Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11750
Title: Методика формування екологічної компетентності під час викладання економічних дисциплін засобами інтерактивних технологій навчання
Other Titles: Method of formation of environmental competence during the teaching of economic disciplines by means of interactive learning technologies.
Authors: Яблуновська, Катерина Олександрівна
Yablunovska, Katerina
Keywords: компетентність
екологічна компетентність
економічна сфера
інтерактивні технології
освітній процес
competence
environmental competence
economic sphere
interactive technologies
educational process
Issue Date: 2022
Citation: Яблуновська К. О. Методика формування екологічної компетентності під час викладання економічних дисциплін засобами інтерактивних технологій навчання (English). Modern Economics. 2022. № 32(2022). С. 104-108. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V32(2022)-14.
Yablunovska К. (2022). Method of formation of environmental competence during the teaching of economic disciplines by means of interactive learning technologies. Modern Economics, 32(2022), 104-108. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V32(2022)-14.
Abstract: У статті висвітлено сучасні методи формування екологічної компетентності у процесі викладання економічних дисциплін за допомогою інтерактивних технологій навчання, які зумовлені різними факторами. Зміст понять «компетентність» та «екологічна компетентність» у контексті дослідження проаналізовано шляхом проведення розширеного екскурсу з трактування цих понять у педагогічній практиці. Екологічно грамотна людина має високий рівень екологічних знань, розвиненим екологічним мисленням, у своїй поведінці керується пріоритетом екологічних цінностей, розглядає свою професію як ефективний засіб оздоровлення довкілля та розв’язання екологічних проблем. У статті розглядаються підходи до визначення «компетентності», «екологічної компетентності» та на їх основі виявляються роль, значення та напрями формування екологічної компетентності у процесі викладання економічних дисциплін із застосуванням інтерактивних технологій. Актуальність обраної теми обґрунтовується відсутністю міждисциплінарних та регіональних підходів щодо формування екологічної компетентності здобувача вищої освіти на основі впровадження інтерактивних технологій. Доведено ефективність формування екологічної компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх спеціалістів економічної сфери за допомогою інтерактивних технологій навчання. Уточнюються основні правила організації інтерактивного навчання, висвітлюються недоліки застосування інтерактивних методів в освітньому процесі викладачами. Визначено та обґрунтовано етапи інтерактивних методів навчання. Наголошується на важливості інтерактивних методів навчання, що використовують ситуаційні екологічні завдання. Виявлено, що використання інтерактивних методів та технологій дозволяє інтенсифікувати засвоєння та творче застосування теоретичного матеріалу; дає можливість моделювати екологічні життєві ситуації людиною; залучати здобувачів вищої освіти до розв’язання екологічних проблем, прийняття екологічно відповідальних рішень, здобуття досвіду природоохоронної діяльності. Аналізується та аргументується можливість використання інтерактивних технологій у навчанні здобувачів. Сформовано та запропоновано основні правила впровадження інтерактивних технологій навчання у структуру закладів вищої освіти у процесі підготовки майбутніх спеціалістів економічної сфери.
The article highlights modern methods of forming environmental competence in the process of teaching economic disciplines with the help of interactive learning technologies, which are due to various factors. The content of the concepts of "competence" and "environmental competence" in the context of the study is analyzed by conducting an extended excursion on the interpretation of these concepts in pedagogical practice. Ecologically literate person has a high level of ecological knowledge, developed ecological thinking, in his behavior is guided by the priority of ecological values, considers his profession as an effective means of improving the environment and solving environmental problems. The article considers the approaches to the definition of "competence", "environmental competence" and on their basis identifies the role, importance and ways of forming environmental competence in the teaching of economic disciplines with the use of interactive technologies. The relevance of the chosen topic is justified by the lack of interdisciplinary and regional approaches to the formation of environmental competence of higher education seekers based on the introduction of interactive technologies. The efficiency of formation of ecological competence in the process of professional training of future specialists in the economic sphere with the help of interactive learning technologies is proved. The basic rules of the organization of interactive learning are specified, shortcomings of application of interactive methods in educational process by teachers are covered. The stages of interactive teaching methods are defined and substantiated. Purpose. The aim of the article is to find out the possibilities of forming students' environmental competence with the help of interactive learning technologies. Results. The importance of interactive teaching methods that use situational environmental tasks is emphasized. It is revealed that the use of interactive methods and technologies allows to intensify the assimilation and creative application of theoretical material; gives the chance to model ecological life situations by the person; to involve students in solving environmental problems, making environmentally responsible decisions, gaining experience in environmental protection. Conclusions. The possibility of using interactive technologies in the training of applicants is analyzed and argued. The basic rules for the introduction of interactive learning technologies in the structure of higher education institutions in the process of training future specialists in the economic sphere have been formed and proposed.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11750
Appears in Collections:Modern Economics. - 2022. - Вип. 32
Статті (Інженерно-енергетичний факультет)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
yablunovska.pdf457,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.