the use of computer technology in the training of specialists in economic specialties.
Results. Analysis of scientific works on the introduction of compute technology in the educational process of higher
education institutions. The formed model of preparation of the specialist for professional activity with use of computer
technologies, presented on fig. 1, has the specificity as it is connected with transition from traditional didactic system of training
– «teacher-student», «student-student», to new systems «teacher-computer-student», «computer-student» and «tudentcomputer-student».
Conclusions. The main means of implementing information and communication technologies in education are the socalled creative technologies - computer graphics, hypertext, electronic textbooks, GIS - technology, virtual reality, computer
networks. The use of information and communication technologies in the process of training future professionals has a number of
advantages - the ability to control the pace of educational activities, choose the level of complexity of tasks, the ability to clearly
demonstrate certain phenomena and others. - Розглянуто новітні інформаційні технології (ІТ), сучасні форми та методи навчання у вищій школі, котрі створюють передумови для активізації впровадження комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес закладів вищої освіти, що дозволяє в комплексі розв’язати низку актуальних проблем, що постають перед нею в сучасних умовах: підвищити інформаційну культуру майбутнього фахівця, зробити доступним для нього світові інформаційні ресурси та посилити інформаційну насиченість всього освітнього процесу у закладах вищої освіти країни. Основними засобами реалізації інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні є так звані креативні технології – комп’ютерна графіка, гіпертекст, електронні підручники, ГІС - технології, віртуальна реальність, комп’ютерні мережі. Розвиток ІТ та динаміка економічного середовища істотно вимагають змін стосовно підготовки сучасного економіста з огляду на необхідність формування в нього вміння оперувати ІТ, не лише для розв’язання фахових завдань, але й для успішної організації пізнавальної діяльності. Застосування інформаційнокомунікаційних технологій у процесі підготовки майбутніх спеціалістів має низку переваг – можливість контролювати темп навчальної діяльності, обирати рівень складності завдань, здатність наочно демонструвати певні явища та інші. Поряд з позитивними сторонами комп’ютеризації підготовки молодих спеціалістів, існують і негативні, основними серед яких є неврахування вимог і мотивів особистісної діяльності студентів неможливість виконання виховної функції контролю, складність визначення глибини знань здобувачів вищої освіти. Тому рекомендується відшукати оптимальне співвідношення у застосуванні комп’ютерних та традиційних технологій у вищій освіті. Запропоновано модель підготовки майбутнього спеціаліста до професійної діяльності з використанням комп’ютерних технологій, яка включає в себе цілі, принципи, зміст, напрями та засоби, форму та загальну мету. Саме такі зміни в організації навчального процесу дозволять формувати у майбутніх фахівців необхідні для сучасної людини компоненти інформаційної культури. |
Description: | JEL Classification: A22 |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11112 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2021. - Вип. 30 Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
litvinchuk.pdf | 216,89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.