Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12695
Назва: Priorities of Formation of the Educational Environment: Global and Local Features
Інші назви: Пріоритети формування освітнього середовища: глобальні та локальні особливості
Автори: Вишневська, Ольга Миколаївна
Vishnevskaya, Olga
Кущова, Тетяна Олександрівна
Kushchova, Tetiana
Vyshnevska, Anastasiia
Вишневська, Анастасія
Ключові слова: adaptation
analytical thinking
globalization
general competencies
information environment
logical thinking
media education
mechanisms of interaction
adult education
educational environmen
partnership
socialization
university education
адаптація
аналітичне мислення
глобалізація
загальні компетентності
інформаційне середовище
логічне мислення
медіаосвіта
механізми взаємодії
освіта дорослих
освітнє середовище
партнерство
соціалізація
університетська освіта
Дата публікації: 2022
Видавництво: Миколаївський національний аграрний університет
Католицький університет Левена
Бібліографічний опис: Vyshnevska О., Vyshnevska А., Kushchova Т. (2022). Priorities of formation of the educational environment: global and local features. Modern Economics, 35(2022), 48-55. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-08.
-
Вишневська О. М., Вишневська А. С., Кущова Т. О. Пріоритети формування освітнього середовища: глобальні та локальні особливості (English). Modern Economics. 2022. № 35(2022). С. 48-55. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-08.
Короткий огляд (реферат): Abstract. Introduction. Modern educational opportunities allow to expand the verbal, communicative, logical and analytical abilities of the individual. Gaining additional knowledge and skills in the field of general competencies determines the ability to search, perceive, analyze, interpret, evaluate information, express opinions, understand principles, phenomena and processes, critically evaluate facts, identify possible alternatives and make decisions. Purpose. The solution can be provided by the development of the educational environment in the field of adult education through the interaction of the provider that offers and provides educational services, androgynous, which provides direct educational services and the adult learner. For the domestic educational space, the development of adult education is at an early stage and requires the implementation of common tasks by all participants in the educational environment in order to ensure the effectiveness and efficiency of the planned areas. Results. Educational programs are actively implemented and joint educational projects are implemented in the direction of formation of professional and social knowledge, skills and abilities, general educational competencies taking into account trends in information technology development, use of artificial intelligence, digitization process and media distribution. The information environment has a significant impact on the consciousness of each individual and requires the acquisition of relevant knowledge and skills in order to adapt, socialize. Such mechanisms for spreading the field of media education are aimed at increasing the level of information literacy and effective interaction between participants in the educational process. The authors investigate the essence and priorities of the formation of the educational environment in view of global processes and phenomena, individual needs of the individual in the formation of individual educational trajectory, professional and social competencies. The importance of developing general competencies for adaptation in the global society is proved. The priority directions of development of the educational environment on the experience of other countries of the world and interaction between the participants in the field of adult education are determined. The relevance of effective partnership in the implementation of interaction mechanisms is determined. The authors emphasize the need to use best practices in the field of media education and dissemination of knowledge and skills in order to develop logical and analytical skills. It is stipulated that the information environment has a significant impact on the consciousness of each individual and requires the acquisition of relevant knowledge and skills in order to adapt to the information space. Such mechanisms for the dissemination of media education are aimed at increasing the level of information literacy and effective interaction, as evidenced by the experience of the United States and Canada. Conclusions. The result is the ability to adequately use information and critically perceive information messages. The authors proved that the implementation of the tasks in the educational environment will enhance the capacity to provide general competencies that provide opportunities for critical thinking, perception and understanding of the media, logical thinking and adequate perception of information that enhances its influence and expands spheres of interaction at all levels: from local to global, from global to local).
-
Авторами досліджено сутність та пріоритети формування освітнього середовища з огляду на глобальні процеси та явища, індивідуальні потреби особистості у формуванні індивідуальної освітньої траєкторії, професійних та суспільних компетентностей. Доведено значення розвитку загальних компетентностей для адаптації у глобальному суспільстві. Визначено пріоритетні напрями розвитку освітнього середовища за досвідом інших держав світу та взаємодію між учасниками у сфері освіти дорослих. Визначено актуальність результативного партнерства у реалізації механізмів взаємодії. Авторами обумовлено необхідність використання кращих практик у сфері медіаосвіти та поширення знань та вмінь з метою розвитку логічних та аналітичних здібностей. Обумовлено, що інформаційне середовище здійснює суттєвий вплив на свідомість кожної особистості й потребує набуття відповідних знань та вмінь з метою адаптації до інформаційного простору. Подібні механізми поширення сфери медіаосвіти направлені на підвищення рівня інформаційної грамотності та результативної взаємодії, що підтверджується досвідом США та Канади. Результатом є вміння адекватно використовувати інформацію та критично сприймати інформаційні повідомлення. Авторами доведено, що реалізація поставлених завдань в освітньому середовищі сприятиме розширенню можливостей у забезпеченні загальних компетентностей, які передбачають можливості людини критично мислити, сприймати та розуміти медіа, логічно мислити та адекватно сприймати інформацію, яка посилює свій вплив та розширює сфери взаємодії на усіх рівнях (від локального до глобального, від глобального до локального).
Опис: JEL Classification: А14; F01; F20; F29; I28
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12695
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2022. - Вип. 35
Статті (Обліково-фінансовий факультет)
Статті (Факультет культури і виховання)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
vyshnevska.pdf258,23 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.