Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11738
Title: | Маркетингові дослідження споживачів для проєкту «винні шляхи Причорномор’я України» |
Other Titles: | Marketing research оf consumers for the project «wine routes of the Ukrainian Black Sea Region» |
Authors: | Брайко, М. Г. Голубьонкова, О. О. Braiko, М. Holubonkova, О. |
Keywords: | винний туризм винні маршрути маркетингові дослідження зацікавлені сторони структуровані інтерв’ю гіпотези цільовий сегмент портрет споживача wine tourism wine routes marketing research stakeholders structured interviews hypotheses target segment consumer portrait |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Брайко М. Г., Голубьонкова О. О. Маркетингові дослідження споживачів для проєкту «винні шляхи Причорномор’я України» (English). Modern Economics. 2022. № 32(2022). С. 24-32. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V32(2022)-03. Braiko М., Holubonkova О. (2022). Marketing research оf consumers for the project «wine routes of the Ukrainian Black Sea Region». Modern Economics, 32(2022), 24-32. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V32(2022)-03. |
Abstract: | Розглянуто теоретичні та практичні підходи до маркетингових досліджень споживачів у сфері винного туризму. Для ефективного розвитку проєкту «Винні дороги Причорномор’я», необхідне обґрунтоване прийняття рішень. З цією метою було проведено маркетингове дослідження з використанням якісних та кількісних маркетингових досліджень (опитування, структуроване інтерв’ю, контент-аналіз тексту). Було проведено структуроване інтерв’ю з учасниками заходу ODESSA VINE WEEK (19.05.2021), які є стейкхолдерами – державної агенції з розвитку туризму України, керівниками туристичних агенцій, власниками та маркетологами виноробень тощо. Результатом обробки інтерв’ю став «портрет винного туриста». Опитування власників 16 виноробень з різних регіонів України дозволило дійти висновку, що головними мотивами для винних туристів їх відвідати є можливість спробувати унікальні локальні або авторські вина, висока якість вина та використання сучасного обладнання, спеціально створені музеї, культурні центри з екскурсіями та чудові пейзажі й мальовничі виноградники. Надано результати опитування споживачів послуг винного туризму.
Визначено чотири основних сегменти серед поціновувачів винного туризму. Перший сегмент – просунуті знавці вина, які здебільшого об’єднані у винні клуби. Мають досвід дегустації як вітчизняного, так і іноземного вина. Мають досвід дегустації на виноробнях. Другий сегмент – українські туристи, які цікавляться всім новим. Мають досвід подорожей насамперед внутрішнього туризму. Третій сегмент – люди, чия професійна діяльність і мета поїздки на виноробні безпосередньо пов’язані з виноробством і туризмом. Четвертий сегмент – іноземні туристи. Дослідження показало, що серед сучасних туристів зростає частка тих, хто шукає можливість додати своєму відпочинку більше свята та задоволення з точки зору культури відкриття нових гастрономічних почуттів у поєднанні з вишуканими винами. Рекомендовано використовувати отримані результати дослідження для формування маркетингової стратегії розвитку проєкту винних доріг Причорномор’я України. Theoretical and practical approaches to marketing research of consumers in the field of wine tourism are considered. Reasonable decision-making is needed for the effective development of the Black Sea Wine Roads project. For this purpose, marketing research was conducted using qualitative and quantitative marketing research (survey, structured interview, content analysis of the text). Purpose. The purpose of the research is to substantiate management decisions for the development of wine tourism in the Black Sea region based on marketing research. Results. A structured interview was conducted with the participants of the ODESSA VINE WEEK event (May 19, 2021), who are stakeholders - the State Agency for Tourism Development of Ukraine, heads of travel agencies, owners and marketers of wineries, etc. The result of the interview was a «portrait of a wine tourist». A survey of owners of 16 wineries from different regions of Ukraine concluded that the main motives for wine tourists to visit them are the opportunity to try unique local or original wines, high quality wine and use of modern equipment, specially created museums, cultural centers with excursions and wonderful landscapes and picturesque vineyards around. The results of a survey of consumers of wine tourism services are presented. Four main segments among wine tourism connoisseurs have been identified. The first segment is advanced wine connoisseurs, who are mostly united in wine clubs. They have experience in tasting both domestic and foreign wines. They have experience of tasting at wineries. The second segment is Ukrainian tourists who are interested in everything new. They have experience in travel, especially domestic tourism. The third segment – people whose professional activity and purpose of a trip to wineries are directly related to winemaking and tourism. The fourth segment is foreign tourists. Conclusions. The research showed that among modern tourists, the share of those who are looking for an opportunity to add more celebration and pleasure to their holiday in terms of culture and discover new gastronomic feelings combined with fine wines is growing. It is recommended to use the results of the study to form a marketing strategy for the development of the project of wine roads of the Black Sea coast of Ukraine. |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11738 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2022. - Вип. 32 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
braiko.pdf | 334,83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.