Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12643
Title: | Development of Methods for Digital Diagnostics of Engines by Electronic Indication |
Other Titles: | Розробка методів цифрової діагностики двигунів за електронною індикацією |
Authors: | Марченко, Дмитро Дмитрович Marchenko, Dmytro Матвєєва, Катерина Сергіївна Matveeva, Ekaterina Курепін, Вячеслав Миколайович Kurepin, Vyacheslav |
Keywords: | body parts connection element digital diagnostics electronic indication engine engine pistons indicator diagram indicator diagrams internal combustion mapping method of processing parameter parameters piston engines stud bolts електронна індикація цифрова діагностика двигун параметри індикаторні діаграми |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Mykolayiv National Agrarian University |
Citation: | Marchenko, D., Matvyeyeva, K., & Kurepin, V. (2022). Development of methods for digital diagnostics of engines by electronic indication. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System, MEES 2022, doi:10.1109/MEES58014.2022.10005758. |
Abstract: | The article presents the results of a study of the method of electronic indication of engines and a device for its implementation, based on measuring the stresses acting in the connection elements of body parts (studs, bolts) connecting the cylinder covers (cylinder head) and the engine block. A method of processing indicator diagrams of internal combustion piston engines has been developed. Using the technique allows you to get comprehensive information on the indicator diagram, which consists of 30 defined parameters that allow you to assess the quality of the flow of work processes, the technical condition of the engine, fuel equipment, etc. The method of processing indicator diagrams, in contrast to the known ones, is supplemented by the definition of a number of indicators, which are proposed to be used as diagnostic parameters for modern piston engines. A technique for diagnosing internal combustion piston engines based on the results of their electronic indication, in which the influence of various malfunctions on the nature of indicator diagrams of modern automobile engines is determined and diagnostic matrices are proposed that make it possible to determine 15 main malfunctions for spark ignition engines and 12 malfunctions for diesel engines. Experimental installations for indirect display of internal combustion engines were created and experimental studies were carried out. The comparison of indicator diagrams obtained by the methods of direct and indirect mapping allows us to make a conclusion about the high degree of convergence of these data (discrepancies in most parameters determined by indicator diagrams amount to no more than 5.0%), which proves the possibility of using the proposed method of indirect mapping in practice. - У статті наведено результати дослідження методу електронної індикації двигунів та пристрою для його реалізації, заснованого на вимірюванні напружень, що діють в елементах з’єднання корпусних деталей (шпильках, болтах), що з’єднують кришки циліндрів (головку блоку циліндрів) і блок двигуна. Розроблено методику обробки індикаторних діаграм поршневих двигунів внутрішнього згоряння. Використання методики дозволяє отримати вичерпну інформацію на індикаторній діаграмі, яка складається з 30 визначених параметрів, які дозволяють оцінити якість протікання робочих процесів, технічний стан двигуна, паливної апаратури та ін. Спосіб обробки індикаторні діаграми, на відміну від відомих, доповнено визначенням ряду показників, які пропонується використовувати як діагностичні параметри сучасних поршневих двигунів. Розроблено методику діагностики поршневих двигунів внутрішнього згоряння за результатами їх електронної індикації, в якій визначено вплив різноманітних несправностей на характер індикаторних діаграм сучасних автомобільних двигунів та запропоновано діагностичні матриці, що дозволяють визначити 15 основних несправностей. для двигунів з іскровим запалюванням і 12 несправностей для дизельних двигунів. Створено експериментальні установки для непрямого відображення двигунів внутрішнього згоряння та проведено експериментальні дослідження. Порівняння індикаторних діаграм, отриманих методами прямого та непрямого картографування, дозволяє зробити висновок про високий ступінь збіжності цих даних (розбіжності більшості параметрів, визначених індикаторними діаграмами, становлять не більше 5,0%), що свідчить про можливість використання запропонованого методу непрямого відображення на практиці. |
Description: | Повний текст доступний за посиланням: https://ieeexplore.ieee.org/document/10005758 |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12643 |
Appears in Collections: | Публікації науково-педагогічних працівників МНАУ у БД Scopus Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Marchenko-2022-1.pdf | 1,66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.