Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12712
Title: | Сегментація цільової аудиторії як важливий етап маркетингу на ринку готельно-ресторанного бізнесу |
Other Titles: | Segmentation of the Target Audience sa an Important Stage of Marketing in the Market of Hotel and Restaurant Business |
Authors: | Стамат, Вікторія Михайлівна Stamat, Viktoriia Скорук, Анна Skoruk, Anna |
Keywords: | цільовий маркетинг сегментація цільової аудиторії цільова аудиторія цільовий ринок позиціонування готельно-ресторанний бізнес target marketing target audience segmentation target audience target market positioning hotel and restaurant business |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Миколаївський національний аграрний університет |
Citation: | Стамат В. М., Скорук А. Ю. Сегментація цільової аудиторії як важливий етап маркетингу на ринку готельно-ресторанного бізнесу. Modern Economics. 2022. № 35(2022). С. 112-117. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-17. - Stamat V., Skoruk A. (2022). Segmentation of the target audience as an important stage of marketing in the market of hotel and restaurant business . Modern Economics, 35(2022), 112-117. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V35(2022)-17. |
Abstract: | У сучасних умовах на ринку готельно-ресторанного бізнесу набуває актуальності питання збільшення конкурентоспроможності та пошуку рішень для утримання споживачів й привернення уваги нових. Це можливо на основі точного поділу ринку та визначення своїх груп споживачів, які стануть цільовою аудиторією, тобто сегментації ринку та вибору цільового сегмента. Виділено етапи маркетингових процесів для закладів готельного й ресторанного бізнесу: позиціювання закладу; сегментація цільової аудиторії; пошук конкурентів; формування плану маркетингових заходів; структурування маркетингового бюджету; формування зворотного зв’язку та комунікації з гостями; оптимізація меню у ресторані або у готелі; оптимізація подачі страв; ціноутворення у закладі готельно-ресторанного бізнесу; оптимізація сервісу; інтер’єр. Схарактеризовано поняття сегментації цільової аудиторії, як складової цільового маркетингу, а також надані методи сегментації цільової аудиторії, що дозволяють отримати якісну інформацію про актуальні потреби споживачів та формування рішень і нових пропозицій їх задоволення. Надані практичні рекомендації, які можуть використовуватися для закладів як комплексного, так і окремо готельного і ресторанного бізнесів.
На основі проаналізованої інформації, виявлено методи сегментації, які підходять для досягнення більших результатів досліджень, тобто високих конкурентних переваг, збільшенню прибутку та рівня впізнаваності і лояльності споживачів готельно-ресторанних закладів. - Abstract. Introduction. In modern conditions in the hotel and restaurant business market, the question of increasing competitiveness and finding solutions to retain consumers and attract the attention of new ones is gaining relevance. This is possible on the basis of accurate market segmentation and determination of the consumer groups that will become the target audience, i.e. market segmentation and selection of the target segment. The dialectical method of cognition, a systematic approach to the study of economic phenomena, which made it possible to obtain scientific results, as well as to formulate conclusions and practical recommendations, became the theoretical and methodological basis of the research. Purpose. The purpose of the article is to develop theoretical and practical recommendations for target audience segmentation for hotel and restaurant businesses on the market in modern conditions of intense competition, using modern methods of target marketing. Results. Stages of marketing processes for hotel and restaurant business establishments are highlighted: establishment positioning; target audience segmentation; search for competitors; formation of a plan of marketing activities; structuring of the marketing budget; formation of feedback and communication with guests; optimization of the menu in a restaurant or hotel; optimization of serving dishes; pricing in the hotel and restaurant business; service optimization; interior. The concept of segmentation of the target audience as a component of target marketing is characterized, as well as the methods of segmentation of the target audience are provided, which allow obtaining high-quality information about the actual needs of consumers and the formation of solutions and new offers to satisfy them. Practical recommendations are provided that can be used for both complex and individual hotel and restaurant businesses. Conclusions. Based on the analyzed information, segmentation methods have been identified that are suitable for achieving greater research results, that is, high competitive advantages, increasing profits and the level of recognition and loyalty of consumers of hotel and restaurant establishments. |
Description: | JEL Classification: M31; M39; L10; L83 |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12712 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2022. - Вип. 35 Статті (Факультет менеджменту) Статті студентів МНАУ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
stamat.pdf | 236,68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.